Mercedes anulează dezvoltarea noii platforme electrice MB.EA large pentru viitoarele S-Class şi E-Class din cauza vânzărilor prea slabe ale modelelor sale electrice
16 Mai 2024, 16:35 Redacţia PiataAuto.md
Mercedes are parte de o nouă perioadă de neîncredere faţă de viitorul modelelor electrice, descurajat de vânzările tot mai slabe ale modelelor ale din familia EQ, de la EQS la EQE, dar şi SUV-urile corespunzătoare. Aceste modele stau cu lunile uneori la dealeri, în special în SUA, iar cumpărătorii de electrice nu se prea înghesuie după ele. În rezultat, Mercedes a decis să anuleze în totalitate dezvoltarea noii platforme MB.EA large, dedicată modelelor pur electrice de talie mare, care trebuia să servească următoarelor generaţii de S-Class şi E-Class, modele care trebuiau să devină complet electrice începând cu anul 2028.
Şeful Mercedes-Benz, Ola Kallenius, s-a tot plâns în ultimele luni de o piaţă slabă a maşinilor electrice, deşi adevărul e că per total acest maşini au scăzut doar în unele regiuni, în timp ce la nivel global ele continuă să crească, totodată fiind la fel de adevărat şi faptul că ritmul de creştere s-a mai diminuat. În acelaşi timp, se remarcă schimbări majore de la un producător la altul, semn că acum are loc a ajustare a pieţei şi preferinţelor consumatorilor — or, dacă în faza iniţială cumpărătorii aveau o inerţie de a alege mărcile care aveau o reputaţie bună din perioada motoarelor cu combustie, pe de o parte, sau pe cele nou lansate doar cu modele electrice, câţiva ani pe piaţă au demonstrat deja care maşini sunt cu adevărat apreciate de public şi care sunt problematice, iar cumpărătorii au început a fugi de ele. De asemenea, cumpărătorii au devenit mai informaţi în parametrii tehnici şi cifre de autonomie reală, pe de o parte, iar pe de altă parte nu se mai încred doar în emblema pe care o ştiau de demult, pentru că foarte mulţi producători renumiţi au lansat modele electrice mediocre.
Şi adevărul e că toate modelele electrice actuale Mercedes sunt mediocre în parametri tehnici şi relativ şterse şi lipsite de emoţie în designul lor exterior. În dorinţa de a fi aerodinamice, aceste modele au forme nu tocmai plăcute ochiului. Iar la nivel de tehnologie, abia camionul electric eActros600 a trecut la arhitectură de 800 volţi. Toate autoturismele folosesc încă arhitectură de 360-400 volţi, cu preponderent cu baterii chinezeşti CATL de factură mai veche, care nu susţin puterea maximă pentru timp îndelungat, după cum se poate vedea din parametrii modelelor EQE şi EQS AMG.
Şi da, confortul în aceste modele e la superlativ. Dar sistemul de propulsie nu e nici cel mai puternic, nici cel mai inovativ, nu se încarcă cel mai repede, nu are cea mai mare autonomie, nu are nici vreo componenţă de ultimă oră în compoziţia bateriei. Exact asta e definiţia mediocrităţii pentru o maşină electrică, o maşină care nu excelează în mod special la nimic din calităţile esenţiale ale unei electrice. Cândva, Mercedes ar fi intrat într-un segment nou doar cu ceva remarcabil, care să eclipseze concurenţa. La electrice, Mercedes a tot ezitat într-o neîncredere permanentă în ultimii 20 de ani. Ba a cumpărat 10% acţiuni de la Tesla şi a lansat un B-Class electric demult. Apoi n-a avut încredere în Tesla şi a vândut acele acţiuni, ca mai apoi cele 10% să ajungă să valoreze cât întreaga companie Daimler la un loc. A lansat apoi un EQC electric mediocru, dintr-un GLC ciopârţit, iar la un test drive inginerii ne spuneau nouă cât de limitaţi au fost în ce puteau face, tăindu-li-se orice iniţiativă şi entuziasm. Când a lansat o gamă nouă şi a vrut să ia lucrurile în serios, Mercedes n-a excelat la nimic şi publicul a cumpărat din inerţie o perioadă acele modele, dar apoi inerţia emblemei n-a mai ajutat. Agenţia EPA din SUA a tăiat drastic cifrele de autonomie estimate de producător, cam cu o treime, efectiv arătând că producătorul german minţea la autonomia declarată a acelor modele electrice. Şi acum, nu e de mirare că acele maşini nu sunt în topurile vânzărilor.
Iar Mercedes, în loc să ia în sfârşit lucrurile în serios şi să facă ceea ce ar putea cu siguranţă să facă, alege acum să anuleze cu totul dezvoltarea unei platforme electrice dedicate viitoare. Asta înseamnă că următoarea generaţie de S-Class şi E-Class nu vor fi complet electrice, cum se intenţiona. Viitoarele generaţii nu vor avea parte nici de vreo platformă nouă sau motoare noi cu combustie. Pur şi simplu platforma actuală va primi un design nou şi un habitaclu nou, şi aşa vor fi create viitoarele S-Class şi E-Class. La fel vor fi create şi eventuale modele electrice e vor succeda actualele EQS, EQE şi SUV-urile din aceeaşi gamă. Deci, efectiv va fi vorba de un facelift consistent şi foarte mici ajustări tehnice, fără motoare noi, fără platforme noi.
Toate aceste informaţii au fost confirmare de Daimler pentru publicaţia germană Handelsblatt. Termenul folosit de ei, însă, e suspendare pe termen nedeterminat a noii platforme, cu confirmarea faptului că viitoarele modele vor folosi platforma actuală EVA2. Asta înseamnă că şi modelele electrice, dacă mai rămân în producţie, vor folosi aceeaşi arhitectură de 400 volţi, pentru că o trecere la 800 volţi necesită o transformare mult mai profundă.
Astfel, dacă acum Mercedes se plânge pe concurenţa modeleelor chinezeşti mult mai ieftine, decizia de acum vine ca o sentinţă de stagnare pentru marca germană. În loc să facă eforturi pentru a concura şi a redeveni lider, aşa cum era odată în segmentul maşinilor cu combustie premium, Mercedes alege să se închisteze, să nu investească în dezvoltare consistentă, să anuleze din nou planuri cât de cât progresiste şi să revină în zona sa de confort, mizând pe faptul că aşa va economisi costuri şi cumpărătorii vor tot continua să cumpere la nesfârşit S-Class-uri, chiar dacă ele vor fi aceeaşi Mărie cu altă pălărie. O decizie mai lipsită de viziune e greu de imaginat pentru Mercedes. Iar la câte decizii de acest gen a lut Ola Kallenius în ultimul timp, chemând Comisia Europeană nu doar să nu impună taxe maşinilor electrice chinezeşti, dar să le anuleze cu totul, acesta lasă impresia că ar vrea să spulbere orice şansă de viitor a acestei mărci cândva legendare.
Ce face BMW, în acelaşi context de piaţă? De fapt, vânzările modelelor electrice BMW au crescut excepţional de mult până şi în Germania. Şi acolo modelele sunt de 400 volţi, dar BMW e consecvent în tot lansa modele cu design mult mai expresiv, iar pe partea de inginerie BMW a luat o decizie corectă şi determinantă, contractându-i de curând pe cei de la Rimac, ca aceştia să le producă baterii şi eventual electromotoare pentru ca viitoarele BMW-uri electrice să aibă şi arhitectură de 800 volţi, şi performanţe ameţitoare. Aşa poate ieşi o companie dintr-o criză de inspiraţie. Ceea ce face Mercedes e să se încuie în propria odaie, în speranţa că atunci când va ieşi înapoi lumea va fi ca înainte. Ştim cu toţii că nu e aşa. Dar Mercedes pare să-şi fi pierdut definitiv simţul busolei şi al orientării în această lume a propulsiei electrice.