Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Istoria neştiută a prototipului unui motor W10, pe care VW a încercat să-l creeze cândva, a ieşit la iveală acum

8 August 2023 - 17:28
Redacţia PiataAuto.md
În anii 90, grupul VW a avut o perioadă extraordinară de salturi inginereşti, care au adus noi motoare interesante şi lansări de modele care sunt printre cele mai admirate azi. Iar ideea motoarelor în formă de W a derivat din cea a motoarelor VR6, pe care le avea producătorului, când unghiul de înclinare între cilindri era atât de apropiat, încât nu mai era nevoie de două blocuri separate, ci de unul singur. Şi apoi, dacă pui totuşi două blocuri pe o configuraţie similară, obţii un soi de motor în formă de W.
Foto: Blocul motor al unui motor W12, imagine din articolul despre ingineria şi istoria acestui motor

Ei bine, ştim cu toţii că VW a avut un motor W8, pus pe Passat, de exemplu, iar apoi un motor W12, care a fost pus şi pe VW Phaeton, şi pe Audi A8, dar şi pe majoritatea modelelor Bentley, unde mai există până azi, într-o formă turboaspirată de final, înainte de a fi pensionat cu totul. Şi, desigur, ştim şi despre W16 de pe modelele Bugatti. Dar nu se ştia că VW ar fi experimentat şi o variantă intermediară, W10.
Foto: Un motor W12, sub capota unui Phaeton de cândva

Acum câteva zile, un mecanic de VW a publicat o fotografie cu blocul motor de mai jos, care e efectiv un motor W10, sau două VR5-uri unite, şi întreba dacă ştie cineva mai multe despre acest motor. Fiind întrebat de unde l-a găsit, acesta a spus că a dat peste el întâmplător, când căuta un W8 sau W12 şi l-a achiziţionat aşa cum e, în anul 2011, de la un client, care i-a spus că a salvat acel bloc motor mai mulţi ani în urmă de la casare, de la sediul VW. Blocul motor a venit aşa cum îl vedem în imagini, fără chiulasă şi alte componente esenţiale.
E curios că menţiuni despre un motor W10 se găsesc în arhivele VW doar la nişte îndrumare de service şi nu e menţionat că ar fi existat vreodată un concept funcţional al acestui motor. Totuşi, după apariţia acestor informaţii, o echipă de motorsport din Belgia, numită GDM Motors, a ieşit imediat cu informaţii şi mai surprinzătoare, anunţând nu doar că acest motor a existat, dar a fost creată şi o maşină de testare a unui propulsor complet funcţional, la indicaţia directă a genialului Ferdinand Piech, iar acea maşină nu era un VW Phaeton sau Passat, ci un BMW M5 E39! Mai mult ca atât, acel BMW M5 cu motor W10 funcţional există şi azi şi le aparţine lor!
Poate suna bizar ca VW să pună motorul experimental pe un BMW, însă asemenea lucruri se întâmplă adeseori în faza de verificare a conceptului de către ingineri. Şi până la urmă, acest BMW M5 cu un motor W10 funcţional pe el există azi. El e calificat ca un prototip R&D în acte, şi se menţionează că motorul său de 5,0 litri scoate 500 CP şi 550 Nm. Asta înseamnă că acest motor e cu 100 CP mai puternic decât M5-ul original E39, fiind doar cu circa 11 kg mai greu decât motorul V8 al celor de la BMW. Deci e clar că acest prototip era simţitor mai rapid decât M5-ul original!
Foto: Motorul W10, de sub capota lui BMW M5 E39

De ce n-a ajuns acest motor în producţie? Ei bine, cel mai probabil pentru că a existat un W8 şi un W12, iar un W10 între ele nu prea ar fi avut loc, iar VW nici nu avea foarte multe modele unde să poată pune asemenea motoare mari. Şi pentru celelalte mărci ale grupului, au existat mai apoi motoare V10, care anulaseră şi mai mult necesitatea unei paralele W10. Aşa că istoria motorului W10 a luat sfârşit în interiorul departamentelor de inginerie VW, fără a ieşi în afară. Doar că, se pare că cineva n-a putut să vadă munca de ani de zile pusă la casare şi a salvat blocul motor, iar prototipul funcţional de BMW M5 se pare că a supravieţuit doar datorită lui Peich, care adorase această maşină şi a păstrat-o, până când birocraţia din interior a considerat-o neimportantă şi a vândut-o în afară, după decesul lui Piech. Iar azi această maşină există în Belgia şi belgienii zic că sunt gata s-o vândă unui pasionat, la un preţ pe măsură. Până la urmă, e o maşină din vremea când în departamentele de inginerie VW se întâmplau lucruri inimaginabil de ambiţioase!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter