Aceasta e o nouă maşină electrică, cu locuri pentru doi oameni şi un câine, şi cu promisiuni suspect de optimiste
23 Iunie 2023, 13:15 Redacţia PiataAuto.md
Marile schimbări din lumea auto, care au loc în prezent odată cu tranziţia la propulsia electrică, oferă şanse mari pentru apariţia de noi companii, iar maşina despre care vorbim azi, Ark Zero, este creată de o asemenea companie nouă din Marea Britanie. E încă o maşină electrică uşoară şi compactă, creată special pentru a se clasifica drept cvadriciclu în unele state europene şi a fi astfel mai accesibilă pentru cei ce-şi doresc o maşină exclusiv urbană.
Fiind atât de compactă, maşinuţa oferă locuri doar pentru doi adulţi, dar şi un câine, după cum menţionează producătorul, care vrea cu siguranţă să le facă din ochi iubitorilor de animale. De fapt, din imaginile generate digital se poate vedea un singur loc faţă şi încă un loc spate mai lat, de forma unei banchete elementare, unde s-ar presupune că pot încăpea încă un adult şi un câine. E curios bancheta spate nu are un spătar propriu, ci unul fixată direct de ceea ce e de obicei hayon-ul portbagajului. Doar că aici nu există portbagaj, iar hayonul e parte fixă cu structura caroseriei şi nu se deschide, prin urmare bancheta a fost fixată de el.
E surprinzător că această companie nouă britanică spune că întreaga caroserie va fi construită din aluminiu, care e mai uşor, or, aluminiul e mai scump, iar în acest segment toate companii se străduie să minimizeze costurile. Suspensia faţă ar fi una de tipul celei de pe maşini, McPherson, iar electromotorul ar avea 3 CP, suficient cât să accelereze maşina până la 45 km/h. Autonomia declarată e de doar 81 km, iar aici vorbim de cifre promise de producător şi deocamdată neomologate. Maşina costă 5.995 lire în Marea Britanie, echivalentul a 7.000 euro, un preţ suspect de mic pentru o maşină construită din aluminiu.
Cea mai suspectă promisiune, însă, e cea că, dacă vei comanda acum o asemenea maşină, o vei primi peste doar 14-16 săptămâni, şi asta în condiţiile în care toate imaginile sunt generate digital, nu există niciun exemplar construit fizic şi, respectiv, nu au fost făcute teste de anduranţă cu exemplare reale. E foarte suspectă, deci, promisiunea unui termen de livrare de 14-16 săptămâni pentru o maşină ale cărei schiţe inginereşti există doar digital deocamdată.
Am aruncat o privire în termenii şi condiţii de livrare de pe site-ul oficial al Ark. Dacă Tesla îţi ia un avans simbolic când comanzi maşini şi plăteşti întreaga sumă când maşina e deja complet fabricată şi e gata de livrare, atunci Ark îţi ia suma completă imediat în momentul plasării comenzii. Se menţionează că suma nu include şi taxele de livrare. Bineînţeles, cu text mărunt cei de la Ark spun că termenul de livrare ar putea fi mai mare dacă intervin motive ce nu depind de ei — precum cel că o companie subsidiară sau un contractor nu a fabricat un component la timp. Vei primi un email, un apel telefonic sau un SMS prin care vei fi informat despre asta, dar îţi dai acordul că nu-i poţi trage la răspundere pe ei pentru aceste întârzieri, ei doar promiţând că vor face tot posibilul să minimizeze timpii. Mai mult ca atât, dacă vrei să-ţi anulezi comanda, banii îţi vor fi returnaţi, însă nu într-un timp exact, ci unul rezonabil, deci foarte vag. Am căutat şi nişte informaţii despre compania britanică, şi am descoperit că ea e fondată la 26 aprilie 2023, de un cetăţean cipriot pe nume Yilmaz Berke, iar capitalul subscris al companiei e unul minim, de 100 lire.
Aşadar, totul e cât se poate de suspect cu acest nou producător, or, e practic imposibil să fondezi o companie auto la 26 aprilie 2023 şi peste nici 2 luni să anunţi deja că ai un model conceput şi gata de producţia de serie, totodată promiţând solemn un termen de livrare de 14-16 săptămâni. Dacă cineva ar face asta, ar stabili un record mondial la viteza de concepere şi producţie a unei maşini, ceea ce e foarte puţin probabil în acest caz. Prin urmare, această nouă epocă a maşinilor electrice, care dă şansa apariţiei multor companii noi şi inovative oferă deopotrivă şi şanse pentru apariţia unora cu promisiuni suspecte, care miros de la o poştă a probleme iminente.