Rivian a patentat ideea de a instala 4 mici cutii de viteze, cu rol de demultiplicator de cuplu, pe SUV-urile electrice ale mărcii

16 Februarie 2023, 11:40
Redacţia PiataAuto.md
Rivian are în producţie două modele electrice cu capacităţi avansate de offroad — SUV-ul R1S şi pick-up R1T, bazat pe aceeaşi platformă. Ambele au suspensii cu cursă lungă şi o geometrie ce le favorizează înaintarea în teren dificil, iar forţa de propulsie e asigurată de 4 electromotoare, câte unul pentru fiecare roată. Asta dă o forţă imensă de acceleraţie şi tractare, dar, totuşi, în procesul de înaintare îndelungată în scenarii când aceste maşini electrice au de tras cu forţă, s-a remarcat încălzirea motoarelor electrice, caz în care maşina limitează temporar puterea pe care acestea o livrează, după care, de obicei, totul revine la normal. Pentru a evita aceste inconvenienţe, cei de la Rivian s-au gândit la aplicarea unei soluţii folsite de mult timp pe offroader-ele dure — demultiplicatorul de cuplu.
Un demultiplicator de cuplu este, practic, o cutie de viteze cu două drepte, care poate transmite cuplul către un sistem de tracţiune integrală fie în raport normal, fie în raport redus substanţial, astfel încât motorul cu ardere internă să poată avea turaţii normale, dar maşina să înainteze încet. De obicei, demultiplicatorul de cuplu e poziţionat în imediata apropiere a cutiei de viteze, înainte de diferenţialul de distribuţie a cuplului între punţi. Nicio maşină electrică produsă în prezent în serie nu face uz de vreun demultiplicator de cuplu, însă, pentru că se considera că nu e nevoie de el, întrucât electromotoarele pot oferi cuplu maxim din prima turaţie. Doar Munro Mk1, un model britanic extravagant, ce abia urmează a intra în producţie, aplica un demultiplicator clasic şi un sistem de tracţiune integrală la fel de clasic, toate componentele fiind mişcate de un electromotor. Dar acest principiu, în esenţă, e aplicat şi la unele conversii artizanale, care pun electromotorul fie înaintea cutiei de viteze, fie direct lângă demultiplicator. Ceea ce vrea să facă Rivian, însă, e mult mai sofisticat de atât şi mult mai adaptat propulsiei electrice.
Astfel, cei de la Rivian au patentat o idee prin care vor monta 4 mici cutii de viteze cu rol de demultiplicator de cuplu pe maşinile lor. De ce tocmai 4? Pentru că aceste maşini electrice au 4 electromotoare, iar asta înseamnă că e nevoie de schimbarea raportului pentru fiecare din ele. Astfel, lângă fiecare roată se va monta un asemenea demultiplicator, cu două viteze, una normală şi alta redusă. Construcţia acestor piese va permite integrarea în maşinile actuale, fiind prevăzută să încapă între elementele de fixare actuale de pe platforma Rivian R1T şi R1S.
Astfel, detaliile exacte ale construcţiei pot fi deduse doar de pe imagine din documentele de aplicare pentru patentă, fără a şti cum va avea loc exact schimbul dintre rapoarte. Dat fiind că maşina ar trebuie să-şi schimbe toate 4 demultiplicatoare simultan, pot apărea variaţii în metoda de schimbare.
Ceea ce ştim cu siguranţă, însă, e că roţile dinţate vor fi realizate din aliaje ultra-dure, pentru a rezista la puterea şi cuplul uriaş, raportate la masa totală a maşinilor, apropiată de 4 tone. Iar în final electromotoarele ar trebui să fie ferite de supraîncălzire, iar maşina ar trebui să aibă performanţe şi mai bune, şi mai consecvente în offroad.
Şi uite aşa, am ajuns cu toţii în punctul în care vorbim despre un SUV electric care are 4 electromotoare şi 4 demultiplicatoare de cuplu şi aproape 4 tone greutate totală, cu tot cu sarcina utilă de la bord.
0
4,863
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!