Suedezii au lansat prima barcă electrică pentru profesioniştii mărilor, de la pescari până la echipe de scafandri şi paza de coastă

14 Septembrie 2023, 16:19
Redacţia PiataAuto.md
Ne-am obişnuit deja cu ideea că propulsia electrică îşi face loc tot în tot mai multe categorii de transporturi, de la maşini la camioane, ajungându-se chiar şi la avioane şi nave electrice. Ambarcaţiunile maritime electrice de până acum, însă, erau fie feriboturi mai mari, fie transportatoare de containere mai mici, fie iahturi private. Suedezii de la X Shore, însă, au lansat acum prima barcă electrică concepută special pentru profesioniştii mărilor — toţi cei care ies în mare ca parte a muncii lor în primul rând, de la pescari la echipe de scafandri, de la transportatori de utilaje până la salvatori sau echipaje ale pazelor de coastă. Şi tuturor acestor profesionişti li se propune acum să se bazeze pe propulsia electrică şi energia stocată în bateriile bărcii.
Noua barcă electrică are numele de X-Shore PRO şi măsoară 8 metri lungime şi 2,6 metri lăţime. Ea poate veni atât în formă acoperită, cât şi descoperită. Iar la bordul bărcii pot fi amenajate fie scaune pentru cei călătoresc, fie spaţii de depozitare mari, fie orice altă configuraţie dorită de cei ce o comandă.
Suedezii spun că ambarcaţiunea are o sarcină utilă „impresionantă” pentru dimensiunea ei, deşi nu comunică cifre exacte pentru ea. Însă numărul maxim de persoane la bord, pentru care barca a fost certificată, e de 10 persoane, ceea ce e cât se poate de bine la dimensiunile ei.
Barca electrică e propulsată de un motor de 170 kW, adică 231 CP, şi poate atinge o viteză maximă de 30 de noduri, adică circa 55,5 km/h. Viteza de croazieră e de 20 noduri, adică 37 km/h.

Energia pentru propulsie e stocată într-o baterie de însumează 126 kWh, deci un pic mai mult decât au unele maşini electrice de 90-100 kWh, şi în jumătate faţă de bateria unui Hummer EV.
Cât constituie autonomia noii bărci electrice? Ei bine, suedezii spun că poate rezista câteva zile stând pe apă, fără propulsie, în eventuale misiuni de recunoaştere, de pescuit, sau în patrulare pe poziţie fixă. În mişcare, autonomia e dată în ore, la diferite viteze. La viteza de croazieră de 20 noduri, adică 37 km/h, bateria se va epuiza cam într-o oră şi jumătate, deci autonomia reală ar fi de circa 55 km. La viteza maximă, bineînţeles, epuizarea vine şi mai devreme.
Însă, dacă vrei să circuli relaxat, la doar 6-8 noduri, adică 11-15 km/h, bateria îi asigură peste 20 de ore de autonomie, ceea ce înseamnă efectiv peste 100 mile nautice, în zona a 190-200 km şi mai mult.

Suedezii care au creat barca spun că ambarcaţiunile vor trebui să treacă la propulsie de acest tip deja peste câţiva ani, când intră în vigoare restricţii în mai mult zone maritime protejate în Europa. Însă ei încearcă să-i convingă pe profesionişti că barca lor are multiple avantaje faţă de una cu motor diesel — e mai ieftină în mentenanţă şi e silenţioasă, ceea ce o face mai bună la pescuit sau pentru paza de coastă.
Suedezii n-au anunţat preţul, însă acesta e estimat la puţin peste 200.000 euro. Apropo, o primă asemenea barcă a fost construită şi ea va fi folosită în rol de autobuz şcolar pe mare, făcând legătura între şcoală şi casele elevilor unei regiuni cu multiple insule din Suedia.
0
3,320
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!