Fosta uzină de televizoare Alfa din Moldova a reînviat prin producţia de autobuze, demarată de echipa de ingineri care voia să construiască o fabrică la uzina de tractoare

21 Decembrie 2023, 09:49
Ilie Toma
În vara anului 2022, anunţam despre o echipă de ingineri din Moldova, specializată anterior în conceperea şi producţia de echipamente pentru troleibuze, tramvaie şi autobuze electrice, care-şi dorea să construiască o fabrică de autobuze la fosta uzină de tractoare din Chişinău. Deşi aveau banii pentru o asemenea investiţie adunaţi din profitul muncii lor anterioare, condiţiile impuse la fosta uzină de tractoare, actualul parc Tracom, au fost peste limita raţionalului, iar echipa a fost nevoită să caute alte soluţii de a-şi transpune în realitate visul. Au achiziţionat un teren gol pentru a construi o fabrică de la zero lângă Chişinău, în direcţia Truşeni. Dar pentru că şi aprobările pentru o fabrică nouă durează mult în Moldova, în luna august scriam că aceeaşi echipă a pus bazele unei hale mai mici la Măgdăceşti, şi a produs atunci primul autobuz electric, odată cu asta fiind atribuit şi primul cod de caroserie VIN din istoria Moldovei. Ei bine, între timp lucrurile au evoluat într-un mod interesant, iar astăzi am vorbit din nou cu Vitalie Eşanu, omul care conduce această echipă de ingineri, şi care ne-a spus mai mult despre evoluţiile dintre timp.
Proiectul fabricii din Truşeni aşa şi n-a obţinut toate modificările de statut, permisele şi aprobările necesare. Aparent, peste tot există susţinere, dar toate aceste procese sunt încă departe de finalizare. Echipa are însă contracte asumate deja, inclusiv unul pentru fabricarea a 20 de autobuze electrice pentru oraşul Bălţi. Prin urmare, nu putea să aştepte atât de mult aprobările birocratice, aşa că au căutat o nouă soluţie, care să le permită nu doar fabricarea a câte o unitate, în regim lent, ca la Măgdăceşti, ci fabricarea la scară mare, cu mai multe autobuze asamblate în paralele, pe ceea ce ar începe să semene cu linii de fabricaţie la fabrici mari.
Soluţia a venit în mod neaşteptat, când a fost scoasă la vânzare o suprafaţă industrială mare de la fosta uzină de televizoare Alfa din Chişinău. Era exact infrastructura de care aveau nevoie inginerii — cu hală mare şi înaltă de producţie, unde liniile de asamblare pot fi amenajate corect, cu acces la conexiuni de fire electrice de mare putere, cu acces în interiorul hale a vehiculelor, cu zone de livrare a componentelor. Fără a sta prea mult pe gânduri, aceşti ingineri au cumpărat o suprafaţă de 6.500 metri pătraţi din fosta uzină Alfa şi au început imediat amenajarea ei cu utilaje, iar acum e deja în toi şi fabricarea la scară mare a autobuzelor!
Vitalie Eşanu ne-a spus că soluţia cu Alfa e tot ce puteau visa ei în materie de infrastructură şi acces imediat la toate cele necesare pentru a demara producerea autobuzelor. Practic, ceea ce visau ei să facă la uzina de tractoare într-o hală veche unde mai rămăsese doar scheletul şi era nevoie de podea nouă, de pereţi şi acoperiş, acum au reuşit să obţină la un grad mult mai avansat de viabilitate la fosa uzină Alfa, hala neavând nevoie de alte investiţii decât în echiparea ei corectă cu utilaje de producţie de fabrică, pentru noua activitate.
Şi anume asta se întâmplă acum la uzina Alfa! Ea a reînviat nu doar ca spaţii date în arendă pentru birouri sau magazine, cum s-a întâmplat în ultimele decenii. La Afla a reînviat producţia industrială, doar că acum în loc de televizoare se produc autobuze. Iar Vitalie Eşanu spune cu zâmbetul pe buze că acolo mai există peste 20.000 metri pătraţi care ar putea reînvia şi ei, şi dacă ar mai fi vreo 3 oameni la fel de excentrici ca el, probabil ar putea produce şi televizoare. E cert, însă, că acum la Alfa lucrurile au început să se mişte într-un ritm apropiat de ce-şi doreau aceşti ingineri talentaţi din Moldova, care nu se lasă descurajaţi de piedici şi birocraţie şi au ajuns acum să-şi pună în aplicare visul acolo unde nici ei nu estimau iniţial.
Acum sunt în plin proces de fabricare cele 20 de autobuze pentru Bălţi, două dintre ele vor fi livrate în acest an şi vor începe a circula pe străzile din Bălţi. Pentru anul viitor există deja contracte pentru 100 de autobuze electrice, deci fabrica va munci în ritm intens!
Acum 32% din componentele finale ale unui asemenea autobuz electric sunt fabricate în Moldova, inclusiv componente esenţiale precum electromotorul, care a fost proiectat de aceeaşi ingineri şi e fabricat tot local, în Moldova. În viitorul apropiat cota de componente locale în autobuzul final va creşte la 55%. După cum spune Vitalie Eşanu, tot ceea ce se va putea produce local, sau comanda local la companii furnizoare la standardele de calitate necesare, va fi comandat local. Iar în timp, un ciclu permanent de producţie locală de autobuze va genera oportunităţi noi pentru alte companii locale mai mici, care ar putea deveni furnizori permanenţi de componente.
Cel mai important, însă, e că acum am ajuns să vorbim despre producţie la scară mai mare, care a trecut de la intenţie la un fapt împlinit, în deplină desfăşurare. Şi oamenii ăştia sunt exemplul perfect al unei echipe care reuşeşte nu datorită susţinerii imense pe care au avut-o, ci reuşeşte în ciuda tuturor dificultăţilor şi provocărilor pe care le-au avut şi care i-ar fi descurajat demult pe mulţi alţii. Aceşti ingineri din Moldova, însă, ştiu că adeseori succesul e o luptă de maraton de distanţă lungă. Şi se pare că acum în sfârşit vine şi împlinirea visului lor de a avea o fabrică de autobuze în Moldova!
0
30,512
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!