Rolls-Royce a testat în zbor pentru prima dată noul motor cu reacţie Pearl 10X, conceput să poată opera cu combustibil sintetic şi să echipeze un avion Dassault luxos

3 Aprilie 2024, 22:29
Redacţia PiataAuto.md
Producătorul de avioane Rolls-Royce a anunţat astăzi că a testat pentru prima dată în zbor un nou motor cu reacţie, Pearl 10X, care e conceput să poată opera atât cu combustibil obişnuit, cât şi cu combustibil sintetic de aviaţie, aşa-numitul SAF. Acest combustibil e produs prin metode similare cu benzina sintetică, în condiţii industriale, din CO2 captat şi aer şi hidrogen din apă, unind atomi de hidrogen şi carbon pentru a crea hidrocarburile dorite. Fireşte reacţia e una energofagă, dar atât timp cât ea e alimentată cu energie regenerabilă, produsă cu zero CO2, combustibilul final va rezulta într-un impact de CO2 cu semnul minus în faţă, datorită CO2-ului extras din aer, după care, la arderea acestui combustibil sintetic în motor, va fi emis exact acelaşi CO2 captat anterior, astfel încât ecuaţia finală va da zero impact CO2.
În ultimele luni, au loc tot mai multe elaborări sau adaptări de motoare de aviaţie compatibile cu SAF, pentru că reglementările europene au în perspectivă impunerea industriei de aviaţie de a avea o cotă minimă de combustibil sintetic, deci folosirea lui cel puţin parţială va fi obligatorie, iar producătorii de motoare se pregătesc de acea etapă. Iar Rolls-Royce, unul din producătorii lideri de motoare de avioane din lume este şi una din companiile care dezvoltă motoare noi cu reacţie de la zero, concepute din start pentru combustibil SAF.
Motorul Pearl 10X este un asemenea produs, gândit din start de ingineri pentru operare pe SAF, iar temporar şi cu combustibil standard. E curios că primul zbor de test de acum a avut loc cu un avion Boeing 747, pe care Rolls-Royce îl foloseşte drept aeronavă de test, dar motorul propriu-zis e conceput pentru avioane mai mici, în special jeturi private de business de talie mare.
Ca să poată fi testat motorul, Boeing-ul a fost echipat cu două motoare pe partea stângă şi trei motoare pe partea dreaptă. Astfel, pe partea dreaptă a fost montat şi motorul Pearl 10X, alături de unul ceva mai mare, iar pe partea stângă un motor mai puternic a cumulat forţele celor două de pe dreapta, pentru a echilibra propulsia.
De fapt, motorul va echipa în primul rând avionul francez Dassault Falcon 10X, avionul care va fi în vârful ierarhic absolut al jeturilor business, fiind mai mare decât toate modelele actuale din această categorie din lume.
Tocmai această dimensiune mai mare îi permite avionului să se poziţioneze drept avionul privat cu cel mai mare şi confortabil spaţiu interior. Iar nivelul de lux de la interior e într-adevăr unul ce sare cu mult peste jeturile private obişnuite.
Avionul are dormitor, spaţii suplimentare de dormit, zonă lounge, ba chiar şi o bucătărie sofisticată! E foarte posibil să uiţi că te afli de fapt la bordul unui avion, în mişcare. Apropo, avionul are şi o altitudine maximă de zbor impresionantă, de 51 mii picioare, sau peste 15.500 de metri, dci cu mult deasupra avioanelor normale de pasageri!
Odată ce acest avion va intra în producţie cu noile motoare Rolls-Royce, cei care vor zbura în asemenea lux nu se vor mai simţi vinovaţi de emisiile CO2 pe care le emite avionul lor, ci vor putea cumpăra zeci de tone de combustibil sintetic de aviaţie, la preţ mult mai mare, iar astfel călătoriile lor vor da un impact final de zero CO2.
Un asemenea motor Rolls-Royce Pearl 10X are 80 kN de forţă. Iar întreg procesul de combustie e optimizat pentru combustibilii sintetici, astfel încât consumul să fie mai mic, dar şi combustia cât mai eficientă în randament.
Apropo, cu aceste motoare Rolls-Royce, avionul francez Dassault Falcon 10X va avea o autonomie de 13.890 km. Deci şi aici acest model e superior oricărui alt avion privat din lume.
Dassault e un producător de avioane militare şi civile din Franţa, cu o istorie seculară, de 95 de ani.
Pearl 10X va fi primul motor Rolls-Royce care ajunge vreodată să echipeze un jet business produs de Dassault.
1
11,639
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!