Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Kia cee'd

20 Iulie 2012
Ilie Toma
Kia cee'd
Noua generaţie Kia cee’d e unul din cele mai aşteptate noi modele ale anului, mai ales că generaţia precedentă a modelului s-a bucurat de un succes răsunător în ţara noastră.

Fiind asamblată la o nouă uzină, construită de Kia în Slovacia, deci pe teritoriul Europei, apariţia primului cee’d a însemnat pentru Kia începutul unei perioade de cucerire masivă a publicului european. Prima generaţie Kia cee’d s-a dovedit a fi foarte fiabilă, accesibilă, practică şi plăcută în exploatare. iar în ultima vreme, Kia impresionează şi mai mult prin evoluţiile pe care le aduce pe modelele sale, acestea progresând de la generaţie la generaţie cu paşi gigantici, aliiniindu-se rivalilor germani, care domină de decenii bune pe piaţa europeană. Prima noastră întâlnire cu noua generaţie Kia cee’d a avut loc în luna martie, la Salonul Auto de la Geneva. Acolo am putut să-l cunoaştem într-un nivel superior de dotări, însă nu l-am şi condus. Acum, în sfârşit, odată venit în Moldova, noul model a nimerit în mâinile noastre pentru un examen minuţios. Am ales pentru test motorizarea 1.6 MPI, cu 130 CP la activ, cuplată la o transmisie automată cu 6 trepte. În lista de dotări nu există nici o echipare opţională – avem deci, practic, cel mai onest exemplar în faţa noastră, care ne arată ce oferă un nou cee’d în dotarea sa standard, fără nici un ban cheltuit în plus pentru opţionale. Trebuie, însă, să menţionăm că versiunile de echipări din ţara noastră se deosebesc semnificativ de cele europene, iar plăcerile de la bordul lui cee’d pot fi foarte austere în dotările de start şi foarte generoase în cele de vârf. Spre exemplu, în UE cee’d vine echipat cu sistem de stabilizare a traiectoriei ESC în toate versiunile de echipare, în timp ce în ţara noastră ESC-ul este inclus în 3 nivele superioare din cele 5 existente. Iar asta înseamnă că testul nostru de azi de impune să intrăm mult mai adânc în profunzimea lucrurilor pentru a înţelege cu adevărat ceea ce oferă un cee’d.

Design exterior şi prezenţă Designul noii generaţii Kia cee’d aduce liniile acutale, foarte inspirate, ale mărcii coreene. Grila frontală este elementul principal, care a devenit deja uşor de recunoscut şi de identificat drept o parte inalienabilă a noilor modele Kia. Generaţia nouă aduce o siluetă mult mai aerodinamică decât precedenta, fapt care o face şi mai atrăgătoare. La partea spate, blocurile optice aduc niţel a Opel Astra, mai ales la linia inferioară a acestora, dar totuşi sunt bine încadrate în designul maşinii.

Capota maşinii are două nervuri masive pe părţile laterale, care pun în evidenţă arcurile roţilor şi fac modelul să pară mult mai musculos. Totuşi, cee’d arată mult mai bine cu blocuri optice dotate cu LED-uri, iar acestea sunt disponibile doar începând cu cel de-al treilea nivel de echipare. De asemenea, şi jantele de aliaj uşor i-ar scoate în evidenţă maşinii o mai mare doză de sportivitate, care ar sensibiliza şi mai mult gustul celor mai tineri.

Dinamică motor Sub capota exemplarului din test avem, după cum spuneam, un motor pe benzină, aspirat natural, de 1.6 litri MPI, care dezvoltă 130 CP. Pe piaţa europeană mai există o altă versiune a aceluiaşi propulsor, numită 1.6 GDI, care livrează 135 CP. Diferenţa dintre cele două motoare o face tipul de injecţie – în cazul MPI-ului avem o injecţie multipoint, pe când în cazul GDI-ului avem injecţie directă (de aici şi abrevierea Gasoline Direct Injection). Tocmai injecţia mai modernă i-a şi adăugat 5 CP în plus propulsorului, însă deocamdată, pe piaţa Moldovei, Kia va oferi doar motorul MPI, spunându-ne că acesta este mult mai nepretenţios faţă de calitatea mai proastă a combustibilului şi deci, va avea o funcţionare fără bătăi de cap pe întreaga durată de exploatare. În condus, motorul MPI are o dinamică relativ bună, sistemul de gestiune variabilă a valvelor CVVT ajutându-l să respire mai uşor şi asigurându-i o elasticitate demnă. Totuşi, atât cuplul maxim, cât şi puterea maximă, se realizează la turaţii destul de mari, iar asta înseamnă că atunci când vă veţi dori un condus extrem, e bine să treceţi cutia în regim manual şi să gestionaţi turaţiile în planja superioară. Cuplul maxim de 157 Nm se realizează la 4,850 rpm, în timp ce puterea de 130 CP vine tocmai la 6,300 rpm, adică în imediata apropiere a liniei roşii a turometrului.

La un condus lejer, însă, motorul va face faţă cu brio dimensiunilor şi greutăţii maşinii, astfel încât puterea disponibilă va fi întotdeauna suficientă. Dinamică operare / etajare transmisie Dacă generaţia precedentă cee’d era echipată cu o transmisie automată cu doar 4 rapoarte, atunci noua generaţie evoluează semnificativ, şi aduce o cutie de viteze automată modernă, cu 6 trepte. Totuşi, din nou piaţa noastră, sud-est europeană, este neglijată de producătorul coreean în tendinţa de a ne oferi modele mai accesibile. Spuneam că pentru Uniunea Europeană, Kia oferă motorul 1.6 GDI pentru cee’d, care are o compresie mai mare, de 11.0:1, o putere mai mare, de 135 CP, şi un cuplu mai mare cu 18 Nm, de 165 Nm. Ei bine, doar acest propulsor poate fi cuplat la noua transmisie automată cu dublu ambreiaj a celor de la Kia, care are tot şase trepte, însă funcţionează cu mult mai rapid şi precis. Transmisia a fost dezvoltată de coreeni în colaborare cu o companie specializată în ingineria transmisiilor din Germania şi este lăudabil faptul că cei de la Kia au reuşit să dezvolte o astfel de cutie de viteze, însă este regretabil că o oferă doar pe pieţele elitiste, în timp ce regiunea noastră a primit doar cutia cu schimb tradiţional al treptelor. Chiar dacă transmisia din modelul de test dispunede padele de schimbare manuală a rapoartelor, montate pe volan, e evident că există unele mici momente de ezitare după apăsarea acestor padele, mai ales la retrogradarea treptelor transmisiei. La un condus lejer nu ai de ce te plânge, transmisia îşi focusează funcţionarea spre asigurarea unei bune eficienţe în consum şi schimbă treptele la momentele potrivite.

Mai merită menţionată şi buna etajare a treptelor transmisiei, astfel încât treapta a 6-a îşi face foarte bine treaba la vitezele de croazieră, asigurând o funcţionare a motorului lejeră, la turaţii mici.

Feedback direcţie Direcţia noului cee’d are o bună informativitate pentru şofer, făcând maşină plăcută în condus şi manevrare în viraje. Volanul este asistat electric, pentru o mai bună eficienţă în consum.

Volanul are şi nişte nervuri profilate în zonele în care mâinile ar trebui ţinute pe volan, fapt care sporeşte senzaţia de condus sportiv.

Manevrabilitate în viraje Ajungem şi la partea în care noua generaţie Kia cee’d îşi bucură proprietarii indiferent de nivelul de echipare şi indiferent de regiunea geografică. Suspensia faţă a maşinii este una de tip McPherson, ca şi în cazul generaţiei precedente, însă suspensia spate a evoluat până la una de tip multi-link, noul cee’d fiind unul din foarte puţinele modele din segment care dispun de o suspensie de acest tip! Iar noua arhitectură a suspensiei spate se traduce imediat pentr-o manevrabilitate foarte bună în viraje, spatele maşinii rămânând întotdeauna pe traiectoria dorită, iar maşina minimizându-şi astfel tendinţele subviratorii. Chiar şi la viteze mari şi carosabil nu tocmai ideal, noua Kia cee’d manifestă o ţinută rutieră impecabilă, fapt care constituie un avantaj imens pentru confortul şi plăcerea în condus al celui de la volan. Noi am testat un exemplar echipat cu jante de oţel, de dimensiune minimă – 15 inch. Dimensiunea foarte populară a anvelopelor – 195/65 R15 – reduce esenţial costurile pentru achiziţia acestora. Ceea ce ne-a surprins plăcut pe noi este faptul că noua Kia cee’d oferă o manevrabilitate excelentă chiar şi cu dimensiunea minimă a jantelor, iar această senzaţie sporeşte cu siguranţă odată ce modelul este încălţat cu jante opţionale de cel puţin 16 sau 17 inch. Confort la rulare Confortul asigurat de suspensie este, de fapt, elementul cel mai plăcut pe care îl descoperi la bordul noii generaţii Kia cee’d. Dacă generaţia precedentă avea un răspuns rigid al suspensiei, argumentat de o setare mai sportivă, atunci noul cee’d aduce o suspensie mult mai capabilă să absoarbă şocurile şi textura carosabilului, şi mult mai focusată spre confort. De fapt, de-a dreptul impresionat devii atunci când sesizezi comportamentul impecabil al maşinii chiar şi prin cele mai nemiloase gropi ale asfaltului autohton. Suspensia noii Kia cee’d e una din acele suspensii foarte rare în prezent, care, datorită unei arhitecturi bine gândite, reuşeşte să ofere şi o bună manevrabilitate în viraje, dar şi un confort de excepţie.

Cu noua generaţie cee’d se poate cir- cula şi pe un drum cu pavaj, şi pe dru- muri acoperite cu prundiş, suspensia tot îşi va face treaba perfect. Chiar şi la abordarea „poliţiştilor din asfalt” – a denivălărilor transversale, în paralel cu ambele roţi ale unii punţi, cee’d manifestă o capacitate incredibilă de a absorbi eficient şocurile acestora. Notă maximă la acest capitol, deci! Izolare fonică Ultimele modele Kia testate de noi – Rio şi Optima – au manifestat o creştere considerabilă a izolării fonice, fapt care sporeşte semnificativ senzaţia de model asamblat cu grijă la detalii şi grijă faţă de confortul la bord al ocupanţilor săi. Având astăzi la test o Kia cee’d în dotare minimă, suntem nevoiţi să recunoaştem că izolarea fonică nu este într-atât de bună ca în cazul celor două modele menţionate mai sus. Dacă aruncăm o privire în lista de dotări, descoperim că izolarea compartimentului motor este disponibilă, din nou, doar de la al 3-lea nivel de dotare în sus. Iar lipsa acestei izolări lasă să pătrundă nu atât sunetul motorului, care nu e foarte deranjant, cât sunetele provenite de la rularea roţilor faţă. Ultimele modele Kia ne-au demonstrat cu certitudine că producătorul coreean poate mai mult de atât şi ar fi fost minunat ca izolarea fonică mai bună să nu fie oferită opţional, ci standard, pe toate versiunile modelului.

Design interior / ergonomie Designul interior al noii generaţii cee’d este cu mult mai sofisticat şi elevat decât al predecesoarei sale. Şoferul este cel pus în centrul atenţiei, cu un bord dedicat în totalitate acestuia. Consola centrală este şi ea asimetrică, având un contur care sfârşeşte brusc în partea stângă, lăsând un spaţiu liber. Toate doar de dragul unor forme mai originale. Ergonomia maşinii este bună, toate comenzile fiind poziţionate intuitiv şi fiind uşor de operat. Constatăm din nou diferenţe majore dintre ceea ce aduce la interior un exemplar Kia cee’d dotat auster, faţă de ceea ce oferă un exemplar dotat generos. Şi diferenţele nu ţin doar de lucruri oarecum uzuale – sistem aer condiţionat versus sistem de climatizare, prezenţă display generos pe consola centrală sau prezenţa unui display monocolor, etc – ci se referă şi la lucruri esenţiale, care dau coloristica şi forma planşei de bord. Spre exemplu, în primele trei nivele de dotări, cadranele de bord au montat pe centru un display monocolor, cu afişaje de culoare roşie. Dotările superioare, însă, vin cu un display color de înaltă rezoluţie, care aduce un cu totul alt grad de design grafic şi o ambianţă de maşină mult mai elevată. De asemenea, mai diferă foarte mult volanul, pe care apar inserţii şi mult mai multe comenzi, frâna de mână obişnuită este înlocuită cu una electronică în dotările superioare, iar pe spaţiul liber din zona stângă a consolei centrale îşi face apariţia un buton de pornire a motorului, în loc de cheia clasică. Un element oferit standard, indiferent de nivelul de dotare, este portul USB pentru sistemul audio.

Calitate materiale interior Probabil ajungem şi la ultimul capitol în care lucrurile diferă semnificativ în funcţie de echipări. În dotarea de bază, materialele textile şi unele plastice manifestă austeritate, în timp ce altele au o calitate chiar foarte bună. Partea superioară a planşei de bord, spre exemplu, este realizată dintr-un polimer moale la atingere şi durabil în timp, care sporeşte senzaţia generală de calitate a maşinii. În acelaşi timp, zona pedalelor, în dotarea minimă, lasă impresia unei trebi neterminate, materialul textil de pe podeaua maşinii sfârşindu-se prea devreme, fără a acoperi în totalitate dedesubturile maşinii. În dotările superioare, însă, cee’d poate impresiona cu adevărat prin materiale foarte calitative şi asamblare de nota 10. Se conturează astfel, poate cea mai puternică recomandare din acest test: străduiţi-vă să alegeţi un cee’d în dotare cât mai mare, pentru că gradul de plăcere la bord creşte exponenţial odată cu creşterea nivelului de echipare!

Spaţiu/confort pasageri faţă Kia cee’d oferă un confort foarte bun ocupanţilor locurilor faţă, accentuat şi de scaune foarte bine profilate. Acestea oferă şi o susţinere laterală eficientă, pe lângă un bun grad de confort. Scaunul şoferului dispune de reglaj pe înălţime, fapt care favorizează găsirea unei poziţii plăcute de condus. La 1.87 metri înlţime, acomodarea la volanului noul cee’d nu impune nici o dificultate. Suspensia plăcută şi poziţia confortabilă în scaune asigură astfel o ambianţă plăcută pentru călătorii.

Spaţiu / confort pasageri spate Noua generaţie Kia cee’d îi bucură cu un spaţiu generos şi pe ocupanţii locurilor spate, ba chiar putem spune că noul cee’d se află printre liderii segmentului la acest capitol. Spaţiul generos este disponibil atât pentru genunchi, cât şi pe înălţime. Modelele din acest segment nu prea răsfaţa foarte mult pasagerii spate, însă, cu dotări suplimentare de confort. Şi nu o face nici Kia cee’d în dotarea de bază. Echipările superioare, însă, încep să adauge elemente care fac mai plăcută viaţa aici – o cotieră centrală, apoi apar şi gurile de aerisire dedicate pasagerilor spate, care pot primi astfel, un flux de aer direct din sistemul de climatizare al maşinii. Unghiul de înclinare al banchetei este de asemenea unul reuşit, care asigură un confort foarte bun la bord. De fapt, ne convingem tot mai mult că noţiunea de confort este unul din punctele forte ale noii generaţii cee’d, unul din capitolele la care cee’d-ul chiar excelează. Practicism portbaj Aceeaşi banchetă spate poate fi rabatată eficient, pentru a spori spaţiul destinat încărcării obiectelor voluminoase. În mod standard, portbagajul are un volum de 380 litri, unul deja generos pentru acest segment, iar odată cu rabatarea bachetei volumul de încărcare poate creşte până la 1,318 litri.

Configuraţia portbagajului are un pic de suferit pe lateral, din cauza suspensiei multi-link spate, care taie un pic din spaţiu, însă e un preţ care se merită plătit pentru o manevrabilitate excelentă. Şi un ultim element important este deschiderea largă a hayonului, care favorizează accesul obiectelor mai voluminoase.

Consum Ei bine, avem la test un hatchback compact care vine să lupte într-un segment dominat de VW Golf, Opel Astra şi Ford Focus, ne-am zis noi. Deşi cei enumeraţi mai sus oferă pe piaţa noastră şi motoarele mai moderne din gamă (cu excepţia Astra), Kia nu ne oferă deocamdată plăcerea noului propulsor 1.6 GDI şi ne limitează la MPI-ul de 130 CP. Având o injecţie mai simplă, ne aştepăm să indice şi un consum mai mare, zicem noi. În ultimele teste am efectuat de mai multe ori tentative de condus lejer pe anumite distanţe extra-urbane, în care am încercat să obţinem un consum minim al maşinii, fără însă a merge la extremul unor maratoane de consum. Doar puţin control al pedalei de acceleraţie, şi puţină răbdare pentru un condus fără excese. Atâta tot. Asta am am încercat să facem şi cu noul cee’d. În fişa tehnică a motorizării 1.6 MPI cu transmisie automată, consumul extra-urban constituie 5.2 litri/100 km, în timp ce regimul urban ar trebui să genereze un consum 9.5 litri/100 km. După parcurgerea unei distanţe extra-urbane de test, pe un traseu liber, noi am obţinut un consum de 4.2 litri/100 km, ceea ce înseamnă că la un condus mai firesc cu acceleraţii normale şi depăşiri, s-ar putea obţine un consum real de aproximativ de cel puţin 5.5 litri/100 km. Noi zicem că e cifră foarte bună, mai ales luând în consideraţie faptul că avem în test motorul MPI, şi nu GDI, dar şi o transmisie automată! Deci, nu avem cum să nu îi oferim lui cee’d punctaj maxim la acest capitol!

Preţ de achiziţie Ne-am obişnuit ca în ţara noastră mai multe mărci să ofere preţuri mult mai accesibile pentru modelele lor, faţă de alte ţări europene şi aceleaşi aşteptări le avem şi de la Kia. În Germania, spre exemplu, o Kia cee’d, cu motor 1.4 litri MPI, în dotare minimă, costă 14,490 Euro. În ţara noastră, aceeaşi motorizare porneşte de la 11,350 Euro, ceea ce înseamnă cu 3,140 Euro mai puţin! E un motiv să dăm un punctaj superior lui cee’d, fără îndoială, însă nu înainte de a vă oferi şi un sfat util. Aceeaşi dotare minimă conţine în Germania mai multe elemente decât în ţara noastră, şi asta dintr-un motiv care ne poate revolta la început, dar pe care trebuie să-l recunoaştem drept obiectiv şi raţional într-un final. Kia cunoaşte specificul pieţelor din sud-estul Europei şi a abordat realist situaţia, creând tocmai 5 nivele de dotări, în loc de 3-4, cât existau de obicei. Iar primele două nivele sunt puternic axate spre oferirea unei soluţii de transport accesibile, pentru cei care-şi doresc în primul rând un preţ mic de achiziţie. În dotările de bază cee’d este mai ales atractiv pentru flotele unor companii, sau pentru cei care exploatează intens o maşină şi o văd ca pe un instru- mentariu de lucru. Dacă vă gândiţi, însă, să achiziţionaţi noua Kia cee’d pentru familia Dvs., pentru plăcerea de a avea o maşină împlinită, fiabilă, confortabilă şi plăcută la bord, priviţi doar nivelele superioare de echipare, de la al 3-a în sus. În echiparea „Luxe”, care este şi cea de-a treia în ierarhia lui cee’d, motorizarea 1.4 MPI costă 13,350 Euro, deci tot mai puţin decât în Germania, cu dotări comparabile. O altă surpriză plăcută la preţul de achiziţie este costul cutiei de viteze automate. Dacă unii producători aplică un preţ de 1,200-1,500 iar unii chiar şi peste 2,000 Euro pentru o transmisie automată, atunci Kia cee’d are nevoie de exact 1,000 Euro pentru a beneficia de transmisia automată. Şi în fine, un alt avantaj important din arsenalul noii generaţii cee’d este disponibilitatea unui diesel performant pentru piaţa Moldovei – 1.6 CRDi VGT, cu turbină cu geometrie variabilă. Preţul acestuia porneşte de la 14,620 Euro – din nou un preţ greu de bătut de concurenţi. Deci, la preţul de achiziţie, noua Kia cee’d e deosebit de atractivă, reuşind să ofere preţuri excelente pentru pentru cea mai mare parte a motorizărilor, fapt pentru care primeşte aprecierea maximă din partea noastră.

Costuri de întreţinere Deoarece trebuie să cunoaşteţi cuantumul cheltuielilor la care veţi fi supus pe parcursul exploatării maşinii, redacţia noastră a solicitat din nou preţurile vizitelor programate la service- ul autorizat Kia Moldova pentru primii 100,000 km. Am descoperit, în mod firesc, costuri ceva mai moderate decât la alte modele superioare în ierarhia Kia, însă totuşi, uşor mai ridicate în raport cu mai mulţi concurenţi.

Totuşi, noi am califica aceste costuri de deservire ca fiind încadrate într-o limită oarecum firească, deci nu prea avem ce să îi reproşăm modelului coreean la acest capitol. Cunoscând fiabilitatea generaţiei anterioare, putem spune că, dacă noua generaţie va continua aceeaşi tradiţie, atunci aceste cheltuieli vor rămânea unicele necesare pe parcursul exploatării primilor 100,000 km. De asemenea, trebuie să menţionăm şi garanţia de 5 ani sau 150,000 km, oferită de Kia pe piaţa din Moldova.

Noua Kia cee’d – verdict final După primul contact cu noua generaţie Kia cee’d, se conturează câteva concluzii puternice vizavi de noul model. Apreciem foarte mult şasiul noii generaţii, care a devenit mult mai „moale”, mai confortabil şi mai manevrabil. Apreciem senzaţia plăcută în condus şi designul, atât exterior şi interior. Ne-ar fi plăcut ca izolarea fonică bună să nu lipsească de pe dotările de bază, şi materialele la interior, pe aceleaşi dotări, să fie mai elevate. Ştiind însă cât de mult diferă un cee’d în dotări superioare, sfatul nostru cel mai insistent este să optaţi pentru dotările generoase, dacă achiziţionaţi această maşină pentru uzul personal. Fără îndoială, noul cee’d a evoluat semnificativ faţă de predecesorul său. Corola de minuni a acestei evoluţii este ştirbită doar de echipările ultra-austere, prezente pe piaţa noastră, care ne fac să vedem şi faţa mai puţin europeană a modelului. Însă suntem convinşi că aceste soluţii de marketing erau absolut necesare pentru pieţe precum cea din ţara noastră, unde preţul de vânzare e unul decisiv şi unde doar astfel se pot obţine cifre de vânzări mai mari în segmentul de vânzări corporative. Până la urmă, un exemplar Kia cee’d bine echipat poate juca cu succes rolul de unică maşină a unei familii, sau a unui celibatar şi, de ce nu, a unei domnişoare. E raţional preţul cerut pentru noul cee’d? Cu siguranţă da! Îţi adeverşte cee’d aşteptările în raport cu investiţia făcută? Din nou, un „da” puternic. Deci, modelul are cam toate ingredientele pentru a scrie o nouă poveste de succes. Instrumente utile: Comparaţie Kia cee'd 1.6 MPI 130 CP Automat vs concurenţii Toate motorizările Kia cee'd
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE):
GALERIE FOTO (54 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter