Peugeot a lansat noul e-3008, un SUV electric cu baterie garantată să ţină doar 160 mii km

13 Septembrie 2023, 11:43
Ilie Toma
Peugeot a lansat unul din cele mai importante modele electrice din gama sa din ultima perioadă, din perspectiva mizei de vânzări pe care o are noua creaţie. E vorba de noul Peugeot e-3008, un SUV electric cu siluetă de coupe, pe care francezii o numesc de fastback, care are un design aproape ca de prototip, la cât de fascinant e. Însă substratul tehnologic e unul ce nu sclipeşte la niciun capitol în mod special, ba chiar cifrele anunţate pentru baterie sunt îngrijorătoare.
Noul model are un design superb în partea frontală, unde nu mai există o grilă cu contur propriu, ci ea pare să derive treptat din elementele de iluminare, cum ar face-o designerii doar pe un concept. Faptul că cei de la Peugeot au tot experimentat în ultimul timp cu acest stil, iar acum au ajuns la au aspect atât de insesizabil la componentele care se află acolo de facto, e ceva frumos, admirabil şi-i dă personalitate acestei maşini.
Pentru un SUV, noul model e şi foarte aerodinamic, având un coeficient de 0,28, fapt care va ajuta inevitabil şi la eficienţa în consum a noului model electric francez.
Iar adoptarea liniilor de fastback e ceva la care francezii au fost buni întotdeauna şi faptul că noul model Peugeot readuce oarecum tradiţia acestor linii în segmentul SUV-urilor, e din nou un lucru demn de apreciat.
La fel de inspirat pare şi interiorul, unde instrumentarul din jurul şoferului pare să fie focusat spre acesta într-o manieră în care o făceau unele modele francez în anii 70 şi 80.
De asemenea, e neobişnuit că zona din dreapta volanului nu e dominat de vreun ecran mare multimedia. Marele ecran stă deasupra, în zona panoramică din apropierea şoferului.
În dreapta e prezent doar un ecran mic, cu câteva comenzi esenţiale şi clare pe el, pe care să le accezi rapid, dar forma desfăşurată a cărora o vei vedea pe marele ecran de lângă şofer, din dreapta cadranelor de bord. E o încurcătură din aia tipic franceză de cândva, care dădea personalitate maşinilor şi care, de obicei, în exploatare devenea foarte apreciată!
Noul model Peugeot e construit pe o nouă platformă tehnică a grupului Stellantis, numită STLA Medium, creată special pentru maşini electrice, după cum se declară. E impresionant că noul model debutează cu tocmai 3 motorizări din start, una cu un singur motor, de 210 CP, şi 525 km autonomie, alta cu două motoare de 320 CP împreună şi autonomie tot de 525 km, iar cea de-a treia e numită Long Range şi e croită pentru autonomie maximă, ea ajungând la 700 km!
Toate motoarele sunt sincrone, cu magneţi permanenţi, ele fiind de concepţie şi fabricare proprie a celor de la Stellantis, în Franţa. La fel şi reductorul pentru electromotoare, va fi fabricat tot în Franţa.
Partea curioasă vine de la baterie. Ea adoptă o arhitectură de 400V, ceea ce, pentru primul model bazat pe o platformă nouă, ne spune că grupul Stellantis nu se grăbeşte să treacă la 800V pe maşinile lor electrice. Bateria la versiunile cu un motor şi două motoare e identică, de 73 kWh, iar asta înseamnă că versiunea cu două motoare va decupla unul din motoare în condus linear, odată ce ele au ambele aceeaşi autonomie de 525 km. Bateria mai mare, pentru versiunea Long Range, are 98 kWh.
Din cauza arhitecturii de 400V şi a rezervelor implantate de producător, puterea de încărcare nu va fi mare — de doar 160 kW la prize fast charge. Cifrel de 150-160 kW erau anunţate şi acum 4-5 ani de unii producători pe maşinile lor electrice, în timp ce coreeni azi lansează pe bandă rulantă modele cu baterii ce pot fi încărcate la 350 kW. Francezii anunţă, cel puţin, că bateria lor are sistem de management termic, şi ar fi fost culmea să nu aibă în anul 2023. O dotare care e cu adevărat admirabilă e pompa de căldură pentru încălzirea habitaclului, care va afecta mult mai puţin autonomia în condiţii de iarnă. De asemenea, maşina oferă şi funcţie V2L, prin care poate oferi energia unei locuinţe.
Ceea ce sună îngrijorător e specificarea despre durata de viaţă garantată pentru baterie, care e de doar 8 ani sau 160.000 km. Mai mult ca atât, Peugeot specifică şi faptul că peste 8 ani sau 160 mii km ea va trebui să aibă minim 70% din capacitatea sa de stocare, procentaj la care alte baterii sunt considerate deja puternic degradate şi ar necesita înlocuirea. Iar asta înseamnă că peste 8 ani sau doar 160.000 km parcurşi, noul Peugeot e-3008 va avea nu 525 km autonomie, ci 367 km autonomie, iar versiunea Long Range nu va avea 700 km autonomie, ci 490 km. Şi, desigur, degradarea nu se va produce brusc la aniversarea a 7 ani, ci treptat, cât faci cei 160 mii km, astfel încât autonomia şi capacitatea bateriei va scădea gradual. O asemenea perspectivă, pentru un model electric nou, creat pe o nouă platformă a unui grup atât de mare, care ar fi putut îngloba toate tehnologiile cele mai performante, sună dezamăgitor. Şi e la fel de dezamăgitor să vedem scris cu text mărunt la sfârşit de comunicat al francezilor că în curând apar şi versiuni hibride şi electrificate, dar cu motoare cu combustie, pe aceeaşi platformă. Deci, cum rămâne cu platformă creată special pentru modelele electrice?
Din nou, producătorii tradiţionali nu se pot debarasa de aceste rădăcini uscate, creând modele electrice cu adevărat avansate tehnologic, fără a le mai lega de cele cu combustie, adoptând arhitecturi viitoare, nu pe cele de acum 5 ani. Iar apoi, peste câţiva ani, Peugeot se va întreba de ce chinezii de la BYD sau Nio, sau Zeekr vând mai bine în Europa şi în Franţa maşinile lor electrice decât ei.
1
2,739
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!