CITIRE ŞTIRE:
BMW a lansat noua generaţie X2 şi totodată modelul electric iX2, încercând să împace ambele tabere, dar fără a fascina cu adevărat niciuna
11 Octombrie 2023 - 11:44
Redacţia PiataAuto.md
Deşi BMW a fost unul din primii producători germani care a creat o divizie nouă dedicată maşinilor electrice şi a abordat lucrurile mai temeinic ca oricine din start, inventând producţia în serie a fibrei de carbon, pentru a economisi la greutate şi a creat modele electrice pe platforme proprii, iar această tendinţă părea să fi cunoscut un nou capitol odată cu lansarea SUV-ului iX, construit şi el pe o platformă dedicată, modelele lansate ulterior arată că bavarezii vor să mizeze în continuare în a juca la două capete, creând noi şi noi modele electrice care nu sunt decât versiuni adaptate ale celor cu ardere internă. S-a întâmplat cu i7 şi Seria 7, cu i5 şi Seria 5, iar acum şi cu noul iX2, care împarte designul şi o parte din substrat cu noua generaţie X2.
X2 e SUV-ul compact cu siluetă coupe al celor de la BMW. Bavarezii au desenat noua generaţie un pic mai mare în dimensiuni, pentru că cea precedentă era considerată un pic prea compactă. Noul model e cu 19,4 cm mai lung, deci e o creştere semnificativă. Deşi e un SUV coupe, modelul are şi un volum mare al portbagajului, de 560 litri, care poate fi mărit prin rabatarea scaunelor.
Designul posteriorului e foarte diferit faţă de cel anterior, venind cu planuri aproape verticale şi rectangulare, care par să amintească de conceptul
Neue Klasse un pic.
BMW X2 rămâne un SUV cu motor montat transversal şi tracţiune faţă în versiunile incipiente şi integrală în cele xDrive. Fanii motoarelor cu combustie, însă nu vor fi alintaţi cu plăcerea condusului decât într-o singură versiune, pentru că cealaltă versiune pe benzină e reprezentată de un motor cu 3 cilindri, iar în categoria diesel există o singură opţiune.
Aşadar, versiunea sDrive20i vine cu un motor pe benzină de 3 cilindri şi 1,5 litri, turbo, care va livra 156 CP şi 240 Nm. Motorul e mai ajutat de un motor electric mic de 19 CP la turaţii mici, dar cele două motoare niciodată nu-şi sumează puterea maximă, fiind vorba de un sistem mild hybrid. Acest motor poate veni doar cu tracţiune faţă.
La fel, doar cu tracţiune faţă, poate veni şi singura motorizare diesel, sDrive18d, care are un propulsor cu 4 cilindri sub capotă, de 2,0 litri şi 150 CP, cu 360 Nm cuplu maxim. Ambele motoare sunt cuplate la cutii cu 7 trepte şi dublu ambreiaj.
Motorizarea mai delicioasă e X2 M235i xDrive. Timpurile când modelele compacte BMW cu indice M şi 35i aveau motoare cu 6 cilindri în linie au trecut, însă. Aşa că acum vorbim de un motor cu 4 cilindri, de 2,0 litri, care scoate 300 CP. Da, cândva acele motoare de 6 cilindri scoteau mai mulţi cai şi erau puse până şi pe Seria 1. Această versiune, însă, va fi şi singura cu combustie care beneficiază de tracţiune integrală.
Şi, în fine, vine şi noul model electric BMW iX2, care debutează într-o singură versiune, xDrive30. Portbagajul e mai mic, la 525 litri, însă dacă mai cumperi şi roată de rezervă, acesta va fi şi mai mic. Dimensiunile şi designul sunt oarecum similare, dar grila frontală la versiunea electrică e acoperită şi lucioasă, cu un aer care se vrea mai hi-tech.
Modelul vine cu două motoare electrice, montate pe fiecare din punţi. Sunt motoarele din generaţia nouă, cu numele de cod eDrive 5.0 M170SF pe faţă şi eDrive 5.0 M170SR pe spate. În esenţă, e acelaşi motor, cu un reductor de formă şi raport uşor diferit, pentru montarea pe diferite punţi.
Fiecare din ele dezvoltă 190 CP şi 247 Nm separat, dar împreună ele vor putea livra doar 313 CP şi 494 Nm. De ce? Ca de obicei, explicaţia e de cele mai multe ori în baterie, pentru că aceasta trebuie să fie capabilă să furnizeze o putere de descărcare constantă suficientă. Iar la noul BMW iX2 lucrurile stau un pic pesimist la acest capitol, dacă intrăm un pic în esenţă.
Şi asta pentru că bateria noului model lucrează la o tensiune neaşteptat de joasă, de doar 286 volţi. Deci BMW nu doar că nu aplică o tensiune de 800-900 volţi, cum fac coreenii de la Hyundai sau Kia, sau cei de la Lucid, Porsche şi Audi, ci nici măcar nu a păstrat cei 386-400 volţi pe care-i are pe alte modele electrice mai mari. De ce e asta important? Pentru că fizica ne învaţă că puterea în W este egală cu produsul dintre intensitatea curentului, în amperi şi tensiunea în volţi. Iar în cazul acestei baterii de BMW iX2, ea are doar 286V şi o valoare neanunţată de amperi, dar e clară voltajul mic ţine puterea de descărcare şi încărcare la valori modeste. Şi dacă ne uităm la puterea maximă de încărcare de la prize fast charge a noului model, descoperim doar 130 kW. E extrem de puţin pentru un model nou electric, lansat în anul 2023.
Nici bateria nu e foarte mare, având 64,7 kWh capacitate netă, dar mai mult probabil nu se putea, din cauza greutăţii şi aşa mari a bateriei, care aduce greutatea proprie a acestui SUV coupe compact la aproape 2.020 kg maşina şi 2.095 kg dacă se ia în calcul un şofer de 75 kg. Deci, peste 2 tone masă proprie pentru cel mai compact SUV electric din gamă! Explicaţia unei puteri mici de încărcare, a unei capacităţi modeste a bateriei şi a greutăţii relativ mari poate fi doar dacă se folosesc baterii LFP, mai puţin dense energetic, şi doar dacă nu e vorba chiar de ultima evoluţie a acestora. Însă nu e aşa, în fişa tehnică a lui BWM iX2 se menţionează baterii litiu-ion. Deci nu există o explicaţie pentru parametri atât de modeşti. Iar greutatea atât de mare se datorează probabil prezenţei de metal nenecesar în tunelul de transmisie, rămas de la modelul cu combustie, şi folosirea mai puţin eficientă a spaţiului din configuraţia maşinii.
Totuşi, noul BMW iX2 anunţă o autonomie cuprinsă între 417 şi 449 km în ciclu WLTP, şi un consum de 16,7-17,7 kWh/100 km. Iar autonomia anunţată ar trebui să fie suficientă pentru cei ce folosesc maşina în oraş, rămânând vreo 300 km de utilizare realistă fără notificări şi alarme.
Doar că noul model electric nu aduce absolut nimic surprinzător în inginerie, iar un producător ca BMW, care a fost printre primii ce inovau în maşini electrice, ar putea cu siguranţă lansa modele copleşitor de consistente şi eficiente. Deocamdată, însă, iX2 e doar un alt model electric german, lansat cu multă zgârcenie la parametrii săi, care poate avea succes în unele ţări, dar cu siguranţă nu poate visa să devină un fenomen în vânzări şi popularitate.