Estonia îşi construieşte un feribot care va îmbina propulsia electrică pe baterii cu pilele de combustibil cu hidrogen

10 Februarie 2024, 17:31
Redacţia PiataAuto.md
În ultimii ani, navele electrice au devenit tot mai des anunţate şi construite, mai ales în rândul celor care operează pe trasee mai scurte, cum ar fi transportatorul de containere Yara Birkeland, care e construit în România şi care operează în Norvegia, sau feriboturi electrice, cum ar fi Tycho Brahe, care are deja 5 ani în operare şi pe care noi l-am vizitat direct pentru un reportaj special pe ruta sa dintre Danemarca şi Suedia. Şi chiar de curând compania olandeză Damen a anunţat că a semnat un contract pentru a construi în România 4 feriboturi electrice noi pentru Canada. Deci propulsia electrică cu baterii evoluează cu paşi rapizi şi în domeniul maritim, dar mai există limitări de greutate a bateriilor care pot fi instalate, întrucât ele taie din sarcina utilă la bord. Cel mai mare feribot electric din lume e construit acum în Australia printr-un contract cu argentinienii, şi va purta 400 de tone de baterii, spre exemplu, ca să poată naviga în siguranţă pe o rută de 200 km. Ei bine, acum Estonia a anunţat o soluţie ceva mai diferită pentru un nou tip de feribot pe care şi-l doreşte iniţial pentru ruta spre insula Saaremaa.
Foto: Noul feribot din Estonia

Noul feribot va îmbina propulsia electrică pe baterii cu pilele de combustibil, care vor folosi hidrogen. Ideea e relativ simplă, în esenţă, întrucât şi sistemele de propulsie cu pile de combustibil şi hidrogen fac uz de motoare electrice pentru a genera mişcare, doar că nu-şi stochează electricitatea în baterii, ci şi-o produc cu piele de combustibil, prin reacţia chimică a hidrogenului. Asemenea sisteme au şi baterii mici pentru stabilizarea sarcinilor, dar oricum principala stocare a energie e sub formă de hidrogen, de obicei gazos, în rezervoare de înaltă presiune, iar avantajul e că alimentarea durează mult mai puţin decât încărcarea bateriilor.
Foto: Model general de cosntrucţie a unei nave cu sistem de propulsie cu pile de combustibil şi hidrogen

Ei bine, noul feribot estonian va avea baterii mult mai mari, în care va putea stoca capacităţi sporite de electricitate şi totodată le va putea încărca de la priză, ca un feribot electric. Totodată, va avea şi pile de combustibil cu hidrogen, astfel încât dacă bateriile sunt aproape de epuizare, pilele de combustibil de vor include şi vor produce electricitate. Vorbim, deci, de un principiu oarecum similar cu maşinile plug-in hibride, care se pot încărca de la priză şi pe o anumită distanţă pot servi ca maşini electrice, după care intervine motorul cu combustie. Doar că la acest feribot nu va interveni combustia fosilă, ci reacţiile chimice ale hidrogenului în pile de combustie, singurele emisii fiind vaporii de CO2.
Feribotul a fost conceput la iniţiativa Riigilaevastik, adică a operatorului de naval de stat din Estonia, cu ajutorul companiei finlandeze Deltamarin, care a făcut proiectarea propriu-zisă. Cei de la Lloyd’s Register au validat funcţionalitatea conceptului, cu ajutorul calculelor inginerilor din Hamburg. Finlandezii au proiectat o carenă atât de hidrodinamică, încât spun că doar datorită ei feribotul va economi 20% din energia necesară propulsie, în raport cu feriboturile actuale spre Saarema. Apropo, acolo circulă în prezent şi un feribot hibrid diesel electric, care rulează pe propulsie electrică, iar când baterile se epuizează, intervine motorul diesel. Însă bateriile sunt mici, aşa că doar 20% din distanţă e navigată electric.
Despre noul feribot estonienii spun că acesta va fi un etalon de tehnologie şi eficienţă pentru toată regiunea din jur. Noul feribot va putea să-şi încarce bateriile cât timp e acostat în porturi, prin puteri foarte mari, cu ideea că minutele de staţionare ar trebui să fie aproape suficiente pentru a pune în baterii energia necesară propulsiei. Iar hidrogenul va interveni doar sporadic, ca un elemente de susţinere a propulsiei.
Noul feribot va putea găzdui la bord 200 de autoturisme mai mici, sau o combinaţie de 16 camioane mari şi 50 de autoturisme. Numărul pasagerilor de la bord poate atinge cifra de 700, deci vorbim de o ambarcaţiune de capacitate mare.
Ei bine, în ianuarie operatorul naval estonian a anunţat perioada de licitaţie pentru a contracta o companie deţinătoare de şantiere navale să-i construiască acest feribot electric. Licitaţia s-a încheiat, în curând urmează a fi anunţat compania câştigătoare. Totul pentru ca în anul 2026 acest feribot să fie deja operaţional şi să navigheze pe rute regulate spre Saaremaa. Estonienii estimează un cost de circa 40 milioane euro pentru construcţia unui asemenea feribot electric cu hidrogen.
0
2,171
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!