Un nou studiu relevă că modelele electrice Tesla exploatate în climă rece îşi păstrează bateriile mai bine în timp
19 Septembrie 2023, 16:22 Redacţia PiataAuto.md
De multe ori despre maşinile electrice se spune că bateriile acestora au performanţe mai slabe în climă rece, cu autonomie mai mică şi încărcare mai lentă. Şi asta chiar dacă Norvegia, o ţară cu climă rece, a adoptat aproape unanim propulsia electrică, iar maşinile electrice domină deja pe străzile din acea ţară, fără vreo problemă care să ajungă la nivelul unui fenomen în masă. Un nou studiu din SUA, însă, care a luat în calcul doar modele electrice Tesla, relevă că anume maşinile exploatate în climă mai rece îşi păstrează baterii mai bine în timp, în contrast faţă de cele exploatate în zone cu climă foarte caldă.
Studiul a fost făcut de către Recurrent, o companie care a convins mai mulţi ani în urmă circa 12 mii de proprietari Tesla să le analizeze datele maşinilor lor în timp, pentru a genera statistici utile şi a preveni posibile degradări ale stării maşinii lor. În prezent, numărul maşinilor monitorizate a trecut deja de 15 mii, dar studiul a luat în vizor 12.500 de automobile, care au deja mai mult timp de transmitere a datelor.
Studiul a analizat capacitatea de stocare a bateriilor pe termen lung, pe care o mai păstrează maşinile celor de la Tesla după perioade lungi de exploatare, şi le-a atribuit un scor, care e echivalent cu procentul de capacitate disponibilă, faţă de cea care era prezentă iniţial. Atât timp cât bateria îşi mai păstrează măcar 80% din capacitatea sa esenţială, maşina rămâne funcţională şi de obicei nu necesită înlocuirea imediată. Peste 90% e un indicator bun, idealist chiar, la o exploatare mai lungă.
Studiul a relevat că maşinile electrice Tesla din statele cu climă mai rece din SUA au indicator mediu de 95% capacitate păstrată, în timp ce cele din sud, din climă toridă — 92% în mediu. Clima nordică în SUA e mai caldă decât cea din Norvegia, spre exemplu, deci, teoretic, în ţările scandinave sănătatea bateriei s-ar menţine şi mai bine.
Deşi sună contraintuitiv la prima vedere, explicaţia e una logică, de fapt. Anume acea scădere a performanţei la frig încetineşte reacţiile electrochimice şi astfel păstrează bateriile la parametri mai puţini extremi, dar beneficiul acestei părţi din explicaţie e unul foarte mic, de fapt. Mult mai relevant e faptul că o climă mare rece ajută bateria să evite situaţia prin care ar ajunge în zona temperaturilor mari, când are loc degradarea accelerată sau supraîncălzirea. Şi anume supraîncălzirea e cea care poate atrage reacţii nedorite în baterie, cu formări mai rapide de dendrite între anod şi catod şi cu scădere a performanţei în final.
Autorii studiului le sugerează chiar proprietarilor de Tesla din regiuni cu călduri mai mari câteva sfaturi pentru a evita degradarea accelerată a bateriilor — să nu parcheze în soare direct vara, dacă e posibil, iar dacă sunt nevoiţi s-o facă, e mai bine să aibă bateria pe jumătate plină, dacă lasă maşina în soare, decât încărcată complet. În zone cu climă toridă ar trebui evitate maşinile electrice fără sistem de răcire a bateriei, iar cei care trăiesc în regiuni foarte fierbinţi sunt sfătuiţi să-şi aleagă baterii noi cu tehnologie LFP (litiu-ion fosfat), care sunt mai rezistente la călduri mari şi degradează mult mai lent, spun cei de la Recurrent. Apropo, bateriile LFP sunt exact de tipul celor folosite de camionul Mercedes eActros600, despre care Mercedes ne-a spus de curând că va avea o baterie ce va rezista 1,2 milioane kilometri.
Un fapt e clar, însă, dacă mulţi dintre noi aveam impresia că maşinile electrice nu se prea împacă bine cu clima rece, se pare că anume clima mai rece e preferabilă pentru durata de viaţă a bateriei lor.