Şantierul naval din Brăila construieşte încă o navă hibridă din noua serie Vard 4 19, creată pentru mentenanţa parcurilor eoliene maritime moderne, iar România a ajuns să exceleze în acest domeniu

16 August 2024, 19:57
Redacţia PiataAuto.md
Compania norvegiană Vard, unul din cei mai inovatori şi mari constructori de nave din lume, cea care deţine şi şantierele navale din Brăila şi Tulcea în România, are un nou tip de navă hibridă, proiectată special pentru parcurile eoliene moderne, care dispun de turbine mult mai mari şi impun sarcini mai complexe de instalare şi mentenanţă. Noul model de navă are numele de Vard 4 19, iar acum şantierul din Brăila plasează în construcţie încă o asemenea navă inovativă, într-un exemplu elocvent a nivelului excepţional de înalt pe care l-au atins şantierele navale din România în construcţia celor mai sofisticate şi moderne nave din lume.
Designul noii nave a fost creat de oficiul Vard din Alesund în colaborare cu compania Norwind Offshore, specializată în lucrări la parcurile maritime, şi a fost prezentat pentru prima dată digital în 2021, după care au urmat şi plasările a 4 comenzi de către cei de la Norwind.
Foto: Designul modelului Vard 4 19

Prima navă comandată din această serie a fost Norwind Gale, iar onoarea de a fabrica primul exemplar din lume din noua serie i-a revenit şantierului naval Vard din Brăila, România. În România a fost construit totul, de la carenă până la instalare de sisteme de propulsie, după care, în mod tradiţional pentru procesele de fabricare Vard, nava a fost remorcată în Norvegia, la şantierul naval Vard Brattvag, iar acolo a fost echipată cu ultimele utilaje de muncă şi sisteme electronice.
Foto: Norwind Gale, prima navă din seria Var 4 19, construită în România, în timp ce era remorcată spre Norvegia

Aceea primă navă a fost livrată în iunie 2023 şi fusese întâmpinată cu o ceremonie solemnă de către cei de la Norwind Offshore. Odată cu ea, compania nou fondată de industria energiei eoliene şi maritime, care avea doar o navă mai veche reconfigurată până atunci, a putut trece la o etapă nouă în care putea furniza servicii de performanţă cu randament mare pentru instalarea de noi turbine eoliene maritime şi mentenanţa lor. Asemenea nave sunt la mare căutare în prezent, companiile care le deţin având calendarul de comenzi rezervat şi pentru 4-5 ani înainte uneori.
Foto: Ceremonia de livrare şi recepţie a navei Norwind Gale în Norvegia

Următoarele două nave au fost plasate în construcţie la două şantiere navale în paralel — una din ele, Norwind Hurricane, la acelaşi şantier Vard din Brăila şi alta, Norwind Storm, la şantierul din Vard Vung Tau, Vietnam. Nava din Vietnam avea oficial numărul 2 în listă, iar cea din România numărul 3 din seria de design Vard 4 19, însă şantierul naval din Brăila a construit-o mai repede. „Cu excelenţă în calitate şi înainte de termen” — menţionau norvegienii despre munca şantierului naval din Brăila la această navă.
Foto: Nava Norwind Hurricane, construită la şantierul din Brăila, România

Asta a făcut ca nava Norwind Hurricane, construită în România, să fie livrată mai devreme, în martie 2024. E drept că şi vietnamezii s-au încadrat în termenul maxim, având şi ei un avans de câteva săptămâni, şi nava construită de ei a fost livrată proprietarului final în iulie 2024.
Foto: Nava Norwind Storm, construită la şantierul din Vung Tau, Vietnam

Cea de-a 4-a navă însă, le-a revenit tot românilor să o construiască. E vorba de nava Norwind Helm, care a şi fost deja lansată la apă în februarie 2024 la şantierul din Brăila, cu 28 de zile înainte de termen, iar în aprilie 2024 ea a pornit remorcată spre Norvegia pentru aceeaşi echipare finală, urmând ca în octombrie-noiembrie 2024 să fie livrată proprietarului. Şi de această dată livrarea va avea loc înainte de termen, întrucât termenul contractual era primul trimestru al anului 2025.
Foto: Lansarea la apă a navei Norwind Helm la şantierul naval din Brăila, la 2 februarie 2024

Şi, în fine, în luna martie 2024 norvegienii de la Vard au anunţat că au primit şi cea de-a 5-a comandă pentru o asemenea navă hibridă din seria Vard 4 19 de la Norwind Offshore, cu termen de livrare stabilit pentru primul trimestru al anului 2026. Din nou, norvegienii au alocat această comandă şantierului naval din Brăila, iar de această dată şi şeful Norwind, Svein Leon Aure, a elogiat ritmul şi calitatea cu care se lucrează în România.
Prin urmare, judecând după faptul că de obicei lansarea la apă şi remorcarea navei din Brăila spre Norvegia are loc cu circa 7 luni înainte de livrarea finală, am putea aştepta ca vara viitoare această navă să fie gata. Iar asta înseamnă că pregătirile şi lucrările la construcţia ei trebuie să fie deja în toi în Brăila acum, în vara anului 2024.
Aşa cum spuneam, nava e una cu sistem de propulsie hibridă, cu electromotoare de propulsie şi ajustare a poziţiei sale fixe în apropiere de turbine, iar energia e stocată şi două seturi de baterii a câte 310 kWh fiecare, deci 620 kWh. Nava are şi generatoare la bord, care să producă energia necesară propulsiei, cel principal având 2,35 MW putere, iar altele două auxiliare — câte 994 kW.
Şi cu siguranţă nu e ultima navă din această serie construită în România, întrucât vorbim despre un model nou de navă construită şi croită exact pe necesităţile actuale şi viitoare ale unei industrii în plină dezvoltare. Spre exemplu, nava are şi mici motoare electrice retractabile ce-şi pot modifca unghiul şi turaţiile automatizat, astfel încât să compenseze valurile de până la 2,5 metri şi vântul de până la 39 noduri, reuşind să ţină nava practic fixă, pentru lucrări de înaltă precizie. Şi ea are rezerve de energie şi combustibil atât de mari la bord, încât poate asigura autonomia necesară unei munci de 24 ore în ture pentru 30 zile în continuu la parcurile eolien mari, şi asta având o echipă de 87 persoane la bord!
Faptul că din 5 nave deja construite din această serie nouă, 4 i-au revenit României, e cea mai elocventă dovadă a performanţei moderne, de talie mondială, care se realizează acum la şantierele navale din România. Ceva timp în urmă scriam şi despre cel mai performant model de navă de trasare a cablurilor maritime pentru parcurile eoliene, construit tot în România, la şantierul naval din Tulcea. Iar aceste lucruri, de o performanţă admirabilă, se întâmplă în prezent, România având acum printre cele mai competitive şi performante şantiere navale din lume în aceste domenii inovative. Şi, din păcate, prea puţin dintre noi ştim despre aceste performanţe care se întâmplă lângă noi!
2
7,365
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!