Un Napier L48, maşina cu motor de 15,0 litri, care marca recorduri mondiale de viteză acum 120 de ani, e scos la licitaţie
28 Februarie 2024, 22:37 Redacţia PiataAuto.md
Napier L48 e maşina despre care puţini îşi mai amintesc în zilele noastre, dar despre care se spune adeseori pe la evenimentele istorice că ar fi unul din modelele definitorii pentru lumea auto, care au marcat un salt imens de performanţă. Modelul a debutat în 1904 şi în scurt timp a devenit primul din lume care a reuşit să atingă viteza de 100 mile pe oră, în anul 1905. Ei bine, acum acea maşină legendară e pregătită pentru a fi scoasă la licitaţie în timpurile noastre, fiind reconstruită cu fidelitate istorică şi componente-cheie originale.
Maşina asta are o istorie tumultoasă în spatele său, fiind creată în primii ani de istorie a mărcii Napier, producător care a ajuns să producă şi motoare pentru avioane, nave şi submarine, fiind unul din cei mai creativi şi ambiţioşi creatori de motoare neobişnuite. Despre un asemenea motor, Napier Deltic, noi am publicat un articol detailat mai mult timp în urmă.
Ceea ce vedem aici pe această maşină de la începutul secolului reflectă tendinţa care începuse să ia avânt pe atunci, de a pune motoare de cilindree tot mai mare pe maşinile de performanţă. Se ajungea deja şi la montarea de motoare de avion pe asemenea maşini. Iar încercările anterioare ale Napier de a pune motoare mari şi puternice cu un număr mic de cilindri dădeau efectul bizar de roadere a cauciucurilor pe puntea spate, întrucât la fiecare combustie a unui cilindru, şocul în roţi era atât de mare, încât cauciucul derapa un pic şi asta dădea o uzură rapidă a acestor anvelope. Inginerul şi jurnalistul francez Charles Faroux, cel care avea ulterior să fondeze cursa de 24 ore de la Le Mans, i-a sfătuit pe cei de la Napier să conceapă un motor cu 6 cilindri, care să funcţioneze mult mai echilibrat.
Iar maşina despre car vorbim azi e primul model Napier cu motor de 6 cilindri. Însă sunt cilindri imenşi, fiecare dintre ei având 2,5 litri! Împreună adună 15,0 litri!
Maşina a fost rată pe atunci ca o bază pentru un bolid de sporturi şi recorduri, care era perfecţionat cu fiecare nouă încercare de a atinge noi recorduri. În ianuarie 1905 a reuşit să parcurgă un kilometru la viteză maxim posibilă în doar 29,4 secunde, iar ulterior a reuşit să parcurgă 1 milă la viteza medie de 104,65 mile pe oră, adică 168,42 km/h, devenind astfel prima maşină din lume care atingea performanţa asta.
Pentru că maşina tot trecea prin perfecţionări în acea perioadă, motorul ei şi-a început existenţa cu o putere de 80 CP, apoi a fost ajustat la 90 CP, apoi se ştie că au fost făcute noi şi noi actualizări, dar firul puterii exacte se pierde ulterior în informaţii contradictorii sau lipsuri ale lor. După cariera de motorsport, maşina a fost vândută cu un preţ derizoriu şi urma ei s-a pierdut multă vreme, până când a fost descoperit decenii mai târziu de un inginer australian. De fapt, el găsise doar motorul maşinii şi câteva piese rămase din scheletul său, fără prea multe detalii de caroserie, aşa că a fost nevoie de o reconstrucţie de nivelul unei opere de artă.
În 1982, acesta avea deja motorul reparat şi recalibrat şi când l-a testat pe bancul de probe, puterea reală a ajuns la 180 CP. După asta, în anii următori maşina reconstruită a făcut furori pe la evenimente istorice. Au urmat schimbări de proprietari, maşina a ajuns o perioadă şi într-un muzeu, iar ulterior la ea s-au făcut noi lucrări mecanice şi estetice de împrospătare.
Astăzi motorul ei — care e acelaşi din 1904, doar că a tot trecut prin perfecţionări în timp, fără a-i afecta nicidecum construcţia esenţială — a ajuns să livreze 240 CP la 2.300 rpm. Pur şi simplu în zilele noastre există arcuri mai bune pentru supape, garnituri mai bune, semeringuri de precizie mai mare. Evident, aceste piese consumabile, unele de cauciuc, nu putea să reziste 120 de ani, şi atunci când se pun altele identice în formă, dar produse cu precizia mult mai mare din timpurile noastre, acest motor îşi deschide noi şi noi etape de potenţial.
E curios că motorul e cuplat la o cutie de doar 2 trepte, pentru că la acea vreme trecerea la un motor de 6 cilindri nu mai lăsase loc de o cutie obişnuită de 3 trepte. Însă la puterea sa imensă, se considera că şi 2 trepte sunt suficiente.
Ei bine, toate această capodoperă a lumii auto, cu o istorie de 120 de ani, va fi scoasă la licitaţie şi va fi vândută pentru cel mai mare preţ plătit pentru. Dar estimările cele mai conservatoare indică un preţ cuprins între 900.000 şi 1.100.000 dolari SUA. E o maşină atât de simbolică pentru lumea auto, însă, încât e maşina care a trezit cel mai mare interes al pasionaţilor auto dintre toate maşinile scoate la licitaţie în acest an.