Producătorul chinez Geely a lansat bateria pentru maşini electrice, care rezistă 50 ani şi are performanţe aproape neschimbate iarna

30 Iunie 2024, 19:49
Redacţia PiataAuto.md
Producătorul chinez Geely tocmai a lansat noua sa baterie „Short Blade”, care promite să reziste până la 50 de ani pe maşinile electrice fără degradare notabilă, se încarcă rapid la prize fast charge şi are performanţe aproape neschimbate în condiţiile gerurilor de iarnă. Performanţele acestei noi baterii chinezeşti sunt atât de impresionante, cel puţin din cele promise acum, încât ar trebui să facă mulţi producători cu istorii de peste un secol să roşească.
Foto: Noua baterie Geely

În primul rând, e vorba de componenţă LFP, deci litiu-fier-fosfat, acea compoziţie care e mult mai ieftină în producţie decât obişnuita compoziţie litiu-ion NMC. În ultimi ani chinezii au făcut progrese imense cu bateriile LFP, excluzând cobaltul, nichelul şi magneziul, reducându-şi considerabil costurile de producţie şi reuşind să ajungă la parametrii de densitate energetică şi putere de încărcare care au echivalat sau depăşit adeseori parametrii bateriilor obişnuite litiu-ion NMC.
Chiar şi bateria Blade a celor de la BYD, care i-a propulsat enorm în competitivitate în ultimii doi ani, e top pe bază de LFP, iar de curând scriam că BYD şi CATL se pregătesc să lanseze noi baterii cu putere de încărcare şi mai mari de atât.
Acum, însă, Geely face un anunţ surpriză, spunând că a creat această baterie „Short Blade”, care are o formă lamelară celei de la BYD, dar mai scurtă în lungime. Noua baterie LFP are o densitate energetică de 192 Wh/kg la nivel de celulă, ceea ce e la nivel mediu superior faţă de bateriile litiu-ion uzuale. Pentru comparaţie, însă, bateria Blade a celor de la BYD are 150 Wh/kg, deci noua baterie Geely face un salt major în această direcţie.
Inginerii Geely spun că noua baterie are o stabilitate termică excepţională, datorită unui electrolit care-şi păstrează proprietăţile fizice neschimbate pe un diapazon mare de temperaturi. Acesta are şi o tehnologie prin care devine „auto ignifug” dacă una din celule ajunge la scurtcircuitare şi astfel lichidează riscurile de incendiu de la o etapă incipientă. Există o protecţie şi împotriva străpungerii, cu un strat de folie de aluminiu, care ar intrat în zona perforării şi ar crea astfel o izolare internă a bateriei în zona afectată. Chinezii spun că, deşi testele internaţionale de siguranţă prevăd ca bateria să reziste unui eveniment de străpungere, ei au testat bateria cu 8 străpungeri şi ea a rămas sigură. Mai mult ca atât, bateria a trecut şi printr-un test la un poligon de tragere, unde a înhăţat mai multe gloanţe, fără ca acestea să fie urmate de evenimente termice în structura bateriei.
Foto: Trecerea cu un utilaj de 26 tone peste baterie

Bateria a mai trecut prin testul cufundării în apă sărată, cel al frigului extrem, trecerii peste ea a unui vehicul de 26 tone greutate, zgârierii repetate în offroad, coliziunii laterale şi chiar punerii în flăcări deschise. Carcasa noii baterii chinezeşti, însă, are trei straturi de protecţie inferioară, o cavitate de absorbţie a energiei, o structură în formă de plasă pentru rigiditate, sistem de control termic şi sisteme de intervenţie în situaţii critice — aşa că a trecut cu brio toate testele menţionat mai sus, zic inginerii Geely.
Şi dacă tot e atât de indestructibilă structural şi termic, noua baterie Geely promite să reziste până la 50 de ani. Însă această promisiune de durată de viaţă e calculată pe baza ciclurilor pe care bateria le îndură fără degradare semnificativă. Acestea cicluri sunt de 3.500 la număr. Alţi dezvoltatori de baterii ar înmulţi cu 500 km fiecare ciclu, şi ar anunţa rezistenţă de 1 milion km la doar 2.000 cicluri atinse, însă chinezi au o estimare mai realistă, că un ciclu va echivala cu o autonomie medie de 285,7 km, iar cele 3.500 cicluri vor însemna 1.000.000 km.
Şi întrucât în mediu o familie înregistrează un parcurs de circa 20.000 km anual, 1 milion de km ajung pentru 50 ani de durată de viaţă a maşinii, mai spun chinezii. Inginerii Geely spun că o asemenea durată de viaţă a unei baterii electrice va favoriza creşterea preţului de revânzare a maşinilor electrice la mâna a doua, întrucât o maşină de 7-8 ani nu va avea o baterie degradată, ci dimpotrivă, va fi practic identică uneia noi.
Şi, în fine, bateria se laudă şi cu o putere de încărcare pe măsură. Durata medie de încărcare a altor baterii actuale, de la 10 la 80% e de 26 minute, cu un coeficient mediu de 1,61C. Noua baterie Geely are un coeficient mediu de încărcare de 2,45C, iar timpul mediu de încărcare de la 10 la 80% e de 17 minute şi 04 secunde.
Şi, un factor la fel de important care va disipa în viitor un capitol de actuale critici aduse maşinilor electrice, e că noua baterie îşi păstrează excepţional de bine puterea de descărcare şi de încărcare la temperaturi extrem de reci, de -30 grade Celsius. Dacă alte baterii similare actuale îşi scad performanţele până la 78,96% la -30 grade, atunci noua baterie Geely va ajunge al 90,54% din performanţele sale normale atunci când ea ajunge la -30 grade Celsius. Deci, în gerurile de iarnă, la -30, în loc să se încarcă în 17 minute şi 04 secunde, se va ajunge la 18 minute şi 51 secunde, cu doar 1 minut şi 47 secunde în plus faţă de o încărcare normală.
Noua baterie va debuta pe primul model din portofoliul Geely deja în luna august şi se va răspândi rapid pe mai multe modele. E curios că multe din mărcile grupului, precum Volvo, Zeekr sau Lotus, folosesc în prezent baterii de la CATL, dar se pare că în viitorul apropiat Geely îşi va echipa cel puţin o parte din maşini cu propriile baterii.
2
28,342
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!