Cum se munceşte în prezent pe traseul R33 din Moldova, drumul cel mai scurt din Albiţa la Chişinău, care nu mai ajunge să fie complet reparat de un deceniu încoace

30 August 2024, 09:53
Redacţia PiataAuto.md
Traseul R33 din Moldova, care se intersectează cu traseul Leuşeni-Chişinău la circa 10 km de vamă, apoi merge prin Lăpuşna şi Hânceşti pentru a asigura cel mai scurt traseu spre capitala Moldovei, e unul care era de multă vreme în construcţie, dar în acelaşi timp a tot avut pauze lungi şi neclare. Există pe el porţiuni cu asfalt reparat bine, cum ar fi cea dintre Lăpuşna şi Chişinău, dar există şi porţiuni cu asfalt foarte denivelat în zona satelor Oneşti, Sofia, până spre Lăpuşna, care reduc mult viteza de deplasare pe aici, astfel încât tot traseul M1 Leuşeni-Chişinău e cel preferat de şoferi. Acum, în sfârşit, se lucrează la reabilitatea celor mai rele porţiuni, pentru ca întregul traseu să ajungă la un nivel european, în care să se poată circula în siguranţă.
De fapt, cu un asfalt bun, traseul ar fi unul superb de pitoresc, cu multe serpentine, şi pentru pasionaţii de condus plăcut ar fi chiar mai interesant decât traseul M1, nemaivorbind despre faptul că e şi cu aproape 20 km mai scurt până la Chişinău decât M1. În iarna acestui an informam despre faptul că traseul R33 va intra în reparaţii, iar acum ASD a raportat şi progresul actual al lucrărilor.
În primul rând, porţiunea din apropierea de intersecţia cu traseul M1 e închisă totală, pentru a fi reabilitată, iar ieşirea la traseul se face prin satul Bujor. Ăsta e un element important de luat în considerare de către cei care planifică să călătorească pe aici.
În al doilea rând, la drumul propriu-zis se munceşte, pe unele porţiuni fiind construite scurgeri de ape pluviale, podeţe, şi ranforsat terasamentul.
Totuşi, putem remarca şi porţiuni unde straturile de asfalt nou sunt puse peste asfaltul vechi. În zona Lăpuşna acest lucru poate fi explicabil, întrucât e vorba de asfaltul pus acum câţiva ani după reabilitate şi acel asfalt stă pe un terasament nou, doar că şi el între timp are deja semne de uzură. Respectiv, stratul nou de asfalt e pus peste acesta, pentru a asigura uniformitatea finală a drumului.
Există însă şi porţiuni unde drumul e atât de deteriorat în fundaţia sa, încât nu există nicio altă cale raţională decât de a decoperta totul până la pământ şi de a reconstrui totul.
Cert e că pentru prima dată după mulţi ani, pe aici se lucrează acum cu multe utilaje, într-un ritm mai intens, care să speranţe că în final am putea un traseu care să fie plăcut şi sigur cap-coadă, de la Leuşeni la Hânceşti şi Chişinău.
În iarnă scriam că lucrările de acum sunt efectuate în baza unui contract ce prevede reabilitarea a 37,1 km între intersecţia cu M1 şi Hânceşti, via Lăpuşna. Executantul lucrărilor e compania turcească ONUR, cea care a mai construit în Moldova centura oraşului Comrat şi porţiunea de 19 km a traseului M3 Porumbrei-Cimişlia, iar acum mai execută şi cea mai mare parte a reabilitării traseului Soroca — Arioneşti Otaci. Conform contractului, durata maximă a lucrărilor la traseul R33 ar fi de 2 ani şi jumătate de la semnarea acestuia.
2
8,267
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!