Olandezii au creat prima navă electrică pentru mentenanţa turbinelor eoliene, care se va încărca pe mare, direct de la acestea
29 Noiembrie 2023, 20:27 Redacţia PiataAuto.md
Turbinele eoliene sunt o formă tot mai populară de producţie a energiei regenerabile, iar construcţia de noi parcuri eoliene maritime la un vârf istoric în prezent, solicitând la maxim toate navele şi echipele care pot face asemenea lucrări. Totuşi, atunci când se fac mentenanţele ulterioare, de obicei către ele tehnicienii merg cu o navă specializată cu propulsie diesel obişnuită, generând emisii CO2. Acum olandezii de la Damen au creat prima navă electrică pentru deservirea turbinelor eoliene, care se va încărca direct pe mare, conectându-se la turbinele de acolo.
Noua navă are un design general care se bazează pe ambarcaţiunile specializate deja construite de Damen şi aduce modificări doar la sistemul său de propulsie şi încărcare. Ideea acestei nave presupune că atunci când ajunge în zona unui parc eolian, ea se va conecta la o priză specializată de acolo şi-şi va încărca bateriile, cât echipele de muncitori de la bordul ei vor lucra la turbine. Regimul de muncă al acestor nave presupune că ele aduc echipele de mentenanţă, acestea urcă la bordul turbinelor, iar timp de câteva ore nava stă în aşteptare. Acest timp de aşteptare va fi folosit acum pentru încărcarea bateriilor de la bord.
Pentru asta, Damen va concepe un tip de încărcător cu pivot, dar va trebui dezvoltat şi un tip de priză pe partea turbinei. Această priză poate fi montată direct la baza turbinei, la o înălţime sigură, sau pe o platformă separată, conform aceluiaşi concept. Conexiunea va fi prevăzută cu un grad de flexibilitate, dar şi cu o deconectare de urgenţă în cazul unor situaţii excepţionale.
Noua navă, numită SOV 7017 E, va avea nevoie de autonomie mare, totuşi, pentru că adeseori parcurile eoliene pot fi situate la 50-100 km de ţărm sau chiar mai mult. Ideea creatorilor săi e ca nava practic să nu piardă timp pe mal pentru a încărca, ci doar în larg, de la turbine şi să poată încărca în orice condiţii meteo.
Inginerii au anunţat că nava va putea avea două versiune de capacitate de baterie, de 10 MWh şi de 15 MWh, pentru navele care deservesc parcuri eoliene mai îndepărtate. În ambele cazuri, bateriile sunt de tip LFP, cu litiu-ion-fosfat, iar puterea de încărcare va fi de 4 MW, ceea ce înseamnă că baterile de 10 MWh vor avea nevoie de mai puţin de 3 ore pentru o încărcare completă, iar cele de 15 MWh — de circa 4 ore.
Ei bine, cu tot acest concept de propulsie electrică cu baterii, noua navă va avea totuşi două motoare diesel în rol de generatoare, ca soluţie de rezervă. În mod normal, aceste generatoare nu vor fi folosite aproape niciodată, dar, dacă apare vreo problemă, ele vor salva situaţia.
Cei de la Damen spun că ideea lor a fost prezentată operatorilor care asigură mentenanţa turbinelor şi a fost întâmpinată cu un entuziasm deosebit, astfel încât decizia de a le dezvolta până la o etapă de producţia nu s-a lăsat mult aşteptată.