Tesla va furniza baterii pentru cel mare sistem de baterii din lume, localizat în Australia şi menit să furnizeze electricitate în reţea în timpul orelor de vârf
23 Iunie 2023, 14:17 Ilie Toma
Sistemele naţionale de electricitate au aceeaşi problemă de rezolvat în toate ţările — consumul de electricitate variază foarte mult la orele de dimineaţă şi seară, faţă de orele nocturne târzii sau cele de amiază în anumite anotimpuri. Respectiv, şi producţia şi furnizarea de electricitate trebuie adaptată conform acestor cerinţe de reţea. În ţările cu relief favorabil muntos, diferenţe de altitudine şi o reţea bogată de ape, această problemă e rezolvată de obicei mai ales de hidrocentrale, care pot furniza energia intermitent, în perioadele dorite ale zilei. În Australia, însă, există mult soare, dar lipseşte abundenţa de apă şi relieful potrivit pentru a putea asigura rezolvarea problemei. Acum bateriile Tesla sunt cele care o rezolvă.
Anterior, Australia folosea pur şi simplu cărbune pentru a porni centrale cu ardeau acest combustibil fosil. Dar, pentru că ţara vrea să treacă la energie regenerabilă, această soluţie e pe care de a fi exclusă, în locul ei fiind binevenite soluţiile ce implică energie regenerabilă. Australia s-a dovedit a fi în ultimii ani un teritoriu prolific pentru producţia de energie solară, singura problemă fiind că această energie ar trebui stocată cumva pentru a putea fi livrată în orele de consum maxim. În ianuarie scriam că o companie franceză cu extindere internaţională, Neoen, e cea care a făcut uz de baterii Tesla pentru câteva centrale mari cu baterii uriaşe, stocând electricitatea generată solar şi eolian în ele şi livrând-o la ore de consum maxim, încasând astfel un preţ mai mare. De fapt, toate bateriile uriaşe renumite ale Tesla din Australia sunt implementate împreună cu cei de la Neoen, francezii operând aceste centrale, care s-au dovedit a fi extrem de profitabile. Atât de profitabile, încât până acum erau construite sau se aflau în proces de construcţie 5 asemenea centrale, ce pot furniza o putere cumulată în reţea de 950 MW şi pot stoca 1,64 GWh de electricitate.
Acum vorbim de un nou proiect, cel de-al 6-lea la număr pentru Neoen, care va îngloba deja baterii Tesla de generaţie nouă, numită Megapack 2XL. Proiectul în sine e unul uriaş, numit Collie Battery şi localizat în vestul Australiei. Acesta prevede 5 etape, sau 5 zone alăturate, a câte aproximativ 200 MW putere fiecare, care vor însuma 1 GW de putere furnizată în reţea împreună. Pentru comparaţie, în orele de consum maxim de iarnă, cu cel mai mare consum, Republica Moldova are nevoie de o putere în reţea de circa 0,8 GW, deci aceste baterii pot furniza o putere mai mare decât cea necesară întregii Republici Moldova la consumul său maxim.
Acum Neoen şi Tesla au pornit construcţia primului segment din acest proiect, care va cuprinde 224 de baterii Tesla Megapack 2XL, şi care va furniza 219 MW putere în reţea, fiind capabil să stocheze 877 MWh de electricitate. Asta înseamnă că acest prim segment al noii centrale poate furniza 219 MW de putere în reţea pentru 4 ore continuu în reţea, iar operatorul de electricitate din Australia a şi încheiat deja un contract cu Neoen pentru a cumpăra o putere de 193 MW în orele de vârf de la această viitoare centrală. Când vor fi inaugurate toate 5 etape, Collie Battery va deveni cel mai mare sistem de stocare a electricităţii în baterii din lume, furnizând 1 GW putere în reţea şi având 4 GWh capacitate de stocare.
Foto: Imagine de la construcţia şi instalarea bateriilor Tesla la noua centrală din Australia
Cei de la Neoen spun că modul de operare a reţelei electrice din Australia s-a schimbat foarte mult în ultimii ani. Pe de o parte, aşa cum spuneam, centralele cu cărbune sunt pensionate. Pe de altă parte, panourile solare individuale au devenit extraordinar de populare, astfel încât în orele de zi, Australia îşi asigură o cotă extraordinar de mare de electricitatea necesară prin aceste panouri individuale, ceea ce a redus substanţial necesitatea de electricitate produsă de centralele clasice pe timpul zilei. Astfel, decalajul dintre necesitatea producţiei de zi şi de seară a devenit mai mare, iar asemenea soluţii de stocare sunt tot mai necesare, la capacităţi tot mai mari. Iar aici nu putem să nu menţionăm şi cât cântăreşte o baterie Tesla Megapack — 25,4 tone, conform informaţiilor oficiale de pe site-ul Tesla. Respectiv, dacă doar primul segment al celui mai mare sistem de baterii din lume are 224 asemenea baterii, asta înseamnă 5.690 tone de baterii, iar pentru toate cele 5 etape ar însemna un total de 28.450 tone de baterii!