CITIRE ŞTIRE:
Punctul comun de trecere de la vama Albiţa-Leuşeni înseamnă oricum 4 ghişee, iar procesarea lentă creează rânduri imense
22 Aprilie 2023 - 12:12
Redacţia PiataAuto.md
Cu toţii ne-a bucurat atunci când a fost anunţată intenţia, apoi şi implementarea unui punct comun de control la vama Leuşeni-Albiţa, zicând că e un lucru care putea fi implementat cu vreo 20 de ani în urmă cel puţin. Ei bine, implementarea în viaţa reală a acestui proces nu e atât de fluidizată precum se aştepta. Ştefan Miron, unul din călătorii din acest punct de frontieră de azi, a relatat în detalii cum are loc procesul de fapt şi a făcut imagini la faţa locului, pe care le includem în acest articol.
În perioada sărbătorilor de Paşti, adică exact după ce a fost implementat sistemul, rândurile de la această vamă sunt de sute de metri, iar timpul minim de trecere a vămii e de 2 ore, în multe cazuri şi mai mult. Iar explicaţia vine şi din aglomerarea din perioada sărbătorilor, dar şi din faptul că, odată ce s-a anunţat că acest punct de trecere are punct comun, mai mulţi optează în favoarea lui, sperând că vor trece mai repede. Iar pe lângă asta, anularea zborurilor de la mai multe companii din aeroportul Chişinău impune necesitatea mai multor oameni de a călători spre aeroportul Iaşi. Însă cea mai mare problemă e faptul că punctul comun de control înseamnă, de fapt, oricum 4 ghişee pe care trebuie să le treacă fiecare şofer cu maşină.
Respectiv, dacă înainte existau 2 ghişee la ieşirea din Moldova şi alte 2 ghişee — vama şi poliţia de frontieră — a intrarea în România, acum ghişeele Moldovei s-au mutat pur şi simplu peste Prut, la intrarea în România. Sistemele informatice sunt în continuare diferite, 2 la număr, de asta fiecare şofer întâi dă actele la poliţia de frontieră moldovenească, apoi la poliţia de frontieră română, şi apoi şi la vameşi. Uneori poliţistul de frontieră al Moldovei îi dă actele celui din România, dar oricum sunt două procesări diferite, în ghişee diferite. Când actele se reţin la cei din Moldova, cei din România le cer de la altă maşină, dar apoi intervine haosul din cauza rândului încurcat în procesare.
În mod normal, poliţiştii de frontieră din două ţări ar trebui să fie ambii în acelaşi ghişeu, şi procesarea se face fie unitar, fie dublu, dar cel puţin fiind în acelaşi ghişeu transmiterea actelor de la unul la altul derulează rapid şi cel de la ghişeu are senzaţia unei singure procesări. În cazul vămii Albiţa, însă, după ce că umbli la ghişee, mai trebui să mai cauţi şi vameşul care inspectează portbagaje, care scrie numerele de înmatriculare ale maşinilor într-un tabel pe foaie, cu pixul, în anul 2023! Acesta merge peste tot, prin toate rândurile şi tot trebuie să-l prinzi sau să-l cauţi.
Deci, procesul în acest moment e stângaci şi lent, fiind constituit din aceleaşi etape ca şi până acum, care au fost unite fizic într-un loc de procesare, însă oricum rămâne 4 ghişee şi etape, plus vameşii care fiind să inspecteze maşinile fizic. Cu siguranţă există loc pentru îmbunătăţire şi comasare a acestor procese, spre exemplu verificarea să fie unică, de una din părţi, sau bazele de date unificate, sau cel puţin oameni amplasaţi în acelaşi ghişeu pentru transmiterea rapidă a actelor de la unul la altul pentru procesare mai rapidă. Deocamdată, intenţia e bună, însă punerea în aplicare şchiopătează foarte mult, iar rândurile sunt imense. Prin urmare, dacă aveţi de traversat frontiera pe aici, rezervaţi-vă mai mult ore în plus pentru acest proces.