Se dă start licitaţiilor pentru reconstruirea traseului M1 Leuşeni-Chişinău, divizat în 4 loturi la care se va lucra în paralel
27 Martie 2024, 11:22 Redacţia PiataAuto.md
Încă la sfârşitul anului trecut, autorităţile din Moldova anunţaseră despre intenţia de a reconstrui traseul M1 Leuşeni-Chişinău — unul din cele mai intens circulate trasee naţionale din Moldova, care fac legătura între punctul de trecere a frontierei Leuşeni-Albiţa şi Chişinău. În decembrie scriam că planul de reconstrucţie a traseului presupune că acesta va avea 25 de sectoare a câte 3 sau 4 benzi, pentru a face depăşirile mai sigure şi a fluidiza traficul, şi indicam cu detalii unde sunt prevăzute aceste sectoare. Ei bine, acum se dă stat licitaţiilor pentru reconstrucţia traseului M1.
Autorităţile au decis să divizeze trasul în 4 loturi distincte, pentru fiecare din ele organizându-se licitaţii în paralel, pentru ca şi lucrările să se desfăşoare în paralel pe aceste loturi. Însă e important să menţionăm că acum primele licitaţii se fac pentru elaborarea proiectelor de execuţie a lucrărilor pentru fiecare din aceste loturi, nu pentru lucrările propriu-zise. De asta, deşi loturile variază în lungime, sumele pentru proiectare nu diferă proporţional distanţelor, situându-se la valori cuprinse între 6,6 milioane lei (circa 343 mii euro) şi 9,5 milioane de lei (circa 495.000 euro). Însă şi licitaţiile pentru lucrările ulterioare vor fi realizate în baza aceloraşi segmente şi proiecte făcute acum.
Lotul 1 are doar 9 km şi e cuprins între vamă şi intersecţia cu traseul R33 spre Lăpuşna şi Hânceşti. Lotul 2 are 30 km şi ajunge până la intersecţia cu traseul R10 spre Nisporeni. Lotul 3 are 22,75 km lungime şi ajunge până la intersecţia cu traseul G97 spre Căpriana, iar lotul 4 e cuprins între această intersecţie şi cea cu sens giratoriu cu traseul R6 spre Ialoveni, situată deja în apropiere de Chişinău.
Toate aceste lucrări care vor fi alocate acum prevăd şi proiectarea unor noduri rutiere mai avansate cu intersecţiile existente acu, pentru reducerea riscurilor din aceste intersecţii şi fluidizare de trafic.
Desigur, până la finalizarea lucrărilor pentru întregul traseu vor mai trece probabil minim doi ani, însă faptul că lucrările se vor realiza în paralele pe 4 loturi va spori cu siguranţă viteza de lucru, în mod similar lucrându-se în ultima perioadă şi în România la ultimele autostrăzi, unde progresul e mult mai vizibil. Asta nu înseamnă neapărat că loturile trebuie alocate companiilor diferite, însă chiar dacă o companie ar câştiga licitaţia pe mai multe loturi, ea trebuie să facă dovada că dispune de capacităţi de a derula lucrările în paralel, cu număr suficient de utilaje şi oameni.
Şi, desigur, e important că la final acest traseu atât de important de conexiune a Chişinăului cu România şi cu întregul spaţiu al UE să devină unul sigur şi civilizat, la standarde europene.