Inginerii Mercedes şi cei de la institutul EMI sunt primii din lume care au folosit razele X într-un test de siguranţă, pentru a observa toată structura maşinii

13 Martie 2024, 12:03
Redacţia PiataAuto.md
Introducerea testelor obligatorii de siguranţă a schimbat enorm nivelul de protecţie oferit de maşini în ultimii 25 ani. Adevărul e că şi până la apariţia Euro NCAP mai mulţi producători făceau teste proprii de siguranţă, printre ei numărându-se Volvo şi Mercedes. Erau teste benevole, din dorinţa de a oferi mai multă protecţie pentru posesorii acestor maşini. Acum Mercedes recurge la un alt test benevol, cu mult mai profund şi mai avansat decât cele obligatorii, şi devine primul producător din lume, care foloseşte raze X într-un test de siguranţă, pentru a observa toată structura maşinii.
De ce ar fi nevoie de raze X într-o asemenea situaţie? Pentru a genera sute de imagini din procesul de deformare a maşinii în cadrul testului şi a tot ce se întâmplă în construcţia maşinii. Doar că aceste imagini nu vor fi doar nişte capturări de mare viteză din exterior, ci vor afişa întreaga structură a maşinii, în toată complexitatea sa.
Momentul deformării unei maşini într-un accident sau un test de siguranţă poate dura mai puţin de o secundă, de asta e nevoie de a capta imagini cu o rată foarte mare de cadre per secundă. Mercedes, împreună cu inginerii de la institutul Ernst Mach (EMI) din Freiburg, Germania, au reuşit să creeze un aparat de raze X care poate capta 1.000 imagini pe secundă! E suficient să ne amintim de aparatele medicale cu raze X, dint trecut şi din prezent, şi cât dura acolo pregătirea aparatului pentru a face o singură imagine, ca să ne dăm seama cât ce cosmică e performanţa acestui aparat, dezvoltat acum de inginerii de la EMI!
Cheia a fost în folosirea unui accelerator linear cu o frecvenţă de 1 kHz drept sursă de radiaţie. Aparatul e şi mult mai performant decât tot ce s-a folosit până acum în încercări de a obţine imagini captate la rată mare de cadre pe secunde, astfel încât energia fotonică a acestui aparat de acum ajunge la 9 megaelectroni volţi (MeV). Cu o asemenea calibrare şi putere, aparatul poate vedea prin toate materialele folosite în construcţia unei maşini.
În timpul testului de impact, fasciculele de raze-X sunt proiectate pe întreaga caroseriei, inclusiv prin manechinele din interior, iar 1.000 imagini pe secundă sunt filmate atât într-o succesiune ce poate fi văzută atât ca un film cu încetinitorul, cât şi prin imagini separate.
Rezultatul obţinut e de o valoare de nedescris, indisponibilă până acum. Datorită acestor imagini poate fi văzut nu doar rezultatul final după un impact, ci şi toate mişcările din procesul impactului — cum se deformează fiecare component al maşinii, unde pot fi puncte vulnerabile, şi cum are loc în timp succesiunea acestor deformări. Mai mult ca atât, se poate vedea acum şi toată acţiunea asupra organelor interne şi corpului unui om, datorită unui manechin care le replică fidel. Astfel, devin vizibile forţele care acţionează, când şi cum acţionează acestea şi unde apar primele vulnerabilităţi, pentru a putea fi îmbunătăţite condiţiile de siguranţă.
Desigur, un asemenea test, cu 1.000 de imagini Roentgen pe secundă, generează radiaţii, dar el a avut loc în interiorul unei camere speciale de la institutul Ernst Mach, cu pereţi de beton de 40 cm grosime, uşi de 45 de tone şi toate măsurile de protecţie luate, astfel, încât toţi cei care au participat la test să nu aibă de suferit. Maşina de test a fost un Mercedes C-Class W206.
Toate datele acumulate acum vor fi încă mult timp analizate de ingineri şi pe viitor ar mai putea avea lor asemenea teste benevole. E absolut clar, însă, că acest test de siguranţă reprezintă un salt enorm în ingineria siguranţei de maşini, oferind date excepţional de valoroase, care nu au mai fost captate niciodată într-un test anterior.
0
4,901
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!