Acesta e un Renault 12 Toros din Turcia, lucrat într-un mod curios şi scos la vânzare acum
5 Iunie 2023, 19:54 Redacţia PiataAuto.md
Aşa cum în România a existat Dacia 1300, în Turcia a existat o maşină fabricată local, numită la început doar Renault 12, apoi şi Renault 12 Toros sau pur şi simplu Toros. Acum un an, publicam un articol detailat despre istoria acestui model, dar astăzi vorbim despre un exemplar din Turcia, lucrat într-un mod foarte curios şi scos acum la vânzare în patria sa.
Ei bine, vorbim de un Renault 12 TX, fabricat în 1986, echipat cu motorul de 1.397 cm cubi, cunoscut şi românilor de pe modelul similar Dacia. Acesta dezvolta 72 CP şi-şi trimitea puterea punţii faţă, bineînţeles.
Specificul deosebit al acestui Renault din Turcia e modul în care e lucrat. Maşina a fost restaurată, însă nu neapărat la aspectul original, deşi elementele cheie de pe caroserie au fost păstrate. S-a realizat un soi de restomod avansat, în care aceasta a obţinut şi o culoare stridentă roşie, şi jante cu lacăt central specific altei perioade, şi o mulţime de alte elemente de decor.
Toate astea i-au schimbat cât se poate de substanţial aspectul, astfel încât maşina atrage acum privire ca un magnet, fiind imposibil să treacă neobservată.
Şi mai mari sunt schimbările la interior. Scaunele au primit o tapiţerie ce aminteşte de modelele mai noi Citroen, mult mai luxoasă, aşa cum n-a prea visat niciodată nici Renault, nici Dacia.
În faţă, există o nouă planşă de bord, dar şi o consolă centrală accentuată vizual, schimbând astfel radical aspectul habitaclului.
Au fost tapiţate şi panourile uşilor, şi toate celelalte elemente, astfel încât acest Renault clasic aproape că a devenit o maşină premium sofisticată la interior.
Tot ce vedem aici e lucrarea unui meşter din Turcia, specializat în modifică de Renault 12 Toros în asemenea stil. Îi spune Gokhan Karcilar şi mai are la activ câteva asemenea exemplare, astfel că a devenit deja cunoscut printre pasionaţii de Renault 12 din Turcia. Am încercat să-l contactăm şi direct pentru incursiuni în lucrările sale precedente şi-n filosofia sa de a lucra la aceste modele, dar aceste subiecte le vom trata eventual într-un alt articol. Cert e că maşina face senzaţie în Turcia, mai ales că şi în această ţară ea naşte amintiri similare cu cele din România, fiind percepută ca un model autohton.
Ei bine, exemplarul roşu are şi o mică posibilă hibă, fiind echipat cu sistem GPL, nu tocmai onorabil pentru o maşină de colecţie. Dar, chiar şi aşa, proprietarul său pare să-l savureze plenar.
Maşina a fost scoasă la vânzare în Turcia cu un preţ de 155 mii de lire turceşti, echivalentul a aproximativ 6.800 euro.