Iveco va produce propriile camioane electrice şi pe hidrogen, din cele ce au fost Nikola
28 Septembrie 2023, 13:44 Redacţia PiataAuto.md
Iveco a anunţat aseară o mişcare strategică importantă, prin care camioanele electrice şi pe hidrogen cu emblemă Nikola, care se bazau pe platforma şi cabina camionului Iveco S-Way, devin deja modele Iveco, cu emblema producătorului italian. Camioanele Nikola rămân în producţie doar pentru America de Nord, iar Iveco va mai continua să le livreze componente. Şi toată decizia mai are câteva particularităţi interesante.
Iveco şi Nikola aveau un parteneriat ce începuse în anul 2019 şi se materializase ulterior într-o companie deţinută în comun, care construise şi o fabrică nouă în oraşul Ulm din Germania. Nikola avea nevoie ca de aer să transpună în realitate ceea ce tot pretindea că poate să facă, cu camioane electrice, dar fusese prins de procurorii din SUA că fraudase până şi prezentările publice şi filmările, ca să lase impresia că există un camion electric aproape dezvoltat şi aproape gata de lansare. Nu exista un asemenea camion, iar fondatorul Nikola a fost ulterior pus sub acuzare, la fel ca şi compania, iar apoi forţele de ordine au ajuns la o tranzacţie de împăcare, cu o sumă imensă plătită în bugetul SUA. Totuşi, toată compania risca să se risipească dacă nu avea să urmeze un camion adevărat electic. Atunci a intervenit Iveco în ecuaţie, care le-a dat platforma camionului noul S-Way, cu tot cu cabină, şasiu, structură şi tot ceea ce ia de obicei ani în dezvoltare.
Nikola a contribuit la dezvoltarea împreună cu Iveco a punţii motrice, cu electromotor, numită apoi Generation 1 eAxle. Cei de la Iveco au delegat compania lor fiică, FPT Industrial, să dezvolte această punte cu Nikola. De asemenea, tot împreună a fost dezvoltat softul de control al sitemului de propulsie pentru camionul electric, dar şi pentru cel cu pile de combustibil şi hidrogen.
Foto: Puntea motrice de pe camionul Nikola, şi acum Iveco
Apoi, odată construită şi fabrica din Ulm, a urmat lansarea în producţie a camioanelor Nikola şi a componentelor. Producţia trebuia să aibă loc atât în Arizona, SUA, cât şi la Ulm, în Germania. Iveco spera să beneficieze atât din fabricarea componentelor de bază la fabricile sale, pentru acest camion electric, cât şi din asamblarea şi vânzarea camioanelor Nikola produse la fabrica deţinută împreună cu Nikola în Germania. Cifra reală de producţie din Germania n-a fost anunţată vreodată, doar promisiuni de producţie fiind făcute, şi judecând după cifra de doar puţin peste 200 de camioane produse în SUA, e foarte probabil că în Germania nu a fost produs deocamdată niciun camion Nikola pentru livrări către clienţi.
Foto: Versiunea europeană a camionului Nikola, lansată cu fast acum un an la fabrica Ulm din Germania
Între timp, Volvo are deja un camion electric cap tractor, FH Electric, care a acumulat câteva mii de unităţi vândute în 2022 şi e în creştere masivă în 2023. Renault are un camion electric T E-Tech cu inginerie similară lui Volvo, întrucât sunt parte din acelaşi grup. DAF are un camion electric cap tractor, CF Electric. Scania are un camion electric şi în curând va beneficia de autonomie mai mare datorită noii fabrici de baterii şi a unui nou tip de baterie. Mercedes e pe ultima sută de metri în a lansa eActros600, un camion electric cu 500 km autonomie şi cu baterie ce va rezista 1,2 milioane km. Iar Iveco îşi legase soarta cu cei de la Nikola şi tot aştepta să se întâmple lucruri, în timp ce tehnologia pe care o avea era, de facto, relativ echivalentă cu ceea ce urmează să lanseze Mercedes şi mai avansată decât DAF, de exemplu. Or, camionul electric Nikola anunţase încă acum doi ani că are 500 km autonomie. Şi Iveco a pierdut doi ani preţioşi aşteptând ca promisiunile să se transpună în realitate.
Iar acum, decizia de a spune adio celor de la Nikola a fost luată definitiv. Iveco a cumpărat integral fabrica din Ulm, pe care o va deţine doar el şi a făcut ceea ce trebuia să facă 2 ani în urmă — a pus emblema Iveco pe camioanele electrice Nikola, şi le va pune în producţie în Germania în viitorul apropiat, vânzându-le ca Iveco. Mai mult ca atât, Iveco iese pe piaţă şi cu modelul electric, şi cu cel pe hidrogen.
Camionul electric Iveco are o autonomie de 500 km, asigurată de o baterie de 738 kWh, deci e simţitor mai mare decât cei 600 kWh ai lui eActros 600, de exemplu, fiind foarte probabil şi mai grea decât cele 4,5 tone, cât cântăreşte bateria Mercedesului. Puterea de încărcare e de 350 kW, la nivelul modelelor actuale, precum Volvo, dar deja la mai puţin de jumătate din cât vor avea apropiatele modele Mercedes şi Scania. De aici, probabil, şi semnalul de alarmă a celor de la Iveco şi impulsul de a acţiona, or, cât îi tot aşteptau pe cei de la Nikola, se învechea tehnologia degeaba, fără a fi pusă în producţie la scară largă. Iveco confirmă că modelul electric va fi lansat chiar în acest trimestru în producţie la fabrica din Ulm. Apropo, motorul are 480 kW, sau 645 CP.
Foto: Fabrica din Ulm
Aceste date despre bateria camionului electric Iveco diferă de cele ale lui Nikola, fiind mai bune, iar Iveco anunţă că Proterra va produce bateriile pentru camioanele sale. Nikola trebuia iniţial să ia bateriile tot de la Proterra, dar în cele din urmă le-a luat de la o companie numită Romeo Power, pe care a şi achiziţionat-o. Deci, italienii n-au vrut să repete greşeala Nikola cu acele baterii care tot iau foc în ultimele luni.
Camionul Iveco pe hidrogen are 800 km autonomie şi face uz de un motor electric de 400 kW. Energia e produsă de pile de hidrogen, iar rezervoarele de hidrogen au 70 kg, suficiente pentru 800 km autonomie. Acest camion pe hidrogen are o masă totală permisă de până la 44 tone, şi o sarcină utilă de 24,7 tone.
Foto: Camionul pe hidrogen, în versiune de prototip, în spate se văd instalaţiile de hidrogen
Având această decizie luată, cei de la Iveco anunţă că vânzările acestor camioanele electrice şi pe hidrogen vor demara la toţi cei 254 de dealeri din Europa.