Un nou pod intră în lucrări de reconstrucţie în Moldova, după 50 ani în care nu a beneficiat de vreo reparaţie
12 Aprilie 2024, 09:30 Redacţia PiataAuto.md
Administraţia de Stat a Drumurilor anunţă startul lucrărilor reconstrucţie şi fortificare la un nou pod din Moldova, construit în anii 1970, care nu a beneficiat niciodată în 50 de ani de vreo reparaţie. De mai mult timp, însă, acesta se afla în lista podurilor în stare proastă, cu riscuri de securitate, iar acum au fost pornite lucrări care să-l readucă în albia construcţiilor sigure.
Podul se află pe traseul R12 din nordul Moldovei, traseu care face legătura între M5 şi localităţi Pelinia, Drochia şi Donduşeni, până la R8. Podul e construit peste râul Răut şi are o lungime de 62,73 metri, cu 3 deschideri. Grinzile au înălţimea de 80 cm, iar grosimea plăcilor lor e de 15 cm.
Lucrările de acum vor presupune decopertarea podului până la structura sa de bază, a grinzilor şi pilonilor, cu ranforsări făcute începând de la fundaţiile pilonilor până la elementele de susţinere a grinzilor şi grinzilor propriu-zise. Starea actuală a pilonilor şi structurilor transversale de susţinere a grinzilor arată în mod elocvent degradarea curentă a construcţiei.
Se poate observa că podul nu are asigurate structuri sferturi de con la baza lui, care să protejeze bazele pilonilor de eroziuni. Toate podurile reparate în ultimii doi ani de ASD primesc asemenea structuri, menite să lungească durata de viaţă a structurilor de la baza podurilor.
Foto: Unul din podurile reconstruite recent de ASD
Reconstrucţia acestui pod va costa aproape 23,9 milioane lei, echivalentul a circa 1,26 milioane euro. Compania contractată să execute aceste lucrări e Corsag, iar banii sunt alocaţi din Fondul Rutier, în care contribuie toţi proprietari de automobile prin taxa anuală de drum.
În ultimi ani, ASD a desfăşurat lucrări similare la un număr mare de poduri de pe traseele extraurbane din Moldova, după ce un studiu anterior arătase că circa 1/3 din podurile din ţară ajunseseră la o stare nesigură din cauza degradării structurii şi lipsei reparaţiilor consistente pe perioada a zeci de ani.