Un studiu german a constatat că BYD ar fi primit 3,7 miliarde de dolari de la statul chinez pentru a ajunge lider în maşinile electrice

12 Aprilie 2024, 20:32
Redacţia PiataAuto.md
Acum câteva săptămâni, o investigaţie a Comisiei Europene arăta că producătorii auto chinezi, în special cei ce fabrică maşini electrice, ar fi primit subvenţii imense de la stat, adeseori sub formă camuflată indirectă, ceea ce putea servi drept motiv pentru a institui taxe de import în UE pentru maşinile electrice din China. Acum, însă, un nou raport de investigaţie al institutului de economie globală Kiel din Germania, a constatat foarte specific că BYD e compania care ar fi primit cele mai multe beneficii, echivalentul a 3,4 miliarde de euro sau 3,7 miliarde de dolari, China dorind astfel să-i faciliteze calea de a deveni producătorul global numărul 1 în maşini electrice.
Raportul Kiel arată că această susţinere masivă a avut loc în special în ultimii trei ani. Dacă în 2020 BYD primise beneficii de 220 milioane de euro, atunci deja în 2022 acestea ajunseseră la 2,1 miliarde euro.
Paradoxul e că această cifră reprezintă subvenţionarea directă a celor de la BYD din partea guvernului. Dar acelaşi raport constată că şi producătorii din Europa şi SUA au primit subvenţionări similare pentru tehnologii de acest tip, doar că ele au fost de circa 9 ori mai mici. Deci, până la această etapă, nu e ca şi cum BYD ar fi încălcat vreo lege, ci pur şi simplu nivelul subvenţionărilor e mult mai mare în cazul Chinei, ceea ce ar produce condiţii inegale între producătorii chinezi şi cei occidentali pe piaţă.
Cifra de 2,1 miliarde de euro a ajuns să reprezinte 3,5% din cifra de afaceri a BYD. Pe lângă asta, automobilele BYD ar fi beneficiat de mai multe subsidii la achiziţia lor de către cumpărătorii finali, faţă de alte mărci, ceea ce a stimulat cererea în special pentru BYD, constată raportul.
Din nou, dacă e să fim obiectivi până la urmă, şi în Germania până anul trecut au existat subvenţionări masive la achiziţia de maşini electrice, doar că de obicei acolo criteriul esenţial era preţul, nu marca.
Raportul mai constată că guvernul chinez a dezvoltat o practică din a subvenţiona generos producători de tehnologie şi produse pe care le consideră strategice, pentru a-i ajuta pe aceştia să aducă mai repede produsele lor la o maturizare care să poată permite o poziţie bună pe piaţă. E o constatare a unor fapte atât de evidente, încât nici măcar nu poate suna ca o acuzaţie sau o descoperire uimitoare.
Adevărul e că dacă intrăm mai adânc în esenţa cifrelor, constatăm că avantajul pe care l-ar fi obţinut BYD în faţa altor producători auto se datorează faptului că BYD e şi producător de baterii pentru maşini electrice, prin urmare a primit şi subvenţii în calitate de producător de baterii, de rând cu alţi producători similari. Doar că BYD fiind şi producător de maşini, şi de baterii, o singură entitate a cumulat un volum mult mai mare de subvenţii.
Raportul anterior al Comisiei Europene era, deci, mult mai argumentat şi indica practici neconforme, prin scutiri şi iertări de impozite şi mascare de subvenţii suplimentare, unde existau cu adevărat nişte indicii spre practici netransparente. Studiul institutului german de acum, însă, e o înşirare de fapte absolut evidente, în care principala obiecţie e faptul că acei producători din China primesc pur şi simplu susţineri mai mari de la stat şi îndreptate mai strategic decât o fac producătorii din Europa.
Totuşi, acest studiu al institutului Kiel vine la sfârşit cu o concluzie şi o recomandare pentru autorităţile europene de a demara procedurile de negocieri cu Beijing-ul în vederea stabilirii cotelor exacte de taxe de import, care se impun din cauza acestor dezechilibre constatate.
0
17,599
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!