Câteva tractoare agricole Case IH cu şenile operează în Antarctica, îndeplinind misiuni diferite faţă de cele pentru care au fost create
26 Noiembrie 2023, 14:02 Redacţia PiataAuto.md
Atunci când inginerii proiectează tractoare agricole, chiar şi cele mai puternice din lume, aceştia iau în calcul de obicei condiţiile dificile ale câmpurilor, implantând rezerve de rezistenţă şi durabilitate, care să facă posibilă operarea pe pante abrupte, în condiţii de noroi, ploaie şi temperaturi atipice. Dar probabil niciun inginer de tehnică agricolă nu-şi imaginează la etapa proiectării că cineva va cumpăra tractoare agricole pentru a le exploata în Antarctica. Nu pentru agricultură, evident, ci pentru misiuni cu totul diferite faţă de cele pentru care au fost create iniţial aceste tractoare.
Acum o lună, publicam o ştire despre lansarea de către Case IH a celui mai puternic tractor agricol din lume — Steiger Quadtrac 715. E un model cu patru şenile în loc de roţi, pentru a crea mai puţină presiune pe sol şi a avea aderenţă suplimentară, şi are un motor de 715 CP putere nominală, cu 778 CP putere maximă. Ei bine, atunci spuneam că familia de modele Steiger Quadtac mai cuprinde şi versiuni cu motoare mai puţin puternice, şi anume un asemenea model a devenit preferatul Antarcticii.
Foto: Steiger Quadtrac 715
E vorba de versiunea Steiger Quatrac 500, un tractor aproape identic în construcţie, dimensiuni şi configuraţie a şenilelor, dar cu o putere de 500 CP nominali, scoşi de motorul său diesel.
Alegerea neobişnuită a unor tractoare agricole pentru Antarctica le aparţine australienilor, care au o bază de operare pe continentul sudic, numită Casey Station, şi dispun şi de un aeroport, numit Wilkins Blue Ice Runway, care se află 70 km în interiorul continentului, faţă de bază, dar şi de o pistă suplimentară de aterizare pentru avioane mai mici, la 15 km de la bază. Ei s-au inspirat de la americanii de la o bază de studii geofizice din Antarctica, care au făcut o alegere pentru tractoare similare, dar mai puţin puternice la începutul anilor 2010 şi le-au exploatat cu bine. Doar că acum misiunea cu aeroporturile mai îndepărtate e mult mai dificilă.
Foto: Un tractor Case IH, transportat la bordul un avion acum aproape 10 ani pentru o bază americană
În Antarctica aeroporturile au piste de operare create direct pe zăpadă şi gheaţă, însă aceste piste trebuie tasate în permanenţă, pentru a le fortifica şi a le menţine viabile pentru a susţine greutatea avioanelor care decolează sau aterizează pe ele. Mentenanţa acestor piste antarctice e o muncă uriaşă, care necesită vehicule foarte puternice, cu aderenţă mare, care să nu fie nici prea grele pentru a deteriora ele înseşi pista, nici prea uşoare pentru a nu mai avea aderenţă pentru a împinge utilajele necesare.
Şi trebuie să aibă autonomie mare de funcţionare pe teritoriul aeroportului, iar la nevoie să poată face uşor şi cei 140 km dus întors până la staţie, pentru a tracta componente şi alte lucruri necesare. Australienii au considerat, astfel, că tractoarele Steiger Qutrac sunt potrivite solicitărilor foarte atipice pe care le au ei pentru acel aeroport arctic.
Foto: Localizarea aeroportului australian din Antactica
Aceştia au contactat compania americană pentru a comanda 3 asemenea tractoare, însă le-au solicitat adaptări speciale ale acestor tractoare, pentru a putea funcţiona ireproşabil la temperaturi de -40, -50 grade Celsius şi chiar mai jos!
Astfel, inginerii au trebuit totuşi să gândească toate adaptările posibile, şi au reconfigurat toate conductele dintre componentele motorului, lărgindu-le diametrul şi făcându-le din materiale imune la schimbări majore de temperatură. Motoarele au primit un încălzitor electric separat pentru ulei, cu pompă electrică, care poate menţine uleiul cald când tractorul staţionează, astfel încât pornirea motorului să aibă loc uşor şi la minus -50 grade Celsius, chiar şi după o lungă pauză, fără a avea ulei vâscos în interiorul motorului. Fireşte, există şi un sistem de încălzire a combustibilului diesel, care îl menţine cald şi menţine şi toate conductele de combustibil dezgheţate pentru a asigura furnizarea de motorină către motor în momentul pornirii. Şi sistemul hidraulic a beneficiat de adaptări similare.
Rezervoarele de motorină, apropo, au fost triplate în volum, pentru a asigura o autonomie mult mai mare în condiţiile arctice! Or, aceste tractoare vor munci şi pe pista aeroportului, dar adeseori vor face şi navete de câte 70 km într-o direcţie prin condiţii meteo absolut imprevizibil, uneori cu viscole excepţionale. Fireşte, aici prezenţa şenilelor le va ajuta foarte mult, atât la aderenţă, cât şi la evitarea scufundării în zăpezi proaspete adânci.
Fiecare tractor, cu tot cu modificări, a ajuns să coste aproximativ 1 milion de dolari australieni, echivalentul a aproximativ 660 mii dolari americani. E un preţ mai mult decât decent, însă, judecând că vorbim de tractoarele printre cele mai capabile din lume, care au mai trecut şi prin modificări constructive speciale. Greutatea finală a unui asemenea tractor e de 26 de tone.
Fabricarea lor a avut loc pe parcursul anului 2022, apoi timp de câteva luni ele au fost livrate în regiunea Tasmania din Australia, unde au aşteptat momentul pentru a fi livrate în Antarctica. Abia în primăvara anului 2023 au ajuns la destinaţie şi abia de câteva luni au început a opera cu succes. Iar acum, după câteva luni de demonstraţie în viaţa reală, australienii confirmă că tractoarele au trecut impecabil de iarna antarctică şi chiar dacă au fost concepute iniţial drept utilaje agricole, s-au descurcat de minune într-unul din cele mai năprasnice locuri ale planetei. Şi de acum încolo vor opera pentru minim 10 ani înainte în Antarctica!