Istoria neştiută a prototipului Lancia Orca, maşina desenată de Giugiaro care avea toate butoanele esenţiale pe volan şi cadrane digitale acum 40 ani
20 Martie 2023, 19:24 Ilie Toma
Probabil n-am greşi dacă am spune că interiorul de mai jos e unul din cele mai curioase şi inspirate create vreodată în lumea auto. Se întâmpla acum 40 de ani, ba chiar aproape 41, când maşina asta era arătată lumii întregi la salonul auto de la Torino. E un prototip numit Lancia Orca, despre care e foarte posibil să nu fi auzit nimic, niciodată, pentru că a fost dat uitării. Însă Orca are o istorie curioasă şi un design atât de curios şi vizionar, încât putem recunoaşte multe din elementele care au devenit fireşti în maşini abia 30-40 de ani mai târziu.
La sfârşitul anilor 70, toţi producătorii importanţi din Europa se pregăteau de un deceniu despre care toţi ziceau că va fi revoluţionar în designul auto. Atenţia publicului era atrasă de forme proeminente şi adeseori rectangulare, iar electronica părea cuvântul-cheie al anilor 80. Aşa au ajuns mai mulţi producători să experimenteze cu idei mai îndrăzneţe decât de obicei. Cei mai curajoşi, însă, au fost designerii de la casele de design din Italia, care prinseseră tradiţia de a crea prototipuri pentru unele mărci, uneori fiind contractaţi de acele mărci, iar alteori luându-le pe dinainte, în încercarea de a le convinge printr-un prototip văzut pe viu.
În anul 1979, în lumea caselor de design din Italia, Marcello Gandini, de la casa Bertone, a dat lovitura cu prototipul Volvo Tundra, despre care am scris un articol detailat acum o săptămână. Giugiaro lucrase cândva la Bertone, dar fondase de ani buni un atelier independent şi era în apogeul perioadei sale de creaţie, semnând o mulţime de modele pentru Alfa Romeo, Lancia, Maserati, Lotus, ba chiar şi BMW M1. El tocmai crease modelul de serie Lancia Delta pentru producătorul italian, care intrase în producţie în 1979, iar cu un an mai devreme crease şi Audi 80 pentru germani. Conceptul Volvo, însă, îl motivase să creeze ceva extraordinar de îndrăzneţ şi original, în stilul vizionar al anilor 80, aşa că a încercat să-i convingă pe cei de la Lancia să dezvolte împreună un model mai luxos şi mai mare decât Delta, care ar fi concurat cu modelele mari germane şi franceze şi ar fi burduşit de tehnologie la bord.
Foto: Volvo Tundra, prototip creat de Bertone, care l-a motivat pe Giugiaro să creeze Lancia Orca
Lancia îl contractase deja pe Giugiaro să creeze un concept un unui liftback aerodinamic. Acel concept s-a materializat sub forma prototipului Lancia Medusa, dezvăluit în 1980. Însă era o maşină ce punea accent aproape exclusiv pe aerodinamică, şi era şi prea compactă, la doar 4,40 metri lungime, pentru se plia pe intenţiile lui Giagiaro al unui model mare şi hi-tech. Conceptul avea un coeficient aerodinamic de 0,255 la etapa de design, însă când au fost adăugate oglinzile, mânerele şi căptuşelile unei maşini de serie, acesta s-a înrăutăţit la 0,263. Şi părea uşor disproporţionat, motiv din care n-a fost primit foarte călduros de public.
Foto: Lancia Medusa, prototip creat de Giugiaro la comanda Lancia, în 1980
Aşa că Giugiaro insistase pe lângă Lancia să creeze următorul concept, într-un stil al anilor 80. Cei de la Lancia l-au refuzat şi i-au spus că poate crea unui pe propriul risc, dacă vrea, fără a-i promite acceptarea la final şi fără a-l plăti. Iar Giugiaro şi echipa sa au creat acest concept Lancia cu propriile forţe, fără ajutorul Lancia, pe care l-au adus la salonul auto de la Torino în 1982.
Foto: Prototipul Lancia Orca, dezvăluit în 1982
Au luat la bază platforma de Delta 4x4 Turbo, sub capotă fiind amplasat un motor turbo de 1,6 litri, care scotea 160 CP. Motorul era amplasat transversal, dar maşina avea un sistem de tracţiune integrală, care putea fi decuplat la viteze mai mari de croazieră.
Giugiaro a decis să nu crească foarte mult dimensiunile exterioare, dar să creeze maşina dezvoltând întâi interiorul, extraordinar de spaţios, iar în jurul lui şi exteriorul. Dimensiunile exterioare erau comparabile cu Audi 80, pe care tot Giugiaro îl desenase, dar la interior maşina oferea mult mai mult spaţiu decât modelul german.
Planşa de bord era nucleul acestei maşini, ca şi la Volvo Tundra. Maşina asta trebuia să fie un răspuns şi pentru Bertone, dar fără a-l copia, ci dimpotrivă, trebuia să-l eclipseze prin idei noi. Aşa că Giugiaro a conceput un volan pe care se aflau toate comenzile esenţiale ale maşinii, care ţineau de condus. Claxonul, indicatoarele de direcţie, pornirea luminilor, indicatorul de avarie, încălzirea lunetei şi a parbrizului, spălarea parbrizului, pornirea aerului condiţionat şi recircularea toate se făceau de pe butoanele de pe volan. Ba chiar în zona inferioară existau şi două butoane glisante pentru intensitatea de suflare a climatizării şi temperatura aerului. Partea şi mai curioasă e că partea centrală cu butoane a volanului era fixă, ea nu se roteau odată cu circumferinţa volanului. De fapt, circumferinţa părea suspendată în aer, ea fiind prinsă de coloana de direcţie doar în partea de jos.
În stânga volanului era un calculator de bord cu informaţiile esenţiale afişate, şi cu posibilitatea diagnosticării electronice a maşinii. Iar în partea dreaptă erau un sistem audio cu casetă. În mijloc, după volan, era un cadran digital de bord, care putea afişa şi viteza electronic, dar şi toţi ceilalţi parametri.
Apropo, Orca avea o lumină ce se aprindea în faţă când maşina frâna, ea fiind concepută pentru a informa pietonii că maşina deja frânează, iar aceştia să poată traversa mai repede strada.
Silueta maşinii la exterior, era aparent mai rectangulară decât Medusa, dar avea un coeficient aerodinamic mai bun, de 0,245. Proporţiile păreau mult mai armonizate, iar maşina părea mult mai apropiată de un model de serie. Şi totuşi, cei de la Lancia nu l-au acceptat, deşi îl plăcuse. Refuzul venise mai degrabă din ezitarea lor de a intra într-un asemenea mod într-un segment mai mare.
Iar dacă privim mai mult prototipul Lancia Orca, mulţi dintre noi vor recunoaşte silueta lui Renault 21 în el, sau vor spune cel puţin că există o asemănare. Şi ea există, indubitabil. Pentru că Renault 21 a fost creat tot de Giugiaro, fiind dezvăluit publicului în 1985 şi pus în producţie în 1986. Iar dacă ne gândim că de la designul unui model până la punerea în producţie ar fi nevoie de minim 3 ani, după refuzul din 1982 al celor de la Lancia pentru Orca, în câteva luni a început şi dezvoltarea lui Renault R21, dezvoltare finalizată peste 3 ani, în 1985. Şi întrucât în 1982 Citroen lansase BX, inspirat din formele lui Volvo Tundra, tot în urma unui refuz similar, probabil lui Giugiaro i-a fost foarte uşor să-i convingă pe cei de la Renault că Lancia Orca trebuie să se transforme într-un model Renault. Şi la fel ca şi Citroen BX, Renault 21 a avut un succes fulminant, fiind produs în peste 2 milioane de exemplare în întreaga lume, ba chiar a atins cifra într-un tempo mai rapid decât BX.
Foto: Renault 21
Uite aşa, avem în faţă încă un concept italian fascinant, care n-a fost apreciat de producătorul iniţial pentru care a fost creat, însă a fost fructificat cu vânzări de milioane de exemplare de un producător francez!