Stellantis ar putea închide sau vinde mărcile care n-au performanţe în profitabilitate, iar Maserati e primul vizat

30 Iulie 2024, 12:04
Redacţia PiataAuto.md
Producătorul auto Stellantis, deţinător al unui portofoliu imens de mărci, precum Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Maserati, Peugeot, Citroen, DS, Opel, Dodge, SRT, Chrysler şi Jeep, a admis de curând pentru prima dată în ultimii ani că ar putea renunţa la unele mărci care nu contribuie la profitul companiei, fie prin închiderea lor, fie prin vânzare. Prima marcă vizată e Maserati.
Declaraţiile au fost făcute de şeful Stellantis, Carlos Tavares, care a spus că nu va ezita să renunţe la mărcile care nu aduc profit pentru companie. „Dacă nu ne aduc bani, le vom închide. Nu ne putem permite să avem mărci care nu contribuie prin profit”, a spus Tavares presei în cadrul unei întâlniri recente.
Aceste declaraţii vin pe fundalul unor rezultate extrem de slabe, obţinute de Stellantis în prima jumătate a acestui an, când profitul net al Stellantis a scăzut cu 48%, la 5,6 miliarde euro. Şi marja de profit a scăzut, reducându-se din nou la sub 10%, deşi Stellantis menţiona că un profit operaţional de 10% e minimul acceptabil.
Stellantis nu anunţă rezultatele şi profitul generat de fiecare marcă în parte, cu excepţia Maserati, căruia încearcă să-i păstreze identitatea de producător de lux separat. Însă în prima jumătate de an Maserati a generat pierderi de 82 milioane de euro pentru Stellantis, în ciuda faptului că a lansat multe modele în ultimul an, inclusiv electric, din seria Folglore.
Problema e că Maserati şi-a redus vânzările cu 50% în prima jumătate de an, până la doar 6.500 exemplare, faţă de 15.300 exemplare, cât vindea anul trecut. Iar dacă e să ne amintim de anul 2018, compania vindea 35.000 maşini anual, şi chiar ulterior a anunţat că în lumina aşteptatelor creşteri, îşi va limita producţia anuală la maxim 75.000 unităţi, pentru a rămâne exclusivistă. Astăzi, cu ritmul înregistrat în prezent, Maserati nu va produce nici măcar o cincime din limita sa maximă.
Totuşi, Maserati înregistra profit în 2023, generând 123 milioane de euro pentru Stellantis. Însă cei de la Stellantis spun deja că rezultatele din 2024 sunt dezamăgitoare, deşi ele erau oarecum predictibile, în condiţiile în care italienii au oprit producţia lui Levante şi l-au pensionat, dar şi a lui Ghibli şi Quattroporte.
Într-un asemenea context, şeful Stellantis, Carlos Tavares, spune că nu există niciun tabu vizavi de vreo marcă, ce ar fi intangibilă de eventuale planuri de închidere sau vânzare. Şi din păcate riscurile planează nu doar asupra Maserati, ci şi marca premium DS, derivată din Citroen, dar şi Lancia, cu măreţul său plan de renaştere, care ar putea din nou să nu mai fie realizat.
Şi toate aceste reduceri de profit ale Stellantis vin în timp ce compania alege să producă tot mai puţine maşini la fabricile din Italia, plasează în producţie modele în fabricile din Polonia şi tocmai a investit 1,5 miliarde de euro în producătorul chinez Leapmotor, pentru „a fi parte din ofensiva chineză pe piaţa europeană”, după cum spunea chiar Tavares.
1
1,623
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!