Moldova se pregăteşte de un viitor cu maşini electrice, toate blocurile de locuit noi sau renovate vor trebui să aibă prize

19 Iulie 2023, 15:53
Redacţia PiataAuto.md
Astăzi guvernul Republicii Moldova a aprobat hotărârea de guvern nr. 499/2023, una din cele mai ample şi importante din ultimul timp, ce vizează introducerea standardelor de eficienţă energetică a clădirilor. Practic vorbind, această hotărâre impune standarde de eficienţă energetică tuturor edificiilor cu excepţia monumentelor istorice, fiind un pic mai permisivă cu clădirile actuale, dar impunând standarde riguroase în cazul renovărilor esenţiale sau edificiilor noi construite. Printre noi standarde obligatorii se numără şi prezenţa prizelor pentru maşini electrice, atât în parcările blocurilor locative, cât şi în parcările birourilor.
Toate standardele noi, impuse prin hotărârea de azi, vizează parcările de peste 10 locuri de parcare, atât în cazul blocurilor, cât şi în cazul clădirilor de birouri. Iată care sunt prevederile ce vizează prizele pentru maşini electrice.

În clădirile rezidenţiale, blocuri de locuit

- În clădirile de locuit existente, care au mai mult de 10 locuri de parcare şi sunt supuse renovării majore — e obligatorie trasarea cablurilor electrice pentru fiecare loc de parcare, pentru a permite instalarea ulterioară a prizelor pentru încărcarea maşinilor electrice, dacă parcarea e situată în interiorul clădirii sau adiacentă fizic clădirii, iar renovarea vizează şi renovarea infrastructurii electrice a clădirii sau parcării şi parcarea.

- În clădirile de locuit viitoare, care au mai mult de 10 locuri de parcare — la fel, e obligatorie trasarea cablurilor electrice pentru fiecare loc de parcare, pentru a permite instalarea ulterioară a prizelor pentru încărcarea maşinilor electrice, dacă parcarea e situată în interiorul clădirii sau adiacentă fizic clădirii.
În clădirile nerezidenţiale

- În clădirile nerezidenţiale existente, care au mai mult de 10 locuri de parcare şi sunt supuse renovării majore — e obligatorie instalarea a cel puţin 1 punct de încărcare a maşinilor electrice activ, plus trasarea de cabluri electrice pentru fiecare al doilea lor de parcare pentru instalarea ulterioară a prizelor pentru maşini electrice, dacă parcarea e situată în interiorul clădirii sau adiacentă fizic clădirii, iar renovarea vizează şi renovarea infrastructurii electrice a clădirii sau parcării şi parcarea.

- În clădirile nerezidenţiale viitoare, care au mai mult de 10 locuri de parcare — la fel, e obligatorie instalarea a cel puţin 1 punct de încărcare a maşinilor electrice activ, plus trasarea de cabluri electrice pentru fiecare al doilea lor de parcare pentru instalarea ulterioară a prizelor pentru maşini electrice, dacă parcarea e situată în interiorul clădirii sau adiacentă fizic clădirii.
E curios că hotărârea de guvern stabileşte la modul general, pentru toată Moldova, că „toate clădirile viitoare construite trebuie să fie clădiri al căror consum de energie este aproape egal cu zero”. În consumul de energie, vizat de hotărâre şi introduc în viitor în certificatele de eficienţă energetică, se include consumul pentru încălzirea termică a clădirii, încălzirea apei menajere, pentru ventilare şi condiţionare, pentru instalaţiile electrice pentru iluminatul acesteia, precum şi pentru alte instalaţii tehnice. Consumul va fi calculat în kWh/m2 pe an, fiind transformat în kWh inclusiv gazul consumat pentru încălzire sau alt tip de combustibil. Iar pentru a atinge scopul de consum de „aproape egal cu zero”, fiecare clădire nouă va trebui să ia în calcul fezabilitatea de a eficientiza la maxim consumul de energie, prin izolare termică, prin recuperare de energie, prin pompe de căldură, prin dar şi prin instalaţii de producţie proprie a electricităţii sau a apei calde menajere, eventual panouri solare sau alte soluţii, pentru ca la final consumul total al clădirii să fie unul cât mai apropiat de zero.
Sună ca o strategie aproape incredibil de curajoasă pentru Moldova, nu? Cert e că la nivel naţional, hotărârea de guvern menţionează că-şi doreşte o reducere radicală a consumului de energie în edificii, pentru a aduce eficienţă şi economii pe termen lung, dar şi pentru a reduce emisiile CO2 la minim către anul 2050. O singură scăpare poate fi observată în ceea ce ţine de standardele maşinilor electrice — nicăieri nu se menţionează despre puterea minimă necesară a prizelor pentru maşini electrice — spre exemplu 11 kW, 22 kW, sau 150 kW în cazul oficiilor, sau cărei puteri ar trebui să-i reziste firele electrice trase spre locurile de parcare. În lipsa unor specificaţii clare, ne-am putea pomeni că sunt trase fire standard, pentru prize de vreo 3 kW, care vor fi inutile maşinilor electrice actuale, nemaivorbind de cele viitoare, or, maşinile electrice deja pot accepta puteri de până la 150-350 kW prin curent continuu.
0
923
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!