Construcţia centurii Slobozia Mare, parte din traseul M3 din Moldova, este reluată după ce fostul antreprenor, o companie din Turcia, a abandonat lucrările

3 Iulie 2024, 08:35
Redacţia PiataAuto.md
În ultimul an am vorbit frecvent despre porţiuni în lucrări ale traseului remodelat M3 din Moldova, care trebuiau să fie ultimele din acest drum care leagă Chişinăul de Cimişlia, Comrat şi Giurgiuleşti, ocolind marea majoritate a localităţilor. Aceste ultime lucrări se refereau de obicei la podul de la Sagaidacul Nou, care e acum în proces de finalizare după 30 de ani în care a stat abandonat cu o singură parte pe care se circula şi centura oraşului Vulcăneşti. Însă traseul M3 mai are o porţiune, care trebuia să fie gata încă în 2022, dar care a rămas suspendată din cauză că fostul antreprenor, compania Metag Inşaat Ticaret AS din Turcia, a tergiversat iniţial lucrările, apoi le-a abandonat, pomenindu-se cu rezilierea contractului. Acum, în 2024, Administraţia de Stat a Drumurilor din Moldova a anunţat o nouă licitaţie, iar ieri a şi deschis ofertele depuse.
Iniţial, contractul fusese semnat pentru 18,2 km de traseu M3, care ocolea Slobozia Mare, la o valoare de peste 18 milioane de euro, deci circa 1 milion de euro per km. E vorba de un drum nou în cea mai mare parte, construit în zonă de câmp, cu două benzi de circulaţie, care cuprindea şi 31 podeţe şi 3 staţii de aşteptare a transportului public.
Compania turcă a tergiversat lucrările blamând iniţial pandemia, apoi dificultăţile sale financiare, ca într-un final, după multe şedinţe şi promisiuni de a finaliza totuşi lucrările, să nu o mai poată face şi să abandoneze şantierul. Era primul contract al celor de la Metag Inşaat Ticaret în Republica Moldova.
Acum, noua licitaţie internaţională e anunţată pentru finalizarea lucrărilor, fiind nevoie şi de lucrări de curăţare a ceea ce au lăsat în urmă muncitorii companiei turceşti. Însă noul contract e anunţat pentru 16,6 km de lucrări, semn că 1,6 km au fost probabil construite de fostul contractant.
Ieri, la deschiderea ofertelor, s-a constatat că există 4 oferte depuse, dintre care una e de la o asociere de companii autohtone, una de la reprezentanţa unei companii ucrainene în Moldova, iar alte două vin de la companii turceşti.
Mai exact, oferta de la companiile autohtone vine de la asocierea de companii Irinda Prim şi Nourconst, oferta acestora fiind de 10,962 milioane euro, cu disponibilitatea oferirii unei reduceri de până la 10,459 milioane euro. Ambele companii au o istorie de mai multe lucrări efectuate în Moldova.
Foto: Lucrări Irinda Prim la drumul G125 Cimişlia-Iargara-Sărata Nouă

Compania ucraineană Automagistal-Pivden a depus o ofertă de 10,975 milioane euro, fără vreo reducere indicată. Şi aceştia au experienţa mai multor lucrări, ei fiind cei care lucrează în prezent şi la centura oraşului Vulcăneşti, tot de pe M3.
Foto: Lucrări Automagistal-Pivden la centura Vulcăneşti de pe traseul M3

Cele două oferte de la companii turceşti vine de la Ant Inşaat Maden Sanayi, cu reprezentanţă în Chişinău, şi Onur Taahhuut Tasimacilik Insaat Ticaret, cu reprezentanţă în Bugeac, UTA Găgăuzia. Turcii de la Onur au depus o ofertă de 15,658 milioane euro acum şi au o experienţă a unor lucrări mari în Moldova, inclusiv porţiunea de traseul M3 cuprinsă între Porumbrei şi Cimişlia şi centura Comrat. Cealaltă companie, Ant Inşaat Maden, a depus o ofertă de 11,887 milioane euro, şi are de asemenea experienţa mai multor lucrări în Moldova, dar şi istorii de tergiversări, precum cea de pe sectoarele de drum din raioanele Teleneşti şi Rezina, parte din Coridorul 10.
Foto: Lucrări Onur la centura Comrat

Cei de la ASD urmează a decide acum care dintre cele 4 oferte va fi desemnată câştigătoare, iar ulterior, după semnarea contractului, această porţiune restantă de drum M3 ar trebui să intre în lucrări cât mai curând.
1
3,694
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!