Lucid pierde 338 mii dolari pentru fiecare maşină electrică produsă, dar aparent nu există motive de panică

24 Octombrie 2023, 18:18
Redacţia PiataAuto.md
La începutul lunii octombrie, publicam o ştire în care menţionam că datele financiare dezvăluite de Rivian, un producător doar de maşini electrice, indicau o pierdere uriaşă de circa 30 mii dolari pentru fiecare automobil Rivian produs. Ei bine, dacă acele cifre păreau mari, atunci datele financiare ale celor de la Lucid Motors pentru trimestrul trei, dezvăluite de curând, arată o pierdere de 11 ori mai mare per automobil vândut şi produs! Efectiv, Lucid Motors a pierdut peste 330 mii dolari la fiecare maşină electrică pe care a produs-o şi vândut-o în acest trimestru al anului 2023.
Deşi cumpărătorii plătesc deja un preţ mare pe maşinile lor, aceştia ar trebuie să se simtă fericiţi că producătorul care le-a vândut maşina a mai cheltuit 338 mii dolari din proprii bani, pe lângă ceea ce a acoperit din încasările de la vânzare. Cum e posibil ca Lucid să aibă pierderi atât de mari şi mai ales cât de îngrijorătoare e această situaţie?
Ei bine, principala explicaţie este în numărul foarte mic de maşini pe care Lucid le fabrică şi vinde în prezent. Deşi e un producător foarte apreciat, despre care ştie deja toată lumea şi care iată că lansează şi versiuni ultra-puternice ale sedanului său, cifrele absolute de vânzări nu sunt foarte mari. În 3 luni ale ultimului trimestru, Lucid a produs doar 1.550 de automobile şi a vândut doar 1.457. Deci, avem o cadenţă medie de doar 517 maşini fabricate lunar şi doar 486 exemplare vândute lunar în toată lumea.
În trimestrul 2, Lucid produsese mai multe automobile, 2.173 la număr, dar se pare că vânzările mai temperate au determinat ajustarea producţiei cu cererea, astfel încât în trimestru 3 au fost produse mai puţine. Astfel, compania pare că nu-şi va mai putea atinge ţinta de 10.000 de automobile produse şi vândute în acest an.
Cifra mică de maşini produse a făcut ca bilanţul de pierderi al companiei să fie atât de mare atunci când e raportat la o singură maşină. Într-un singur trimestru, Lucid a înregistrat circa 524 milioane de dolari pierdere, iar când această pierdere e distribuită la doar 1.550 maşini produse, avem o pierdere de 338.000 dolari per maşină.
Aceste pierderi mari sunt explicabile prin cifra deocamdată mică de maşini fabricate, pentru că întotdeauna la producţia de maşini electrice, în care s-a investit în ingineria proprie a fiecărui component, va fi nevoie de o cifră mare ca masă critică, de unde se intră din pierdere în profitabilitate. Lucid a investit profund în ingineria maşinilor sale, iar de mai mulţi ani costurile de R&D în SUA merg în balanţa directă a acestor companii, fiind deductibile. În acest an Lucid a lucrat şi a investit la ingineria viitorului său SUV electric, Gravity, care va fi dezvăluit în câteva săptămâni, iar dezvoltarea unui SUV nou electric, cu inginerie proprie, costă inevitabil sute de milioane de dolari, poate chiar şi mai mult. Au fost definitivate şi noile electromotoare pentru Lucid Air Sapphire, iar acel model aduce în sfârşit Lucid din zona unei maşini electrice bune şi admirabile în cea a unei intrigante şi dorite. Iar aceste două elemente — apariţia lui Gravity şi a lui Air Sappire, vor propulsa cu siguranţă companie spre cu totul alte cifre de producţie în anii următori.
Foto: Lucid Gravity

Încă un fapt care ar trebui să atenueze aceste pierderi e menţiunea celor de la Lucid că aceştia au mai produs kit-uri pentru 700 de maşini, care nu se regăsesc în statistica de mai sus şi se află acum în tranzit spre noua fabrică din Arabia Saudită, unde va avea loc asamblarea finală. Şi deoarece ştim deja că Lucid are garantate acolo achiziţii de 50.000 de maşini în următorii ani, asta înseamnă în trimestru următor automat cele 700 de maşini în plus se vor reflecta, pe lângă fluxul curent din acel trimestru.
Şi apoi, toate aceste evenimente de mai sus reflectă o etapă efervescentă de dezvoltare de fapt, a unei companii care creează noi modele electrice fascinante, cu inginerie temeinică şi-şi extinde şi prezenţa globală. Şi Tesla avea pierderi uriaşe, ani la rând, când era în etapa de extindere de noi fabrici şi creare a primelor modele. La modul practic, e o etapă pe care toate companiile care vor să ajungă la asemenea anvergură trebuie să o treacă, pentru a profita apoi de poziţiile de lider într-o nouă lume a maşinilor electrice, cum profită Tesla acum.
Însă toată această perioadă şi cifra de producţie în scădere a determinat şi scăderi a valorii la bursă a acţiunilor Lucid Motors. În toată această vâltoare de informaţii un singur lucru pare paradoxal, faptul că şeful Lucid ia în continuare un salariu uriaş, anul trecut acest salariu fiind de 378 milioane de dolari. S-ar putea ca în acest an salariu să-i fie redus un pic, dar e oricum printre cele mai mari salarii de şefi de companii auto din lume.
0
12,584
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!