Chinezii de la CATL anunţă bateria care va rezista 1,5 milioane kilometri sau 15 ani pe vehiculele electrice

4 Aprilie 2024, 13:17
Redacţia PiataAuto.md
CATL, una din cele mai mari companii producătoare de baterii din lume, originară din China, a anunţat crearea unei baterii noi pentru maşini, camioane şi autobuze electrice, care va putea rezista 1,5 milioane de kilometri sau 15 ani. Aceasta se va regăsi iniţial pe autobuzele Yutong, după care va fi extinsă şi pe camioane electrice şi eventual maşini.
Conform celor anunţate de CATL şi Yutong, noua lor baterie are manifestă zero degradare după 1.000 cicluri de încărcare şi descărcare, ceea ce echivalează cu 500.000 km parcurşi. Ulterior se atestă o uşoară degradare, dar ea e atât de lentă, încât până la 1.500.000 km este în limita a doar câteva procente pierdute din capacitatea, iar funcţionarea vehiculului poate avea loc fără vreo deviere sesizabilă, spun chinezii.
Surprinzător, dar deoarece bateria a fost anunţată într-un eveniment al celor de la Yutong, nu s-au anunţat foarte multe despre tipul acesteia — dacă e cu stare solidă sau nu şi ce capacităţi şi densităţi energetice sunt ţintite. S-a sugerat doar că ar fi vorba în jur de 500 Wh/kg la densitatea energetică, ceea ce ne face să credem că ar putea fi vorba de o variaţie a bateriei prefaţate de CATL pentru avioane electrice anul trecut, care avea tot 500 Wh/kg. Acea baterie, însă, nu era cu stare solidă, cu una litiu-ion perfecţionată în precizia sa de operare, cu sistem de management avansat.
Acum, lipsa degradării la 500.000 km ne duce inevitabil cu gândul că noua baterie trebuie să fie cu stare solidă, pentru că anume acest parametru de lipsă de degradare sau degradare minimă la 500.000 km a fost anunţat şi în testele cu bateriile cu stare solidă ale QuantumScape şi StoreDot. Însă, bateriile cu stare solidă sunt o tendinţă atât de mare acum, încât probabil cei de la Yutong n-ar fi ratat ocazia să pună accent pe asta în evenimentul lor, iar dacă n-au făcut-o, e foarte probabil că avem de-a fac cu o altă construcţie, totuşi.
În susţinerea acestei idei vin şi baterile pentru camioane electrice anunţate în ultimul an de producători precum Mercedes şi Scania. La Mercedes, noul eActros are o baterie litiu-ion care rezistă 1,2 milioane kilometri, iar la Scania e vorba o baterie similară, dar produsă de Northvolt, cu o durată de viaţă promisă de 1,5 milioane km.
Deci, teoretic, e posibil ca şi noua baterie chinezească să aibă o compoziţie obişnuită, iar durata sa mare de viaţă va fi asigurată mai ales de precizia construcţiei şi managementul termic. Cei de la CATL ar trebui să publice mult mai multe detalii tehnice despre această baterie în perioada următoare.
3
21,152
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!