Istoria uitată a lui Bugatti EB112, modelul fabulos cu 4 uşi, din anii 90, care n-a mai ajuns să fie produs

9 August 2023, 20:28
Ilie Toma
Dacă ar fi să ne întrebe cineva dacă Bugatti a produs vreodată modele cu 4 uşi în istoria sa, puţini îşi vor aminti de altceva decât de conceptul 16C Galibier din anul 2009, care oricum a fost un prototip, şi nu un model de serie. Dar adevărul e ideea de a produce un Bugatti cu 4 uşi îşi are rădăcinile încă la începutul anilor 90, când Bugatti l-a contractat pe Giorgetto Giuagiaro să deseneze un asemenea Bugatti, care să fascineze şi să fie total diferit de tot ce exista în lume în anul 1992. Aşa a apărut Bugatti EB112, maşina care era de facto un coupe cu 4 uşi cu siluetă de fastback, încă înainte de inventarea primului Mercedes CLS. Şi n-am greşi să spunem că această creaţie uitată a fost una din cele mai distinse din toată cariera lui Giugiaro.
În anul 1993, la salonul auto de la Geneva, la standul Bugatti era descoperit acest automobil fabulos. Era anul când Mercedes producea W140, iar BMW încă nu lansase Seria 7 E38, ci avea încă E32 în producţie. Audi, apropo, nici nu avea încă un Audi A8 în gama sa. Şi Bugatti a venit cu acest bolid fastuos, în care trecutul părea că se îmbină cu viitorul iar cei dornici de o maşină ultra-luxoasă se puteau gândi brusc că nu doar un Rolls-Royce sau Bentley care să plutească agale pe asfalt ar fi opţiunea, ci şi un asemenea Bugatti.
Totuşi, maşina era doar un prototip şi atunci. Dar a creat atâta fascinaţie, încât a fost un moment când majoritatea presei şi chiar a designerilor din alte case de design concurente au fost nevoiţi să recunoască că, cel mai probabil, Bugatti EB112 e vârful carierei şi inspiraţiei lui Giugiaro, fiind totodată una din cele mai frumoase maşini cu 4 uşi create vreodată în lume.
Fiind atât de călduros primit, e firesc să ne întrebăm de ce n-a ajuns în producţie, atunci? Totodată, dacă privim mai atent grila frontală, farurile, şi alte elemente de design — vom începe să realizăm că ele s-au regăsit mai târziu pe Veyron.
Pe lângă asta, acest Bugatti EB112 din 1993 avea caroserie complet realizată din aluminiu, fără pic de oţel, iar scheletul său era realizat din fibră de carbon, derivată din structura folosită de modelul EB110. Doar un an mai târziu în grupul VW a apărut un model de serie cu caroserie realizată complet din aluminiu — prima generaţie Audi A8! Dar, e la fel de important să spunem că-n 1993 sau 1994 Bugatti nu era parte din grupul VW, deci în acest caz a fost mai degrabă o inspiraţie de la distanţă şi o convingere răspândită în industrie că aluminiul va fi materialul viitorului.
Modelul cu 4 uşi Bugatti nu era doar un vehicul creat de dragul designul, ci unul complet funcţional, cu un propulsor care-l putea pune în mişcare. Motorul era unul V12, cu 5 valve per cilindru, deci 60 de valve în total, şi avea o cilindree de 6,0 litri. Era aspirat natural şi producea 460 CP şi 590 Nm, valori care depăşeau la acea vreme orice maşină de serie! Mai mult ca atât, Bugatti EB112 putea atinge peste 300 km/h, iar prima sută putea fi atinsă în 4,6 secunde! În anul 1993!
La fel de impresionant e că acest Bugatti cu 4 uşi avea o cutie manuală cu 6 trepte şi un sistem de tracţiune integrală, derivat din modelul EB110. Acel sistem trimitea 62% din forţă spre spate şi 38% spre faţă. Iar motorul era poziţionat median-frontal, adică sub captă, dar în spatele axului faţă, pentru o distribuţie mai bună a greutăţii.
Toate aceste elemente, dar şi reacţia publicului, sugerau clar celor de la Bugatti că acest model trebuia neapărat produs, succesul aşteptându-l după colţ. Dar modelul n-a ajuns în serie din caua problemelor financiare ale Bugatti din 1993-1994, care l-au adus într-un final la faliment în 1995, cu o preluare rapidă a multor active valoroase de către creditori. Abia în 1998 Bugatti a fost cumpărat de grupul VW şi readus la viaţă, păşind în epoca pe care o ştim azi. Aşa că, modelul ăsta, numit la timpul său drept cel mai frumos automobil cu 4 uşi conceput vreodată, a rămas o pagină uitată de istorie din cauza problemelor pe care le-a avut Bugatti la acea vreme. Iar azi puţin îşi mai amintesc de această creaţie, care a influenţat, de fapt atâtea modele după ea!
0
8,630
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!