Mercedes a lansat Concept CLA Class, un model electric cu un consum excepţional de mic, inspirat din recordurile lui EQXX, şi aduce saltul ingineresc multaşteptat
4 Septembrie 2023, 11:30 Redacţia PiataAuto.md
De câţiva ani buni spunem despre Mercedes că aplică jumătăţi de măsură la ingineria modelelor sale electrice. Încă de la SUV-ul EQC, construit pe platforma lui GLC, pe care l-am testat în Germania, eram consternaţi când inginerii ne spuneau cum au ciopârţit modelul din jumătăţi de maşină, ca să pună acolo elementele cheie şi au făcut în rezultat un SUV cu gardă la sol de sportcar, de doar 12 cm. Apoi, odată cu lansarea lui EQS, EQE, EQS SUV şi EQE SUV, am spus de fiecare dată că, deşi maşinile se prezintă ca produse hi-tech revoluţionare, tehnologia lor e relativ medie în industrie, pentru că Mercedes ezita să treacă la arhitectură de 800V, ce permite puteri mai mari de încărcare şi descărcare, puteri mai mari de electromotoare, şi eficienţă crescută. Hyundai şi Kia sunt de multă vreme mult mai avansaţi, nemaivorbind de Porsche, sau chiar de General Motors, cu platformele şi bateriile Ultium de 800V.
Foto: Noul Mercedes Concept CLA Class
De cealaltă parte, anul trecut inginerii Mercedes au creat un prototip pe nume EQXX, care aducea în sfârşit inginerie cu adevărat consistentă, într-o maşină aerodinamică şi uşoară, iar noi spuneam că aşteptăm ziua când acea inginerie va ajunge în sfârşit pe un model de serie, în timp ce Mercedes mai lăsat EQA-uri electrice pe bază de GLA. Pentru că acel EQXX reuşise să bată recorduri de eficienţă, parcurgând 1.202 km cu un singur plin al bateriei, doborându-şi propriul record anterior, şi reuşind să atingă un consum excepţional de 8,7 kWh/100 km! Tocmai atunci spuneam că inginerii Mercedes cu siguranţă pot face lucruri magnifice, doar că nu prea păreau lăsaţi s-o facă, odată ce modelele de serie era departe de aceste tehnologii de pe EQXX.
Foto: Mercedes EQXX, în timpul marcării recordurilor sale din 2022
Ei bine, iată că a venit şi ziua când tehnologiile de pe EQXX se regăsesc pe primul model de serie. Poate nu e un model de bază, pe care l-am fi aşteptat cu toţii, dar tot reprezintă un mare salt ingineresc, foarte mult aşteptat, pentru Mercedes. E vorba de Concept CLA Class, in prototip care prefaţează un viitor coupe electric compact, cu 4 uşi, care va continua ideea actualului CLA. Cel mai important e că noul CLA marchează trecerea Mercedes la arhitectură de 800V pe modelele sale electrice!
Sistemul de propulsie electrică derivă direct de pe cel folosit pe prototipul EQXX, spun germanii. E un electromotor dezvoltat pe interior, de inginerii Mercedes, în sfârşit, nu unul cumpărat de la Bosch sau de la alţi furnizori. Motorul e configurat să opereze la 800V, cu o eficienţă extraordinară, şi reprezintă începutul unei noi familii de electromotoare la Mercedes, de diferite dimensiuni şi putere. Electromotorul sincron e integrat într-un tandem cu o cutie de viteze cu două trepte şi foloseşte un invertor pe bază de carbură de siliciu, care-i asigură un randament energetic excepţional de mare, spun cei de la Mercedes. Randamentul anunţat pentru noul CLA electric, de la baterie la roată, e de 93%, ceea ce înseamnă că dacă bateria asigură o putere de 100 kW de electricitate, această putere electrică se transformă în 93 kW de forţă de propulsie nu la electromotor, ci la roată, cu toate pierderile de transmisie luate în calcul! În sfârşit, inginerie temeinică de la Mercedes!
Noul motor de pe CLA e plasat pe puntea spate, ceea ce înseamnă că viitorul CLA nu va mai fi cu tracţiune faţă, ca actualul, ci cu tracţiune spate. Puterea electromotorului e de 175 kW, deci 238 CP.
Iar tot acest randament descris mai sus se traduce într-un consum excepţional de mic, de doar 12 kWh. Nu sunt valori de sub 10 kWh/100 km de pe EQXX, dar aici vorbim deja de un model de serie, iar acest randament le-a permis inginerilor şi să aplice o baterie mică în volum şi greutate, dar cu densitate energetică mare. De fapt, vor exista versiuni incipiente cu baterie mai simplă, pe bază de litiu-fier-fosfat, ca la Volvo EX30, iar versiunile avansate vor avea baterii litiu-ion cu anod care conţine oxid de silicon, pentru o densitate energetică şi mai mare.
Apropo, Mercedes spune că celulele bateriei sale nu sunt ţinute laolaltă de buloane şi şuruburi, ci de adeziv, pentru ca bateria să fie mai rigidă şi mai uşoară. Iar asta ar putea face imposibilă înlocuirea pe viitor a unor celule individuale din baterie, când maşina va ajunge la mâna a doua sau a treia.
În schimb, acum bateria ca accepta 250 kW putere de încărcare şi va adăuga în baterii 400 km de autonomie în 15 minute. Bateria poate servi drept sursă de încărcare pentru casă sau chiar pentru reţeaua electrică locală. Mercedes nu anunţă deocamdată cifra exactă de densitate energetică şi mărime a bateriei, dar spune că versiunea cu baterie mai mare şi mai performantă va avea autonomie de 750 km şi tot ea va consuma 12 kWh/100 km. Iar asta înseamnă că bateria ar trebui să aibă 90 kWh de capacitate netă.
Ceea ce vedem aici e un prototip pre-producţie, foarte apropiat de ceea ce se va produce în serie. Iar modelul de seria va fi fabricat în Germania, la Rastatt, în Ungaria, la Kecskemet, şi în China, în Beijing. Mercedes promite că noul model va impresiona şi prin greutate redusă, datorită folosirii pe larg a aluminiului în construcţia sa şi a altor aliaje uşoare, dar şi a bateriei cu densitate energetică mai mare, care cântăreşte mai puţin decât una actuală de pe alte modele Mercedes cu capacitate comparabilă.