Două reactoare HDV imense, de 200 tone greutate fiecare, au fost fabricate în premieră de industria din România pentru o rafinărie

23 Martie 2024, 15:52
Redacţia PiataAuto.md
Industria metalurgică din România era cândva renumită pentru capacitatea de a fabrica obiecte de scară imensă, care necesitau adeseori luni de muncă pentru conturarea lor în hale industriale. Ei bine, acum industria din România marchează producţia în premieră a două reactoare HDV imense, care cântăresc câte 200 tone fiecare, pentru o rafinărie de produse petroliere. Lucrarea excepţională a fost realizată de Comes SA, în judeţul Neamţ, iar reactoarele imense au fost transportate de curând într-un convoi agabaritic la fel de excepţional pe drumurile din România.
Comes nu anunţă direct unde a livrat aceste reactoare, însă există mai multe anunţuri publice pentru reactoare de aceeaşi specificări de la rafinăria Petromidia, iar produsele fiind atât de unice, e absolut clară şi destinaţia lor.
Iniţial, rafinăria a folosit două reactoare din instalaţia HDV (hidrofinare distilat de vid) care fuseseră adaptate din reactoare existente la un combinat chimic, folosite la producţia de amoniac, care urmau a fi casate. Atunci reactoarele au trebuit adaptate pentru o temperatură aproape dublă de funcţionare faţă de amoniac, de la 200 la 380 grade. Acele reactoare au funcţionat la rafinărie timp de 11 ani, însă acum a venit timpul înlocuirii lor cu reactoare noi, fabricate în România.
Cei de la Comes au făcut şi proiectarea integrală a acestora, pentru ca acestea să aibă un randament mai mare şi să poată produce cu 24% mai multă motorină, îmbunătăţind şi calitatea ei. Apoi a urmat o etapă de procurare a materiei prime, debitare, prelucrări mecanice de sub ansamble, sudură, tratament termic de detensionare, probă de presiune — toate în cele mai bune tradiţii ale industriilor producătoare de utilaje de scară mare.
Producţia acestor reactoare a avut nevoie de 30.000 de ore de muncă, iar fabricarea lor propriu-zisă la Comes a durat 5 luni! Virolele au grosimi de 80 mm, de exemplu, iar la îmbinarea lor s-a folosit tehnologie de triplă forjare, pentru a se reduce tensiunea datorată temperaturilor şi masei foarte mari a fiecărui reactor. Aşa cum spuneam mai sus, fiecare reactor cântăreşte 200 tone!
Bineînţeles şi transportarea unor obiecte de 200 tone din judeţul Neamţ spre Constanţa la Petromidia a necesitat organizarea unui convoi de transport agabaritic, planificat minuţios şi însoţit de poliţie. Transporturile au avut loc pe timp de noapte, pentru deranjamente minime pentru traficul obişnuit.
Este, deci, o realizare industrială rară nu doar pentru România, ci una cu care s-ar mândri industria oricărei ţări. Iar parametrii imenşi ai acestor reactoare noi marchează astfel un record de scară a unor asemenea produse fabricate în România.
4
42,237
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!