Cât costă în prezent încărcarea unei maşini electrice în Moldova, la staţiile publice fast charge, AC, dar şi acasă
4 Decembrie 2023, 11:11 Redacţia PiataAuto.md
Acum un an, când preţurile la electricitate au ajuns la valori incredibil de mari, rularea cu o maşină electrică în Moldova devenise aproape la fel de scumpă ca şi cu una diesel, iar dacă alegeai să încarci doar la staţii rapide fast charge, devenea mai scump să exploatezi o maşină electrică decât una cu carburant. Pe parcursul ultimului an, însă, preţurile la electricitate s-au redus de mai multe ori, iar acum preţurile de alimentare a unei maşini electrice sunt din nou simţitor mai accesibile.
Astfel, preţurile la cea mai mare reţea de încărcătoare fast charge, EV Point, care dispune de staţii cu puteri cuprinse între 50 şi 150 kW, sunt de 7,86 lei/kWh (0,40 euro/kWh) în centrul şi sudul Moldovei şi 8,64 lei/kWh (0,45 euro/kWh) în nordul Moldovei, unde există un alt distribuitor regional şi are preţul de bază mai mare reglementat.
Preţurile la o altă reţea, echarge, care dispune de prize fast charge de până la 50 kW, sunt de 6,99 lei/kWh (0,36 euro/kWh) în centrul şi sudul Moldovei. În nord deocamdată nu există staţii ale acestei reţele.
Ce ar însemna dacă asta în costuri lunare şi per distanţă dacă deţii o maşină pe care o încarci doar fast charge? Vom lua două cazuri, a unei maşini foarte eficiente cu circa 14 kWh/100 km consum mediu şi a alteia cu 21 kWh/100 km consum mediu. În primul caz, ar însemna un cost de 100-120 lei/100 km (5,04-6,30 euro/100 km). La o maşină cu consum de 21 kWh/100 km, ar însemna 150-180 lei/100 km (7,56-9,45 euro/100 km). Dacă luăm în calcul un ritm de 1.500 km parcurşi lunar, o maşină cu un consum de 14 kWh/100 km generează costuri de 1.500-1.800 lei (77-93 euro), iar una cu un consum de 21 kWh generează costuri de 2.250-2.700 lei (116-139 euro). Reamintim, însă, acestea sunt costurile maxime, atunci când alegi să încarci doar la prize fast charge publice.
Foto: Aşa arată unul din cel mai mari hub-uri de încărcare cu multiple staţii fast charge din Chişinău, situat pe str. Mihai Viteazul 27
Încărcătoarele AC Type2, mai lente, cu putere de până la 22 kW, oferă şi un preţ mai mic de încărcare. În cazul reţelei EV Point, preţul e de 5,28 lei/kWh (0,27 euro/kWh) în regiunea de centru şi sud şi 6,12 lei/kWh (0,32 euro/kWh) în cea de nord. În cazul echarge, preţurile sunt de 5,25 lei/kWh (0,27 euro/kWh) în centru şi sud şi 6,25 lei/kWh (0,32 euro/kWh) în regiunea de nord, deci diferenţe minime în lei, cu preţ practic neschimbat când e raportat în euro.
Costurile per kilometru în cazul acestor prize, cu o maşină cu un consum de 14 kWh/100 km ar fi de 74-88 lei/100 km (3,78-4,48 euro/100 km), iar la una cu un consum de 21 kWh/100 km ar fi de 110-131 lei/100 km (5,67-6,72 euro/100 km). La un parcurs mediu lunar de 1.500 km, cu încărcări doar la acest tip de prize, costurile lunare vor fi de 1.110-1.320 lei (57-68 euro) în cazul primei maşini cu un consum de 14 kWh/100 km şi de 1.650-1.965 lei (85-101 euro) în cazul maşinii care consumă 21 kWh/100 km.
Cea mai avantajoasă încărcare, însă, e atunci când dispui de ea acasă, fie în curtea casei particulare sau în garaj, fie în parcarea blocului sau oriunde altundeva, unde infrastructura îţi permite conectarea unei prize. Un încărcător specializat de casă va costa de la circa 700 euro până la circa 1.500 euro în cazul celor mai puternice şi sofisticate. Dacă mai beneficiezi de conexiune cu 3 faze, acestea poate fi mai puternic, de 11 sau chiar 22 kW, iar preţul per kWh rămâne acelaşi.
Aşadar, preţul electricităţii livrate persoanelor particulare în Moldova e de 2,39 lei/kWh (0,123 euro/kWh) în centrul şi sudul ţării şi de 2,88 lei/kWh (0,15 euro) în nordul ţării. Dacă încarci o maşină electrică doar acasă, una cu un consum de 14 kWh/100 km va genera costuri de 33,46-40,32 lei/100 km (1,72-2,10 euro/100 km). O maşină cu consum de 21 kWh/100 km va însemna costuri de 50,19-60,48 lei/100 km (2,58-3,15 euro/100 km).
În costuri lunare, încărcând doar acasă, cu o maşină cu un consum de 14 kWh/100 km, la 1.500 km parcurşi lunar, un proprietar va cheltui 502-605 lei pe lună, iar la o maşină cu un consum de 21 kWh, cheltuielile lunare vor fi de 753-907 lei. Deci un cost mult mai mic decât încărcarea la prizele publice, care fac ca efortul de a instala o priză acasă să fie justificat. Şi apoi, cu priza acasă nu mai ai senzaţia de timp pierdut la staţii, decât ocazional, când ai deplasări mai lungi sau mai urgente.