Chinezii de la IM Motors anunţă modelul electric L6, cu baterii cu stare solidă şi autonomie de 1.000 km
26 Martie 2024, 20:31 Redacţia PiataAuto.md
La sfârşitul anului 2023 publicam o întreagă avalanşă de ştiri şi articole despre evoluţiile imense care se remarcaseră pe tărâmul bateriilor solide. Ştirea de azi, însă, vine din China, de la producătorul IM Motors, care anunţă prima maşină electrică premium din lume cu o baterie cu stare solidă, pusă în producţia de serie.
Foto: Noua baterie cu stare solidă, creată de Northvolt
Între timp, bateriile anunţate cu doi ani mai devreme, precum cele de la StoreDot şi QuantumScape, trecuseră testul a câte 1.000 de cicluri cu excelenţă.
Foto: Aşa arată o celulă cu 24 de straturi a bateriei cu stare solidă QuantumScape
Iar la sfârşit de an, un producător puţin ştiut din China lansase în producţie modelul despre care spunea că e primul de serie cu baterii cu stare solidă.
Foto: Primul model cu baterii cu stare solidă, lansat în producţie în China la sfârşitul lui decembrie 2023
Tot pe atunci şeful Nio făcuse un test cu o versiune a modelului electric ET7 echipată cu o baterie care conţine atât celule ce stare solidă, cât şi celule standard, bateria fiind efectiv împărţită în jumătate, partea cu stare solidă fiind cea descărcată mai des, iar celulele de litiu descărcându-se doar după primele, păstrând astfel numărul de cicluri pentru longevitate.
Foto: Modelul Nio ce face uz parţial de celule cu stare solidă
Ei bine, acum încă un producător chinez anunţă lansarea unui model cu baterii cu stare solidă, doar că de această dată nu mai e vorba de o maşinuţă mică de oraş, ci de un ditamai sedan ultra performant, numit IM L6.
Primele zvonuri despre un asemenea model apăruseră la final de februarie, atunci când informaţia ieşise la iveală din documentele de omologare depuse de IM Motors, dar saltul tehnologic părea atât de mare, încât lăsa impresia că lansarea va avea loc într-un viitor mai îndepărtat. Acum, însă, cei de la IM Motors au confirmat oficial că o asemenea maşină va fi lansată în producţia de serie acum şi ea va avea baterii cu stare solidă, care vor opera cu o arhitectură de 900 volţi şi vor garanta 1.000 km autonomie!
Aşadar, în timp ce mulţi producători premium europeni încă mai lansează modele de 300-400 volţi, chinezii trec deja la 900 volţi, iar cel mai important e că aceştia pun bateriile cu stare solidă în producţia de serie şi pentru maşinile mari, de lux!
Bateria noului model IM L6 va avea o capacitate impresionantă de 130 kWh, datorită căreia maşina de 4,93 metri lungime va putea avea o autonomie de puţin peste 1.000 km, cu o medie de consum declarată de circa 12.9 kWh/100 km.
Greutatea anunţată e aproape incredibilă pentru o maşină atât de mare, cu baterii cu stare solidă — de doar 2.250 kg — ceea ce e cu minim 100-300 kg mai puţin decât modelele similare germane cu baterii de capacitate mai mică, cu compoziţie uzuală. Paradoxul e că până acum bateriile cu stare solidă nu erau neapărat mai dense energetic, ci dimpotrivă. Aşa că ori cifra e una inexactă, ori chinezii au reuşit vreo minune tehnologică prin acest model nou.
În momentul debutului, vom mai exista şi două versiuni cu baterii standard litiu-ion, produse de CATL, de capacitate mai mică. Versiunea cu baterii cu stare solidă va fi cea de top, cu cea mai mare capacitate şi autonomie şi ar trebui să aibă tracţiune integrală şi circa 515 CP.
Startul producţiei şi totodată al vânzărilor pentru noul IM L6 ar trebui să aibă loc peste puţin mai mult de o lună, în mai 2024. Atunci va deveni mult mai clară construcţia exactă a noii baterii, greutatea totală a maşinii, dar şi performanţele exacte. Oricum, e primul model premium electric din lume, anunţat ca având baterii cu stare solidă şi totodată, la 130 kWh capacitate, vorbim despre cea mai mare baterie de acest tip din lume. Dacă tot ce se promite acum se va adeveri la parametrii declaraţi, maşina asta va face un salt tehnologic imens în lumea auto.