Producătorul chinez Chery va avea o fabrică în Spania şi anunţă că o marcă europeană premium va folosi platforma sa de maşini electrice

15 Aprilie 2024, 12:31
Redacţia PiataAuto.md
Avansul producătorilor chinezi în cucerirea pieţei Europei mai cunoaşte câţiva paşi majori înainte. Chery, producătorul pe care italienii sperau să-l convingă să investească în fabrici din Italia, a anunţat că e aproape de semnarea unui acord oficial prin care să deţină prima sa fabrică europeană în Spania, în apropiere de Barcelona, fiind vorba cel mai probabil de fosta fabrică Nissan de acolo. Şeful Chery, Yin Tongyue, are în această săptămână o vizită mare europeană, în cadrul căreia e aşteptat şi anunţul oficial împreună cu autorităţile din Spania. Iar pe lângă asta, Yin Tongyue a mai făcut câteva declaraţii surprinzătoare despre parteneriate cu producători europeni.
Foto: Şeful Chery, Yin Tongyue

Astfel acesta a anunţat că două mărci premium din Europa vor să folosească platforma tehnică Chery, destinată maşinilor electrice de talie mare, folosită în prezent de SUV-ul Exlantix ET, folosită şi de sedanul Luxeed S7, dezvoltat de Huawei.
SUV-ul Exlantix ET a fost plasat în producţie la începutul acestui an, şi are versiuni cu tracţiune spate şi integrală, cu baterii LFP, NMC şi o combinaţie dintre acestea, care pot oferi o autonomie cuprinsă între 550 km şi 760 km, în funcţie de versiune.
Platforma acestor modele foloseşte o arhitectură de 800 volţi, pe care foarte puţini producători europeni o folosesc pe maşinile lor electric, Porsche Taycan şi Audi e-tron GT fiind câteva excepţii care au arhitecturi de 800 volţi.
De asemenea, platforma chineză are suspensie pneumatică şi motoare cu puteri cumulate de până la 560 CP, dar electromotoarele pot oricând fi schimbate cu unităţi şi mai puternice.
Ei bine, şeful Chery spune că o singură marcă europeană din cele 2 va ajunge să folosească platforma Chery şi tot el a confirmat că şi acest parteneriat va fi anunţat public în această săptămână, în cadrul vizitei sale în Europa.
Desigur, cu toţii ne întrebăm despre cine ar putea fi vorba dintre mărcile europene, care să folosească o asemenea platformă. Porsche sau Audi sunt excluse, pentru că au platforme proprii de 800 volţi şi au o platformă nouă pentru modele electrice, de care sunt legate foarte multe planuri, iar ieri scriam că Porsche a contractat aceeaşi suspensie hidraulică activă ca şi modelul chinez Nio ET9. BMW are de curând anunţat un parteneriat cu Rimac şi cu siguranţă planuri ceva mai ambiţioase de a ieşi din status-quo-ul actual odată cu lansarea familiei Neue Klass. Mercedes e ceva mai slab poziţionat în modelele sale electrice şi ar putea fiun candidat, dar în china acesta are nişte parteneriate de demult cu BYD, dar acestea nu par să se fi fructificat pe plan european, întrucât între timp fondatorul Geely şi compania de stat BAIC au ajuns să deţină o cotă mare de acţiuni la Mercedes. Deci e puţin probabil ca aceşti acţionari chinezi să aprobe un parteneriat cu un concurent chinez pentru ei. Volvo e deţinut de Geely şi primeşte deja platforme şi tehnologii de maşini electrice dezvoltate în China, în special pentru Zeekr.
Foto: Fosta fabrică Nissan de lângă Barcelona, care va deveni Chery

Deci, singura opţiuni viabilă rămâne Land Rover şi Jaguar, mărci care sunt într-un vacuum acut de tehnologie în domeniul maşinilor electrice, şi au platforme învechite chiar şi pentru modelele cu combustie. Chiar dacă Jaguar I-PACE a fost unul din primele modele electrice lansate pe piaţă, tehnologia acestuia nu mai e actuală, recall-urile acestuia s-au ţinut lanţ pe tot parcursul carierei, iar Jaguar Land Rover pur şi simplu nu a mai lucrat la noi platforme revoluţionare electrice. Mai mult ca atât, în China cei de la Chery şi Jaguar Land Rover au un parteneriat prin care modelele britanice sunt fabricate local, în Changshu, la fabrica Chery. Deci, există mai multe premise ca marca premium europeană anunţată că va folosi platforma Chery să fie Jaguar sau Land Rover. Şi cel mai probabil, oricare din ele va fi prima, va urma şi a doua ulterior.
Iar situaţia asta spune enorm de mult despre starea actuală a producătorilor din China şi a celor din Europa, care au fost relaxaţi în ultimul deceniu. Înainte, era o normalitate să auzim că producătorii europeni dau platforme tehnice spre folosire producătorilor chinezi, iar adeseori era vorba de platforme vechi, cu 1-2 generaţii în urmă, ca pentru pieţe înapoiate. Şi acum, producătorii europeni sunt cei care s-au pomenit într-un vid tehnologic şi caută de urgenţă platforme tehnice de la cei chinezi. Să fi prezis cineva o situaţia ca asta acum 10 ani, aceste idei ar fi fost considerate drept delirante. Iar acum situaţia ipotetic delirantă a devenit realitatea industriei auto.
Deci, Chery va sta la baza modelelor britanice premium, şi totodată va avea o fabrică în Spania, unde va putea să-şi producă propriile modele şi să le vândă în UE fără taxele mari e import din China, aşteptate a fi anunţate în vara acestui an.
2
2,041
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!