O macara Liebherr uriaşă, pe platformă de camion, a ridicat tone de echipament pe acoperişul unui zgârie-nori din Frankfurt, într-o lucrare complexă şi emblematică

11 Februarie 2024, 19:23
Redacţia PiataAuto.md
Până şi zgârie-norii moderni au nevoie periodică de lucrări complexe de mentenanţă şi reutilare. Spre exemplu, zgârie-norul Kastor din Frankfurt, construit în 1997, a avut nevoie acum, la peste 25 de ani de la inaugurare, de înlocuirea completă a instalaţiilor de aer condiţionat şi ventilare de pe acoperiş. Iar asta însemna utilaje mari şi grele, care trebuie demontate şi altele care trebuie urcate pe acoperişul unui zgârie-nori. Care ar fi soluţia, deci?
Cei de la Liebherr anunţă cu mare mândrie că macaraua lor emblematică LTM 1650-8.1, deţinută de compania Eisele AG, a fost cea care a rezolvat această sarcină complexă. Macaraua are o sarcină maximă admisă de 700 de tone, dar la macarale există zeci de configuraţi posibile, în funcţie de lungimea braţului şi unghiul de înclinare, care pot reduce semnificativ greutatea efectivă care poate fi ridicată.
Foto: Doar câteva din cofiguraţiile posibile pentru macaraua Liebherr LTM 1650-8.1

Iar când inginerii constată că, pentru a ridica tone de utilaje pe acoperişul unui edificiu de 95 metri, e nevoie ca braţul macaralei ajungă la 120 metri înălţime, lucrurile se complică foarte mult. Şi mai complicat a fost că macaraua nu putea să stea foarte aproape de clădire, ci la câţiva zeci de metri de ea, ajungând şi pe o parte a străzii, iar inginerii au calculat că vârful macaralei va putea ajunge până la 62 metri depărtare de centrul bazei macaralei. Asta înseamnă că braţul macaralei va avea de suportat o forţă uriaşă de cuplu din cauza acestei configuraţii şi despre 700 tone nici nu poate fi vorba. De fapt, cel mai greu utilaj care urca să fie ridicat avea 5 tone, dar chiar şi aşa, cei de la Eisele şi Liebherr au calculat că va fi nevoie de 150 tone de balast pentru a susţine greutatea braţului, a sarcinii şi forţei unghiulare generată de poziţionarea foarte largă a braţului.
Foto: Macaraua Liebherr LTM 1650-8.1

Iar o ultimă restricţie venea de la autorităţile oraşului Frankfurt. Acestea au fost de acord să închidă total strada pe durata unui week-end, cât au loc lucrările, dar sub o parte din locul unde e amplasată macaraua, trece linia de metrou, iar astfel forţa maximă de apăsare nu trebuia să depăşească 2 tone per metru pătrat! E o limită foarte dură, chiar şi pentru o macara poziţionată pe platforma unui camion, care are 8 axe la rândul său. Aşa că a fost nevoie de 100 de plăci de distribuţie echivalentă a greutăţii pe o suprafaţă mai mare, montate sub macaraua Liebherh LTM 1650-8.1.
Foto: Poziţionarea macaralei pe plăci de distribuţie a greutăţii

De fapt, e aproape incredibil că o asemenea lucrare complexă a putut fi făcută cu o macara mobilă, cu roţi, plasată pe platforma unui camion, care a putut veni uşor la locul lucrărilor, iar apoi a putut pleca uşor. De obicei, la lucrări cu asemenea rază mare, şi asemenea complexitate, ar fi nevoie de o macara fixă, care se montează mai lent la şantier. Doar că aici nu era un şantier, ci o stradă intens circulată, centrală, dintr-un oraş european unde forfoteşte economia. Prin urmare, constructorii nu aveau luxul de a le fi blocată o stradă pe câteva luni, cum se întâmplă pe podul Mihai Viteazu din Chişinău, spre exemplu. Aici totul trebuie finalizat într-un week-end, începând de vineri la amiază, până luni dimineaţa.
Iar în acea zi de vineri recentă de după amiază au început lucrările de asamblare a braţului alungit al macaralei, acesta obţinând o parte telescopică cu 50 metri mai lungă decât de obicei, ca să poată ajunge la lungimea totală de 120 metri. La ora 23:00 seara, macaraua începuse a fi ridicată, pentru a-i fi fixat şi balastul, iar sâmbătă dimineaţa au început lucrările propriu-zise. Au fost urcate şi coborâte toate utilajele necesare, mari şi mici, pentru un nou sistem de climatizare şi încălzire, care e mult mai eficient energetic şi mai prietenos cu mediul pentru întreg edificiul.
Foto: Pregătirea macaralei de startul lucrărilor

Iar duminică seara, conform planului, lucrările au luat sfârşit cu succes, fără nicio abatere de la plan. În aceeaşi noapte, macaraua a fost dezasamblată înapoi până la forma sa standard mobilă, plăcile au fost retrase, iar în dimineaţa zilei de luni nu mai era niciun indiciu că în timpul week-end-ului acolo au avut loc lucrări atât de complexe. O lucrare exemplară a unor maeştri ingineri şi macaragii, spun cei de la Liebherr, care ar merita studiată drept etalon şi pentru noi generaţii care ar accede în aceste profesii sau pur şi simplu pentru cei pasionaţi de lucrări de construcţie cu o organizare superbă!
Foto: Lucrările prorpriu-zise
1
21,413
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!