Audi lansează RS e-tron GT ice race edition, o maşină electrică, care se vrea una de colecţie
14 Septembrie 2023, 13:25 Redacţia PiataAuto.md
Adeseori vorbim despre maşini produse acum 30, 40, sau chiar 60 sau 80 de ani în unele cazuri, care sunt păstrate cu pasiune, pentru că au devenit maşini de colecţie. Criteriile maşinilor care pot deveni de colecţie pot fi diferite de la un pasionat la altul, dar, per general, în acea categorie ajung maşinile concepute cu pasiune pentru design şi inginerie, de obicei produse în numere nu foarte mari. Şi uneori spunem chiar şi despre unele modele curente lansate că acestea au toate ingredientele pentru a devenit de colecţie ulterior. Dacă parcă mult mai puţini dintre noi şi-ar putea imagina să cumpere azi o maşină electrică, cu ideea că aceasta va devenit de colecţie şi va creşte în preţ pe urmă, fiind la fel de căutată şi scumpă la licitaţii, ca bijuteriile clasice de azi. Şi totuşi, Audi lansează o asemenea maşină electrică, pe care o poziţionează ca un viitor model de colecţie.
E vorba de noul Audi RS e-tron GT ice edition, creat să marcheze 40 de ani de istorie Audi Sport GmbH, divizie care a apărut în 1983. Maşina are culori inspirate din cursele GP Ice din Austria şi va fi produsă doar în 99 de exemplare, ceea ce-i accentuează şi mai mult ideea de colecţie.
Culorile exterioare vin şi cu personalizări speciale la interior, în stilul multor ediţii clasice care şi-au câştigat cu adevărat locul în inima fanilor.
Noua maşină electrică de colecţie, însă, nu se deosebeşte cu nimic la sistemul său de propulsie, având exact aceeaşi putere de 440 kW ca şi un RS e-tron GT normal, adică 598 CP. Încărcarea va avea loc la o putere de până la 270 kW.
Maşina mai poate avea personalizări avansate, tipice diviziei Audi Sport, prin urmare cele 99 de maşini ar putea şi şi mai mult personalizate de viitorii cumpărători.
Iar acest model nou de la Audi ne face să ne întrebăm inevitabil, dacă maşinile electrice ca acest Audi au şansa de a deveni cu adevărat de colecţie şi dacă da — vor fi ele doar ca piese statice de muzeu sau vor fi la fel de apreciate pentru episoade de condus de week-end, de exemplu, peste 30 au 40 de ani?
Întrebarea e motivată de însăşi esenţa unei maşini electrice, cu o baterie în mijlocul ingineriei sale, care ar putea să nu reziste 30-40 de ani nici dacă va rulată foarte puţin. Şi apoi, nu ştim cât de mult vor evolua parametrii maşinilor electrice în 30-40 de ani sau în 50, astfel încât puterea de încărcare de 270 kW să sune atunci aşa cum sună azi internetul prin dial-up de 56 kpbs, sau bateria care cântăreşte 750 kg pe o maşină să fie percepută atunci cu o admiraţie la fel de mare cu care ne uităm azi la monitoarele cu tub catodic ale calculatoarelor din anii 90. Da, ne poate trezi zâmbet şi nostalgie, dar probabil puţini ar porni un asemenea calculator cu vreo 16 MB de memorie în total, spunând că i s-a făcut dor să lucreze un pic din plăcere sau din pasiune la el. Există deci, şi mic risc că şi parametrii acestor maşini, care par moderne azi, să pară depăşite cu mult peste 30 sau 40 ani, iar valoarea de colecţie se va limita doar ca o piesă de decor, istorică şi statică. Sau poate nu — nimeni nu poate spune cu certitudine, probabil. Dar ne putem spune cu toţii părerea!