Cinci avioane Airbus Beluga ST vor forma o nouă companie de transporturi aeriene agabaritice, în timp ce Airbus trece la noile Beluga XL

25 Ianuarie 2024, 19:46
Redacţia PiataAuto.md
Renumitul producător de avioane Airbus a anunţat definitivarea formalităţilor pentru autorizarea pentru zboruri a unei noi companii de transporturi aeriene agabaritice, fondată de acesta, care va exploata singurele 5 avioane Airbus Beluga ST construite vreodată în lume. Prin această mişcare, Airbus îşi face intrarea oficială într-un nou segment de piaţă, prin care va oferi servicii de transporturi pentru obiecte uriaşe tuturor doritorilor la bordul acestor avioane, acoperind astfel parţial o nişă de piaţă lăsată liberă după distrugerea avionului Antonov A-225 Mriya şi imposibilităţii unei mari părţi din avioanele Antonov mai mici de a presta asemenea servicii.
Istoria poate părea un pic confuză la început, dar o vom limpezi foarte rapid în acest articol. În lume există cerere constantă de a transporta obiecte mari şi scumpe pe calea aerului, dar avioanele care să poată transporta asemenea obiecte excepţional de mari sunt puţine. Cel mai mare dintre ele a fost Antonov A-225 Mriya, construit într-un singur exemplar, care avea 285 tone greutate proprie şi putea transporta 253 tone de sarcină utilă, având o greutate maximă de decolare de 650 tone. Acel avion a avut recordul de a transporta cel mai greu obiect pe calea aerului, fiind vorba de un generator de 189 tone. Tot el a transportat şi cel mai lung obiect, fiind vorba de două turbine eoliene de 42,1 metri. Doar că în primele zile ale invaziei ruseşti în Ucraina, A-225 Mriya a fost distrus.
Foto: Antonov An-224 Mriya

Există o flotă mult mai mare de avioane Antonon An-124 Ruslan, tocmai 55 fiind construite de-a lungul istoriei. Avionul poate transporta până la 150 tone în unele configuraţii, având un compartiment cargo de 36 metri lungime, 6,4 metri lăţime şi 4,4 metri înălţime. Mai există şi avionul american Lockheed C-5 Galaxy, cu dimensiuni un pic mai mici ale compartimentului cargo şi cu o sarcină utilă de puţin peste 80 tone.
Foto: Antonon An-124

Ei bine, şi pe acest fundal, în anii 90 ai secolului trecut cei de la Airbus şi-au creat propriul avion cargo — Beluga ST. Avionul a fost conceput ca un cărăuş de obiecte foarte mari, dar nu neapărat foarte grele, întrucât a fost gândit pentru necesităţile interne ale Airbus. Practic, producătorul de avioane şi-a construit până la sfârşitul anilor o flotă de 5 avioane Airbus Beluga ST pentru a-şi transporta componentele mari de avioane de la o fabrică la alta din Europa, în procesul său de logistică internă pentru fabricarea avioanelor.
Compartimentul cargo la Airbus Beluga ST e mult mai mare decât la Antonon An-124 sau Lockheed C-5 Galary, fără a-l depăşi pe cel al lui An-225, însă. Beluga ST măsoare 39 metri lungime în compartimentul său cargo, 6,7 metri lăţime şi 7,1 metri înălţime, iar sarcina utilă a greutăţilor transportate e de 40 de tone, fără a lua în considerare greutatea alocată combustibilului. Dacă se mai face rabat la combustibil, se pot încărca până la 47 tone. Masa totală de decolare, apropo, e de 155 tone. Apropo, avioanele Beluga ST sunt echipate cu câte două motoare General Electric de 257 kN fiecare.
Ei bine, de prin 1999 încoace, Airbus a folosit flota sa de 5 avioane Beluga ST pentru toate necesităţile interne posibile, transportând aripi de avioane, bucăţi de fuzelaje, iar uneori şi motoare întregi. Însă toate transporturile efectuate de acestea au fost doar pentru necesităţile interne ale Airbus şi avioanele aparţineau direct producătorului, fiind atribuite departamentului de logistică.
Între timp, însă, acum vreo 10 ani, Airbus a început a-şi proiecta şi construi o nouă generaţie de avioane cargo, Beluga XL, care trebuiau să înlocuiască flota de avioane Beluga ST.
Noile avioane Beluga XL au un compartiment de încărcare cu 30% mai mare decât Beluga ST, cu 46,8 metri lungime, 8,1 metri lăţime şi 7,5 metri înălţime. Avioanele pot transporta 44 tone, fără a lua în calcul micşorarea cantităţii de combustibil, iar greutatea totală de decolare e de 227 tone.
În 2018 a avut loc primul zbor al unui Beluga XL, iar în 2019 a demarat construcţia la scară mai mare a noii flote, pentru ca-n 2020 primul să intre în funcţiune. Planul era ca până la sfârşitul anului 2023, Airbus să aibă construite 6 avioane noi Beluga XL, care să înlocuiască fostele Beluga ST şi să servească aceloraşi misiuni interne.
Doar că între timp, s-au produs şi acele schimbări în lumea aviaţiei, de care vorbeam, cu o cerere mare neacoperită de transporturi aeriene agabaritice. În 2022, Airbus a decis că avioanele Beluga ST, care au slujit deja 20-25 de ani, sunt prea bune şi prea preţioase pentru a fi casate, şi a decis să fondeze o companie proprie nouă, care să preia flota celor 5 avioane cargo vechi şi să presteze servicii pentru toţi doritorii din lume, în timp ce flota nouă de Beluga XL urma să intre în operare la departamentul intern de logistică Airbus, făcând ceea ce făceau anterior fostele Beluga ST.
Şi acum exact asta s-a produs şi oficializat — compania Airbus Beluga Transport a primit certificatele de conformitate pentru zboruri şi poate începe a opera curse comerciale cargo pentru clienţii din toată lumea, inclusiv din SUA, începând cu februarie 2024. Aşa că acum, în ianuarie, are loc transmiterea celor 5 aeronave noii entităţi şi pregătirea companiei de activitate independentă pe piaţa transporturilor agabaritice aeriene cargo. Mai mult ca atât, în ultimul an au fost antrenaţi intens şi piloţi, întrucât nicio şcoală nu pregăteşte piloţi de Beluga, din simplul motiv că toate avioanele Beluga ST şi Beluga XL construite în istorie sunt deţinute de Airbus, iar acum şi de compania fiică a Airbus.
Iar asta înseamnă că începând din februarie 2024, noile Airbus Beluga XL vor fi singurele care vor deservi necesităţile logistice interne ale Airbus, fiind mult mai eficiente datorită volumului mai mare de încărcare, în timp ce avioanele Beluga ST, construite în anii 90, vor munci pe o piaţă nouă pentru Airbus, cea a transporturilor agabaritice aeriene.
Cei de la Airbus spus că noua flotă poate transporta, spre exemplu, sateliţi mari spre SUA, pentru lansarea acestora în spaţiu. Sau, dacă orice motor de avion mare se defectează undeva în lume, un asemenea avion poate transporta un motor întreg cu tot cu elementele sale de fixare, reducând timpul de reparaţie de la câteva zile la câteva ore, datorită faptului motorului nu mai trebui dezasamblat. Şi, desigur, poate fi vorba şi de orice alte piese mari de schimb, super scumpe şi specifice. Airbus spune că aceste avioane de 25 de ani vechime au abia jumătate din orele de zbor acumulate până la atingerea termenului lor calculat de exploatare, prin urmare vor putea munci încă mulţi ani înainte.
0
14,503
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!