China anunţă că pregăteşte taxe de 25% pentru importul unor maşini din UE şi SUA, ca măsură de răspuns pentru taxarea exporturilor sale
23 Mai 2024, 11:23 Redacţia PiataAuto.md
Acum câteva luni, anunţam că o investigaţie a Comisiei Europene a identificat dovezi de subvenţionare neonestă a producătorilor de maşini electrice din China, fapt care le-ar fi conferit avantaje de concurenţă neloială faţă de cei europeni. Acea anchetă oficială recomanda instituirea de taxe de import pentru aceste maşini chineze în UE, pentru a echilibra concurenţa, iar toată industria aşteaptă introducerea taxelor din import pentru maşinile chinezeşti în UE din această vară ca o certitudine, întrebarea fiind doar în mărimea exactă a acestora. Totodată, săptămâna trecută SUA a fost şi mai rapidă în a aproba instituirea unei taxe de 100% la importul maşinilor din China, de rând cu taxe foarte mari la importul de baterii şi panouri fotovoltaice. Ei bine, acum şi China sugerează că pregăteşte introducerea unei taxe de 25% pentru importul maşinilor din UE şi SUA, ca măsură de răspuns.
Acum câteva săptămâni, preşedintele chinez Xi Jinping a avut o vizită în mai multe ţări europene, unul din scopurile acesteia fiind încercarea de a convinge UE să renunţe la ideea de taxare a maşinilor chinezeşti. Se pare că acest scop nu a fost atins, iar acum China transmite mesaje că e gata de introducerea taxelor pentru maşinile produse în EU şi SUA printr-un interviu dat publicaţiei chinezeşti de stat, de limbă engleză, Global Times, unde Liu Bin, şeful centrului de stat cercetare a tehnologiilor auto din China, anunţă că cea mai justă soluţie în contextul creat e de a introduce taxe de import de 25% drept măsură de răspuns. Şi acest anunţ vine înainte ca UE să ia vreo decizie, sub forma unui interviu autorizat într-o publicaţie de stat, cu scopul de a transmite celor din UE care va fi prima măsură de răspuns a Chinei pentru taxele aşteptate.
E interesant, însă, că acelaşi expert intervievat spune că taxarea ar putea fi aplicată tuturor maşinilor cu motoare de peste 2,5 litri şi mai sus, ţintind în mod evident atât spre maşinile americane, cât şi spre cele germane de lux, or, S-Class-uri şi GLS-uri cu motoare mai mici de 2,5 litri nu există deocamdată.
Adevărul e că şi până acum China taxa deja maşinile din EU cu 15% taxe de import, deci 25% ar însemna o creştere de 10 puncte procentuale. De asemenea, volumul de vânzări care ar fi afectat ar fi de doar circa 250.000 automobile, întrucât această nişă superioară nu e foarte mare, iar foarte mulţi producători americani şi germani deja au fabrici şi parteneriate pe teritoriul Chinei, unde produc cea mai mare parte a modelelor, tocmai pentru că această ţară a avut decenii la rând o politică protecţionistă care stimula producătorii să investească în fabrici locale, nu să exporte în China.
Prin urmare, deşi sună ca o măsură drastică de răspuns a Chinei pentru UE şi SUA, de fapt numărul de maşini care ar fi afectate e relativ mic în comparaţie cu mărimea pieţei chinezeşti, iar impactul ar fi de doar 10 puncte procentuale în plus. Spre exemplu, dacă o maşină germană de lux ar fi trebuit să coste brut 100.000 euro şi anterior taxele de 15% făceau preţul să ajungă la 115.000 euro, după introducerea taxării suplimentare preţul va creşte la 125.000 euro, deci cu 10.000 euro mai mult. Pentru chinezii care ţinteau asemenea maşini de top, s-ar putea ca această modificare să nu fie una care să genereze un fenomen de scădere în masă a vânzărilor.
China nu prea poate introduce taxe mai mare de 25%, pentru că ar încălca mai multe prevederi ale Organizaţiei Mondiale de Comerţ, din care este parte. Prin urmare, efectiv la capitolul de maşini China nu are o pârghie atât de mare încât să poată răspunde echivalent din simplul motiv că nu importă la fel de multe maşini şi din motivul că decenii la rând tot ea a fost mai protecţionistă decât partea cealaltă şi a folosit deja cam toate instrumentele posibile de a-şi proteja piaţa. Iar pe lângă asta, exporturile producătorilor europeni în China şi aşa au scăzut drastic în ultimii doi ani, pe fundalul schimbării preferinţelor consumatorilor chinezi spre maşini produse local, în special electrice.
Foto: Grafic realizat de Bloomberg cu volumul de import în China al maşinilor provenite din diverse regiuni şi evoluţia lor în ultimii ani
Iar pentru că răspunsul vizat ar fi poate prea mic şi n-ar descuraja suficient de mult UE să renunţe la ideea de a introduce taxe de import pentru maşinile chinezeşti, cei din China mai anunţă că iau în considerare şi introducerea de taxe similare pentru brânzeturile şi caşcavalurile din UE, dar şi pentru vinurile europene, ambele fiind subiecte mult mai simbolice pentru publicul european.
E în mod clar o tactică de apăsare a unui punct sensibil şi o tactică de avertizare a UE despre faptul că eventual China poate fi dispusă să meargă şi la măsuri suplimentare de taxări. Doar că tot China a exportat anul trecut 1,55 milioane doar de maşini electrice, fără a le lua în calcul pe cele cu combustie, iar 40% din acele maşini electrice exportate s-au vândut în Europa, deci vorbim de 620.000 de maşini electrice, de 2,5 ori mai multe decât tot ce a importat China din toate regiunile şi de toate tipurile de propulsie. Deci, asemenea avertizări pot exista în continuare, dar pârghia UE în vânzările de maşini e în mod clar mult mai mare şi mai valoroasă pentru chinezi, or, fără UE toate exporturile de maşini electrice chinezeşti, în special cele de top care au mişcat tehnologia înainte, ar avea de suferi crunt.