Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

MAN a creat primul camion căruia i-a fost permis condusul autonom pe autostrăzile din Germania, dar tehnologia producătorului pare a fi incipientă

19 Aprilie 2024 - 12:24
Redacţia PiataAuto.md
Producătorul de camioane MAN anunţă că a devenit primul producător care a obţinut permisul pentru condusul autonom pe autostrăzile din Germania a unuia din camioanele sale. Germania are o lege relativ nouă despre condusul autonom, adoptată în 2021 pentru a permite testele şi dezvoltarea acestei tehnologii, iar acum un camion MAN e primul vehicul de asemenea tip care va fi condus în regim de test pe autostrăzile din această ţară. Miza e foarte mare, spun cei de la MAN, întrucât doar în Germania e o insuficienţă de 100.000 de şoferi de camioane!
Prin urmare, cu cât mai repede vor putea camioanele să se conducă singure, cu atât mai repede va fi rezolvată problema acestei lipse acute de şoferi, prezente peste tot în Europa. Iar MAN anunţă că a evoluat atât de mult în dezvoltarea condusului autonom pe camioane, încât are 500 de ingineri care muncesc în această direcţie şi are 133 de patente depuse pentru invenţiile care au fost create în procesul de cercetare şi dezvoltare a acestei tehnologii.
Viziunea celor de la MAN, şi a autorităţilor din Germania în general, este că aceste camioane conduse autonom ar putea opera preponderent pe autostrăzi iniţial, conducând între huburi logistice situate aproape de autostrăzi. O mare parte din traficul de camioane înseamnă transporturi între aceste hub-uri, iar dacă aceste camioane autonome ar prelua această sarcină, şoferii ar putea fi direcţionaţi spre curse mai scurt în interiorul regiunilor şi oraşelor, sau dimpotrivă, pe cursele mai dificile şi mai mari.
MAN nu detaliază foarte multe informaţii despre tehnologiile sale de condus autonom, însă menţionează că acestea sunt de nivel 4, ceea ce înseamnă că noul camion poate face faţă absolut tuturor situaţiilor de trafic de unul singur, deşi la început, în etapa de teste, cerinţele legale prevăd că trebuie să existe şi o supraveghere umană.
Tehnologia, însă, e dezvoltată pentru a putea permite autonomie completă a camionului. De aici încolo, nivelul 5 de condus autonom ar presupune deja că nu mai e nevoie nici de volan, nici de permis de conducere, nici de prezenţa vreunui şofer în cabină.
Ceea ce nu spune MAN acum e că autostrăzile A9 şi A8, precum şi ramificările lor, pe care a fost aprobat acum condusul autonom al camionului MAN, au fost anterior echipate cu elemente speciale electronice pe marginea lor, pentru a putea dubla siguranţa condusului autonom. Astfel, camionul se bazează şi pe reperele proprii vizuale, radar, şi LiDAR, dar primeşte şi informaţii digitale despre autostradă, care-i permit o dublă verificare a datelor pe care le acumulează independent în teren. Aceste date nu sunt obligatorii ca sistemul să funcţioneze, camionul fiind pregătit să înainteze şi pe autostrăzi fără asemenea elemente, dar atunci când ele există, e asigurată o redundanţă suplimentară pentru întreaga tehnologie.
Foto: Autostrăzile şi segmentele unde noului camion MAN i-a fost autorizat condusul autonom

Ei bine, inaugurarea oficială a noului camion autonom MAN pe autostrăzile din Germania a fost făcută ieri de şeful MAN, Alexander Vlaskamp, cât şi de ministrul federal al transportului, Volker Wissing, semnalându-se astfel importanţa simbolică majoră a acestei tehnologii pentru industria din Germania.
Însă chiar şi aşa, până şi în pozele cu ministrul german, interiorul noului camion german autonom indică, de fapt, cât de rudimentar este încă nivelul actual de integrare a acestei tehnologii pe acest camion, cu elemente prinse artizanal cu zippere, cu cabluri şi prelungitoare murdare, prinse spartan şi lăsate la vedere. Desigur, funcţionarea tehnologiei depinde în primul rând de senzorii care scanează totul în faţa şi în jurul camionului, dar ceea ce vedem în cabină ne face să înţelegem că MAN e la ani lumină depărtare de Tesla, de exemplu, cu condusul său autonom şi integrarea acestuia pe maşinile sale. Prizele lăsate la vedere pot fi acceptabile pentru un prim prototip de testare, de uz intern, sau pentru un proiect studenţesc, dar nu pentru un producător care inaugurează oficial o asemenea tehnologie, pentru care mai anunţă că a depus 133 de solicitări de patente. Se pare că la acest proiect au lucrat mai mult birocraţii şi juriştii pentru proprietate intelectuală decât inginerii şi electricienii care ar fi putut ascunde măcar cablurile alea pe după planşele şi panourile din interiorul camionului.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter