China a inaugurat prima centrală cu baterii sodiu-ion, care se poate încărca până la 90% în doar 12 minute şi poate opera şi la -40 grade Celsius

23 Mai 2024, 23:26
Redacţia PiataAuto.md
Centralele cu baterii sunt un subiect al unei dezvoltări galopante care se întâmplă peste tot în lume, iar acum o săptămâna scriam că deja aceste centrale mari cu baterii — de obicei de mărimea unor containere, create mai ales pentru a stoca energia regenerabilă produsă intermitent, pentru ca aceasta să poată fi utilizată în reţea atunci când e nevoie cu adevărat de ea — sunt pe cale să depăşească puterea cumulată a tuturor hidrocentralelor prin pompare din lume. Ei bine, majoritatea centralelor de baterii din lume au la bază componenţă litiu-ion clasică sau LFP. Acum, însă, China a inaugurat prima sa centrală cu baterii sodiu-ion, care vine cu parametri curioşi.
Noua centrală are numele de Fulin şi se află în regiunea Nanning din sudul Chinei. Capacitatea sa iniţială e de 10 MWh, dar centrala e construită scalabil, pentru ca pe parcursul acestui an să-i fie adăugate unităţi noi, astfel încât să ajungă la 100 MWh capacitate de stocare.
Partea impresionantă e puterea mare de încărcare acceptată, de aproape 5C în mediu, ceea ce înseamnă că în doar 12 minute bateria poate fi încărcată până la 90%. Pentru o maşină electrică, acest parametri ar fi excepţional, însă la o centrală de reţea nu e neapărat necesar să încarci atât de repede, ci mi degrabă mult, pentru că perioadele de supraproducţie a regenerabilelor pot dura câteva ore. Însă această caracteristică face noua centrală foarte potrivită să absoarbă eficient şocurile şi variaţiile mari de putere în reţea.
Desigur, cea mai importantă parte e că bateria nu foloseşte litiu în construcţia sa, ci sodiul combinat cu grafitul, într-o compoziţie ce aminteşte aparent de bateriile Northvolt, dezvăluite anul trecut. Doar că aici electrolitul nu se anunţă a fi unul cu stare solidă, ci poroasă, iar densitatea energetică la această talie a bateriilor e relativ mai mică decât litiu-ion sau decât bateriile Northvolt.
În schimb, sodiul e un material abundent pe pământ, deci tehnologia acestor baterii e mult mai ieftină în producţie şi mai ecologică. De asemenea, faptul că ionii de sodiu sunt cei care migrează între catod şi anod la descărcare şi încărcare, iar caracteristică lor e diferită de cea a ionilor de litiu, permite bateriei ca aceştia să migreze mult mai rapid, practic fără rezistenţă prin structura cristalină a electrolitului, iar asta face ca bateria să-şi păstreze aproape nealteraţi parametrii la temperaturi cuprinse între -40 grade Celsius şi +80 grade!
Totuşi, la scara unei centrale, bateria are nevoie de management termic, aşa că noua centrală are un asemenea sistem inteligent, care menţine o temperatură optimă a celulelor, cu diferenţe minime între ele.
Noua baterie, odată pusă în producţie de serie mai largă, va avea un cost de doar 0,0276 dolari per kWh încărcat în ea şi apoi livrat în reţea, deci stocarea în acest caz adaugă mai puţin de 3 cenţi în preţul final al unui kWh de electricitate, iar în acest cost e inclusă şi amortizarea investiţiei.
3
6,961
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!