Liebherr a transformat un excavator diesel vechi într-unul nou electric, fără baterii, care are nevoie de o centrală electrică pe hidrogen în apropiere
27 Ianuarie 2024, 20:04 Redacţia PiataAuto.md
Unele soluţii inginereşti anunţate în zilele noastre par atât de complexe, încât sunt greu de înţeles la prima vedere. Dar în unele cazuri, precum cel de azi, soluţii complicate nu sunt doar un moft, ci vin din cauza condiţiilor foarte specifice de exploatare şi muncă. Liebherr, renumita companie producătoare de utilaje miniere şi macarale, a anunţat punerea în operare a primului excavator minier din Australia, care a fost transformat dintr-unul vechi diesel, aflat aproape de sfârşitul perioadei sale de exploatare după 13-14 ani de muncă intensă, într-unul electric, care şi-a obţinut acum o nouă viaţă şi un nou termen de exploatare de încă minim 10 ani înainte.
Foto: Excavatorul minier diesel, care a fost transformat într-unul electric
Excavatorul a fost exploatat de compania minieră australiană Fortescue din 2010 încoace, având iniţial o configurare cu propulsor diesel. Acum se afla aproape de sfârşitul perioadei sale de exploatare şi ar fi trebuit să fie casat sau eventual vândut, dar compania minieră a avut ideea de a-l transforma într-un electric, cei de la Fortscue devenind renumiţi în ultimii ani pentru tot soiul de experimente cu mobilitatea electrică, inclusiv prin crearea unui tren electric fără pantograf, care nu se încarcă niciodată, pentru că rulează pe o rută în care coboară de la mină spre port încărcat, generând electricitate şi stocând-o în baterii, apoi urcă înapoi gol, consumând mai puţină electricitate decât a produs când a fost încărcat. Cei de la Liebherr au acceptat ideea de a transforma excavatorul într-unul electric şi l-au luat înapoi la fabrică.
Foto: Trenul electric care nu trebuie încărcat niciodată
O bună parte din componente, precum sistemul hidraulic, au rămas neschimbate. Capacitatea de 400 tone a rămas neschimbată şi ea, iar Liebherr şi Fortescue au decis că excavatorul electric n-ar putea munci suficient de mult şi de neîntrerupt cu electricitatea stocată în baterii. Şi apoi, ar fi fost nevoie de vreo 20 tone de baterii minim. Aşa că s-a decis montarea unui mecanism cu rolă cu cablu electric, prin care excavatorul minier să-şi primească electricitatea necesară, fără a o stoca baterii.
Cablul are 2 km lungime, iar mecanismul său are grijă de a-l menţine întotdeauna tensionat potrivit, pentru a nu nimeri în calea şenilelor excavatorului. Excavatorul are nevoie de o tensiune de 6.600 volţi, pentru a putea opera la puterea sa imensă.
Toată această conversie şi construcţie a avut loc pe parcursul anului 2023 la Liebherr şi germanilor le-a plăcut atât de mult ideea, încât au decis că vor crea şi un model nou de excavator, care poate fi produs de la zero cu aceiaşi parametri, şi l-au numit 9400 E. Iar Fortesque a mai comandat şi un excavator electric nou, pe care Liebherr l-a livrat în decembrie şi despre care noi am scris. Acel excavator nou urma să lucreze într-o mină unde i se garantase o staţie de transformare şi conexiune electrică permanentă. Însă excavatorul despre care vorbim azi, care a trecut prin marea transformare de la diesel la electric, trebuie să muncească într-o mină unde arealul său e mai mare, iar mina e mai izolată şi-şi produce electricitatea nu tocmai regenerabil. Aşa că cei de la Fortesque s-au gândit că nu e foarte logic să alimenteze acest excavator cu electricitate produsă de generatoare diesel mari, pentru că atunci tot efortul nu mai are sens.
În rezultat, aceştia au conceput o mini centrală de producţie locală a electricităţii la mină pe baza hidrogenului gazos, livrat periodic la mină şi stocat acolo. Efectiv vorbim despre o instalaţie uriaşă de pile de combustibil, unde hidrogenul trece prin reacţii chimice şi produce electricitate. Partea şi mai impresionantă este că această instalaţie produce o putere electrică de peste 1 MW, pe care o livrează la tensiune de 6.600 volţi, pentru a putea asigura parametrii de care are nevoie uriaşul excavator. Iar asta înseamnă că efectiv vorbim despre cea mai mare şi mai puternică instalaţie mobilă cu pile de combustibil, întrucât o întrece pe cea de 440 kW, de care scriam acum o săptămână. Şi cei de la Fortesque spun că pot remorca instalaţia şi o muta odată cu mutarea locului de lucru a excavatorului electric, iar deja de la instalaţie până la excavator poate exista o rază de circa 2 km, cât ajunge cablul extensibil al celui din urmă.
Aşadar, avem o formulă complexă după cum spuneam — un excavator transformat de la diesel la unul electric, care nu-şi ia electricitatea din baterie, ci prin cablu, de la o mini centrală cu pile de combustie, care produce electricitate pe bază de hidrogen, iar hidrogenul, la rândul lui, spun cei de la Fortescue, e cumpărat din cel produs pe bază de energie regenerabilă în Australia, local, fiind totuşi transportat cu nişte cisterne, cu camioane, cel mai probabil diesel. Totuşi, la cantităţile imense de diesel pe care le-ar consuma anual un asemenea excavator de 400 tone, toată ecuaţia complexă aduce oricum reduceri uriaşe de emisii CO2, chiar dacă necesită efort logistic şi ingineresc imens.