Qatar a plasat cea mai mare comandă de construcţie de nave din istorie, pentru fabricarea a 18 nave gigantice în China, transportatoare de gaz lichefiat LNG
22 Mai 2024, 16:23 Redacţia PiataAuto.md
Qatar a plasat de curând cea mai mare comandă de construcţie de nave din lume, din toată istoria şantierelor navale, comandând dintr-o mişcare fabricarea a 18 nave gigantice, transportatoare de gaz lichefiat LNG. Beneficiarul acestei comenzi istorice, plasate de compania Qatar Energy a devenit compania chinezească de stat CSSC, descifrată ca China State Shipbuilding Corp, care e în prezent şi cel mai mare constructor de nave din lume.
Qatar e cel mai mare producător de gaz lichefiat LNG din lume în prezent, gaz care e exportat preponderent prin nave specializate pentru transportul de LNG. În prezent, compania QatarEnergy LNG, deţinută şi ea preponderent de stat, operează o flotă de 45 de nave, de două tipuri, Q-Flex, cu capacitate de 210.000 metri cubi, şi Q-Max, cu capacitate de 266.000 metri cubi de gaz lichefiat LNG.
Foto: Aşa arată una din locaţiile emblematice ale QatarEnergy
Cifra de 266.000 metri cubi de gaz poate suna ca una relativ mică la scara unei nave, însă aici vorbim de gaz natural lichefiat, menţinut la o temperatură de -162 grade Celsius şi mai jos. În formă lichefiată acesta e de circa 600 ori mai dens şi devine mai uşor de transportat. Astfel, un metru cub de gaz lichefiat LNG se transformă în circa 570-600 metri cubi de gaz natural la temperatură normală şi presiune de conductă. Prin urmare, 266.000 metri cubi de gaz LNG înseamnă minim 151 milioane de metri cubi în formă gazoasă normală.
Foto: O navă actuală a celor d ela QatarEnergy la un terminal LNG
Ei bine, cele 18 nave noi care vor fi construite de chinezi pentru Qatar vor fi şi mai mari de atât, având o capacitate de 271.000 metri cubi de LNG. Faţă de un transportator LNG mediu la nivel mondial, noile nave construite pentru Qatar vor avea o capacitate cu circa 57% mai mare. La presiune de conductă, capacitatea de livrare a nilor nave va fi de minim 155 milioane metri cubi, ceea ce le califică drept cele mai mari transportatoare de LNG din lume.
Ca să înţelegem ce înseamnă 155 milioane de metri cubi, în China oraşul Shanghai cu 4,7 milioane de gospodării consumă această cantitate într-o lună.
Toate cele 18 nave vor fi identice ca model şi caracteristici şi vor avea 344 metri lungime şi 53,6 metri lăţime. Vor fi, deci, cu doar 55 metri mai scurte decât cele mai mari nave transportatoare de containere din lume.
Noile nave trebuie să treacă întâi printr-un proces de proiectare exactă de către biroul Hudong-Zhonghua, o subsidiară a CSSC. În cadrul acestui proces vor fi definitivate caracteristicile exacte şi vor fi alese motoarele potrivite. În prezent, navele actuale din flota QatarEnergy folosesc motoare diesel în doi timpi, produse de MAN Energy Solutions, din familia ME-C. Producătorul de motoare a actualizat între timp aceste propulsoare astfel încât acelaşi motor poate opera fie pe combustibil marin, fie pe gaz lichefiat LNG sau chiar metanol produs sintetic, cu energie regenerabilă, iar astfel emisiile finale ar fi egale cu zero. Rămâne de văzut dacă versiunile de motoare alese de chinezi pentru QatarEnergy vor fi dintre cele mai ecologice şi mai moderne sau mai simple.
De asemenea, e foarte posibil ca producătorul chinez să insiste în a alege motoare produse de WinGD de această dată, o companie cu sediul în Elveţia, deţinută anterior de CSSC în parteneriat cu finlandezii de la Wartsila, care au transferat pe atunci toată divizia lor producătoare de motoare navale în doi timpi către WinGD. Ulterior, însă, Wartsila a cedat acţiunile sale în favoare CSSC, aşa că acum WinGD e o companie deţinută 100% de cei de la CSSC, şi deci de statul chinez. Apropo, compania WinGD a fost fondată în 1893 în oraşul elveţian Winterthur cu numele mult mai cunoscut în istorie de Sulzer, iar primele motoare au fost fabricate printr-un acord cu Rudolf Diesel. În 1997 compania a fuzionat cu o filială Wartsila şi abia apoi acţionariatul chinez a intrat în rol, urmând şi redenumirea de WinGD. Iar întrucât WinGD e acum o companie deţinută de CSSC, e oarecum firesc că va exista o dorinţă de a instala motoare de aici pe noile nave produse pentru Qatar.
O asemenea investiţie majoră în 18 nave imense transportatoare de LNG din partea celor din Qatar mai înseamnă, însă, şi că aceştia sunt absolut încrezuţi că în următoarele decenii va exista o cerere suficient de mare pentru gazul lichefiat extras de Qatar, în pofida tendinţelor de tranziţie a lumii spre soluţii de energie regenerabilă.