Bateria cu stare solidă StoreDot, care se încarcă în 5-10 minute, e gata de producţie şi va ajunge la 15 mărci auto, rezistând 1 milion km sau 2.000 cicluri de încărcare ultra rapidă
5 Aprilie 2024, 14:28 Redacţia PiataAuto.md
Bateria StoreDot, dezvoltată de start-ul israelian cu acelaşi nume în care au investit între timp mai mulţi producători auto precum Polestar, Volvo, Daimler şi VinFast, e una dintre primele baterii cu stare solidă anunţate încă acum 2 ani, făcându-se remarcată prin faptul că promisese o încărcare de la doar 5-10 minute de la 10 la 80% atunci când va ajunge în producţie. Ei bine, toamna trecută StoreDot anunţa că a trecut cu bine testul a 1.000 cicluri de încărcare, iar acum start-up-ul a anunţat că bateriile sale de test au ajuns la peste 2.000 cicluri de încărcare ultra-rapidă, echivalentul a circa 1 milion de kilometri parcurşi, şi acestea indică o degradare minimă, chiar dacă încărcările au avut loc şi la temperaturi foarte joase, şi la cele înalte. Prin urmare, bateriile sunt deja gata de a intra în faza de producţie, iar parametrii acestora sunt impresionanţi.
Cerinţa standardelor din industrie e ca în timpul duratei de viaţă anunţate, bateria să-şi păstreze minim 80% din capacitatea iniţială. După 2.000 cicluri de încărcare ultra rapidă, bateria cu stare solidă StoreDot încă n-a ajuns la această degradare, deci teoretic durata de viaţă e şi mai mare de atât, poate chiar până la 1,5 milioane sau 2 milioane, doar că testele n-au ajuns până acolo. Oricum, având confirmarea unei durate de viaţă de minim 1 milion de kilometri parcurşi, bateria poate intra în producţie.
Cum se explică o degradare atât de mică, în ciuda puterilor foarte mari de încărcare, dincolo de prizele fast charge obişnuite? Prin starea solidă a electrolitului, acesta fiind marele avantaj al bateriilor cu stare solidă. La bateriile obişnuite, electrolitul, adică acel strat care separă anodul de catod, e fie lichid, fie gel. Cu cât puterea de încărcare şi descărcare e mai mare, cu atât mai mulţi electroni se înghesuie să treacă dintr-o parte în alte între cei doi electrozi ai bateriei, iar o parte din ei nu reuşesc să treacă şi încep a se depune pe electrolit, formând dendrite. În timp aceşti electroni formează depuneri mai mari şi ei nu mai participă la procesul activ de încărcare şi descărcare a bateriei, motiv din care capacitatea scade, iar din cauza depunerilor scade şi puterea de încărcare şi descărcare, întrucât depunerile formează piedici pentru circulaţia celorlalţi electronic încă activi. Iar dacă bateria e încărcată foarte rapid la temperaturi reci sau fierbinţi, când electrolitul îşi schimbă consistenţa şi devine mai puţin permeabil, atunci degradarea e şi mai accelerată.
Foto: Aşa arată un electrolit cu dendrite depuse pe el la o baterie degradată
Bateria cu stare solidă, prin electrolitul său solid, evită acest fenomen al variaţiei de permeabilitate şi evită depuneri de dendrite, ceea ce înseamnă că prin electrolit poate trece un flux şi mai mare de electroni, iar asta înseamnă puteri mai mari de încărcare, fără depuneri şi degradări pronunţate.
Bateria StoreDot de acum se poate încărca la viteza de 4,2C, ceea ce înseamnă că întreaga sa capacitate poate fi încărcată de 4,2 ori mai rapid decât într-o oră. De exemplu, dacă avem o baterie de 100 kWh, asta ar însemna o putere medie de încărcare de 420 kW, dar vârful de încărcare poate fi şi mai mare. Asta înseamnă că o încărcare completă ar dura 14 minute şi 20 secunde cu o asemenea rată de încărcare! Tocmai de asta, promisiunea ca încărcarea de la 10 la 80% să se realizeze în 5-10 minute va fi îndeplinită de bateria de serie!
Cei de la StoreDot au anunţat şi densitatea energetică pentru bateria de producţie deja. E vorba de 330 Wh/kg, ceea ce înseamnă că o baterie medie actuală de circa 72 kWh ar cântări 218 kg, iar o baterie foarte mare de circa 100 kWh ar cântări 303 kg. Deci, cam jumătate din greutatea a multor baterii actuale folosite de producători germani, de exemplu, şi cu circa 20% mai uşoare decât cele mai performante baterii litiu-ion folosite de Tesla sau alţi producători cu tehnologii similare.
Bateria StoreDot va fi şi relativ compactă în volum, având 860 Wh/litru. Deci, pentru o baterie de 100 kWh uriaşă, care ocupă de obicei aproape tot spaţiul în ampatamentul unor sedanuri mari, va fi nevoie de un volum de doar 116 litri.
Bateria va intra în producţie cu celule de 30 Ah, fiind deja asamblată în module şi carcase după necesitatea fiecărui model. Primul automobil care va primi această baterie va fi un Polestar, dar cei de la StoreDot spun că deja 15 mărci auto aşteaptă cu nerăbdare producţia bateriei pentru o pune pe maşinile lor şi există deja acorduri semnate cu aceştia!
Deci, într-un timp relativ scurt, bateria asta ce poate fi încărcată în 5-10 minute va ajunge la 15 mărci auto şi cu siguranţă va produce o schimbare majoră!