Acesta e un nou încărcător minier electric din Suedia, de 25 tone, care aminteşte că uneori vehiculele electrice n-au nevoie de baterii
28 Noiembrie 2023, 16:08 Redacţia PiataAuto.md
În ultimii ani vorbim tot mai des despre extinderea conceptului de propulsie electrică cu baterii către tot mai multe tipuri de transport, de la nave la avioane, de la camioane simple de autostradă la cele miniere. Dar adevărul e că în unele domenii propulsia electrică e o uzanţă de multe decenii încoace, cel puţin parţial în sistemul de propulsie, pentru că la scara imensă a camioanelor miniere era nevoie de excluderea din ecuaţie a cutiilor de viteze mecanice, iar apoi şi de evitarea emisiilor de la motoarele cu ardere internă în spaţiile închise din subteran. Ceea ce vedem mai jos e un asemenea încărcător minier imens nou, de 25 de tone, produs de compania suedeză Sandvik, care are o fabrică şi în Finlanda. Iar acest încărcător minier gigantic e electric, însă nu are baterii la bord, folosind o reţetă folosită pe alocuri de decenii la rând, verificată în timp.
Vehiculul din imagini are numele de Toro LH 625iE şi e cel mai mare încărcător electric produs de compania suedeză, existând şi modele mai mici similare. Acest model poate ridica 25 tone, şi are o cupă de 7 metri cubi. Întreg încărcătorul măsoară 14,5 metri lungime, 4 metri lăţime şi 3,2 metri înălţime.
Surprinzător, dar puterea lui nu e foarte mare. Motorul principal de propulsie e unul singur, de origine Siemens, şi acesta dezvoltă 315 kW, adică vreo 428 CP. Lui i se mai alătură încă două motoare cu rol de pompă, de 75 kW fiecare. Toate funcţiile principale de muncă sunt asigurate de un sistem hidraulic, cu un rezervor de 595 litri de lichid, deci se operează cu un sistem verificat în timp pentru asemenea camioane şi tractoare mari.
Puterea totală a întregului să sistem de motoare şi funcţii auxiliare se ridică la 471,6 kW. E o putere mare, fără îndoială, iar dacă ar fi să existe o baterie, ea ar trebuie să dispună de vreo 480 kWh capacitate doar pentru a asigura autonomia camionului timp de o oră. Dacă am vorbi de 5 ore continue, ar însemna vreo 2,5 MWh de capacitate, iar o tură completă de 8 ore ar însemna o capacitate de 4 MWh, ceea ce ar însemna baterii mari şi grele.
Însă suedezii de la Sandvik aplică o metodă mult mai simplă. Conectează vehiculul la priză. La propriu. Dacă tot acesta munceşte într-un spaţiu închis, relativ restrâns, unde poate sta luni de zile la rând sau chiar ani, e mult mai logic să se asigure o conexiune electrică undeva în apropiere de zona de lucru, iar vehiculul se conectează la ea şi-şi ia direct energia din reţea fără tone de baterii purtate şi fără pierderi la încărcarea şi descărcarea bateriilor.
Cum se realizează conexiunea la priză? Cu un rotor care îşi ajustează întotdeauna tensiunea. Acesta se află în zona posterioară a încărcătorului şi se derulează automatizat în funcţie de distanţa la care se îndepărtează vehiculul, menţinând o tensionare cât să nu calce niciodată peste acel cablu, iar dacă vehiculul se apropie din nou de priză, cablul e strâns din nou pe acea rolă. E simplu aproape ca ideea unei biciclete, doar că aici s-au mai făcut rafinări la mecanismul cablului, care e controlat mult mai bine pentru a nu crea vreodată vreun deranjament.
În acest fel, încărcătorul poate munci fără întrerupere toată tura, după care un alt operator urcă în tura următoare şi continuă să muncească, fără pauze de încărcare a bateriei şi fără degradarea acesteia.
Suedezii amintesc că soluţia e pe cât de genial de simplă, pe atât de eficientă în consum şi de ecologică, dacă energia venită în reţea e formată în mare parte din surse regenerabile, cum se întâmplă în ţările scandinave. Şi se pare că această amintire a suedezilor vine pe fundalul anunţului că ei pregătesc un utilaj minier de suprafaţă cu baterii, ca prototip, pentru că există mulţi clienţi care le cer deja utilaje pe baterii.
Foto: Prototipul cu baterie, pregătit de Sandvik
Suedezii au decis să creeze unul conceptual pentru operările de exterior, unde poate e mai greu de trasat cabluri, dar ne amintesc totodată de această soluţie despre care am vorbit azi, cu propulsie electrică fără baterii, cu cablu, care e mult mai simplă şi funcţionează deja de decenii. E ca şi cum tendinţele îi impun să facă utilaje de baterii, iar inginerii suedezi ne arată că invenţia mai simplă şi mai eficientă deja există şi funcţionează impecabil, cel puţin în condiţiile de subteran ale minelor.