Test drive cu Ford Mustang Mach-E AWD, SUV-ul electric cu numele legendar pentru o epocă nouă

4 Septembrie 2022
Ilie Toma
Atunci când Ford a decis, în sfârşit, să demareze cu toată forţa spre modele electrice concepute de la zero, create astfel încât să fie dorite şi căutate, primul lor model din această epocă nouă a preluat unul din cele mai legendare nume pe care le are Ford în arsenalul său — Mustang. Sigur, s-a mai adăugat acolo şi un Mach-E pentru o distincţie clară, dar, în esenţă, să pui numele Mustang pe un model electric înseamnă să garantezi în faţa publicului că vei face tot, pentru ca acel model electric să fie unul superlativ. Înseamnă că eşti gata să-ţi pui istoria şi reputaţia la bătaie pentru a intrat într-o nouă epocă. Anume asta e Ford Mustang Mach-E, SUV-ul electric al celor de la Ford cu o miză uriaşă. Şi am avut ocazia să-l testăm de curând în Moldova, pe parcursul unui interval de timp cuprins între două week-end-uri.
E un exemplar înmatriculat în Germania, venit temporar în Moldova datorită amicului nostru, Dan Untură, care-l va folosi o perioadă de timp ca maşină de zi cu zi. Menţionăm asta pentru că Ford Moldova nu a importat deocamdată nici un Mach-E şi nici nu-l promovează în vreun fel ca un model pe care să-l vândă.
Design

Revenind la forme şi la numele de Mustang pe el, paradoxul cu acest model e cât de bine funcţionează designul şi emblema de Mustang pe el. Mulţi dintre noi ar putea crede că e doar o tactică de marketing a celor de la Ford. Însă atunci când treci încet pe o stradă, acesta întoarce inevitabil privirile, aproape toate privirile după el. Ba mai mult ca atât, dacă treci pe undeva unde se joacă micuţi sau opreşti acolo, vei auzi imediat „Uite, un Mustang!”, şi vei vedea degete arătătoare indicând spre maşina galbenă. Deci, chiar dacă e un SUV, în esenţă, chiar dacă la nivel tehnic n-are nimic în comun cu Mustang GT V8 decât culoarea, poate, oricum până şi picii mici, din zilele noastre, îl percep ca un Mustang, chiar de la prima vedere! Nu aş fi aşteptat asta, iar acest efect, care s-a repetat de cel puţin 3 ori pe parcursul testului, m-a convins că designerii Ford au făcut o treabă excelentă cu maşina asta.
Silueta lui Mustang Mach-E e mai degrabă una de SUV coupe, fără a vrea să se alinieze neapărat în acea ligă mai elitistă. Dar ea nu taie prea mult din spaţiul destinat celor din spate, aşa că maşina rămâne a fi utilizabilă drept un SUV.
Trebuie să menţionez şi garda la sol, or, SUV-urile electrice au adeseori o problemă majoră la acest capitol, când, privite de pe lateral, de mai departe, par a avea o gardă generoasă, iar dacă te apleci un pic să priveşti mai atent, observi că bateria coboară mai jos decât linia vizuală laterală şi lasă prea puţin spaţiu acolo. La Mercedes EQC criticam mult acest aspect, or, acel SUV avea doar 13 cm gardă la sol. Ford Mustang stă un pic mai bine la acest capitol, însă nu foarte departe — la 14,5 cm. Vizual, chiar dacă priveşti atent, garda nu pare atât de critic de mică, precum părea la EQC. Însă cifra din fişa tehnică sugerează clar că trebuie să tratezi SUV-ul mai puţin curajos în aventurarea pe teren denivelat.
Interior

Habitaclul lui Mustang Mach-E e unul ce se pliază perfect pe tendinţele moderne ale maşinilor electrice — ecran mare pe centru care înglobează majoritatea funcţiilor şi un minimalism cu materiale eco în rest. Toate materialele sunt de o calitate bună, însă, adeverind chiar şi preţul mai mare al modelului electric.
Sistemul multimedia e unul avansat şi intuitiv în operare. Chiar şi acţiunile mai sofisticate sunt uşor de intuit fără multă ezitare, singura problemă existând uneori atunci când ai mai multe telefoane asociate cu sistemul şi vrei să treci de la unul la altul. În rest, există o interfaţă mare şi clară, există compatibilitate avansată cu telefoanele moderne şi Apple CarPlay, inclusiv prin protocol Bluetooth, deci totul e aşa cum am aştepta de la o maşină electrică modernă.
Foto: Buton fizic de volum, încadrat în aria display-ului

Apropo, Mustang Mach-E dispune şi de un sistem audio B&O Play, divizia mai accesibilă a celor de la Bang & Olufsen. Mai multe modele Ford dispun deja de sisteme B&O Play şi adevărul e că sună foarte bine, iar pe Mustang Mach-E sunetul e şi mai bun decât într-un Focus sau Fiesta cu acelaşi sistem. Deci, satisfacţie deplină în condus pentru serviciile de streaming auto, ascultate cu plăcere.
Izolarea fonică a maşinii e foarte bună, şi trebuie să fie la o electrică, pentru că nu există sunet a unui motor cu ardere internă, care să acopere micile carenţe. Şi bancheta din spate oferă spaţiu suficient pentru pasagerii de acolo, dar şi o silenţiozitate similară.
Inginerie

E destul de greu să faci distincţie între multitudinea de versiuni Ford Mustang Mach-E care există pe piaţă, în diferite regiuni ale lumii. Există versiuni cu un singur motor şi tracţiune spate, cu două motoare şi tracţiune integrală, cu autonomie standard şi extinsă, adică baterie mai mare, iar odată cu bateria mai mare şi cu putere sporită, iar pe deasupra mai există şi ipostazele GT. Maşina din acest test e cu tracţiune integrală şi două motoare, cu autonomie, baterie şi putere standard. Asta înseamnă două electromotoare, a căror putere însumează 269 CP, iar cuplul sumar e de 580 Nm.
Bateria standard e de 75,7 kWh în capacitate totală şi 70 kWh în capacitate netă utilizabilă. E curios că nu poţi avea putere mai mare dacă nu alegi şi bateria de capacitate mai mare, la 91 kWh net. În acel caz motoarele vor livra 351 CP, iar explicaţia e în capacitatea bateriei de a furniza fluxul necesar de energie pentru motoare.
Autonomia asigurată de bateria standard e de 400 km în ciclu mixt WLTP, în SUA ea fiind certificată de EPA la 368 km. Totodată, în Europa Ford menţionează că la viteză de autostradă, de circa 120-130 km/h, Mustang Mach-E AWD va avea 302 km autonomie.
Senzaţii de condus

Da, forţa imensă cu care eşti împins la acceleraţii intense e prima senzaţia care domină în primele clipe de condus, şi asta chiar dacă aparent avem de-a face cu versiunea cea mai puţin puternică din gama Mustang. Cuplul de 580 Nm, tracţiunea pe două punţi, şi puterea decentă îşi fac efectul, iar cele mai impresionante sunt primele secunde din cele 6,3, cât e nevoie pentru a atinge 100 km/h.
La viteză de traseu, Mustang Mach-E păstrează un dinamism decent până spre 140 km/h, dar nu mai e la fel radical ca la acceleraţiile incipiente. Totuşi, faţă de alte maşini electrice de acum 2-3 ani, maşina rămâne încă vioaie şi la viteze mai mari, iar la viteze de autostrăzi europene, de 120-140 km/h, o poţi conduce fără a o gestiona cumva în mod special. Deci, te simţi ca într-o maşină normală, iar asta e important. Viteza maximă, apropo, e limitată la 180 km/h.
Dar la frânări şi în viraje, Ford Mustang Mach-E se simte ca o maşină grea. Suspensia e una multilink pe spate, deci e avansată, dar totuşi fiecare oscilaţie are o undă de latenţă, dată de greutatea mare a maşinii şi simţi pur şi simplu efectul fizic al unei maşini grele. Un asemenea SUV cântăreşte între 2.138 şi 2.178 kg, în funcţie de dotări, ceea ce în lumea maşinilor electrice nu e foarte mult, dar e simţitor mai mult decât un SUV obişnuit cu motor cu ardere internă. Iar masa totală, cu tot cu pasageri şi bagaje de la bord, poate ajunge până la 2.640 kg. Cert e că în condus această greutate se simte, mai ales în viraje sau denivelări. La frânare efectul e mai mic datorită unor frâne mai mari şi mai avansate.
Soluţia unui ruliu mai mic în viraje e să apeşi un pic pedala de acceleraţie, ca să schimbi vectorul. Per total, condusul lui Mustang e plăcut datorită direcţiei informative, rezervei mari de putere şi poziţiei plăcute la volan. Iar partea cea mai frumoasă e că nu mai eşti atât de stresat de autonomia maşinii.
Spuneam cândva că atunci când autonomia ajunge pe la 300 km realişti, începe a dispărea anxietatea că vei rămânea fără energie şi tendinţa de a privi obsesiv la cifra de kilometri rămaşi de autonomie sau procentul de baterie rămas. E valabil şi aici. Am condus în mare parte foarte dinamic maşina, fără a mă limita la accelerări sau viteze obişnuite de traseu şi autonomia reală în asemenea condiţii picante e de circa 280 km.
La un condus mai moderat, dară fără extreme, poţi aduce maşina uşor la o autonomie de circa 330-350 km, iar pentru 400 km trebuie să te strădui mai mult, fireşte. Consumul WLTP oficial indicat e de 17,2 kWh/100 km. Dacă luăm în considerare o autonomie de 280 km la 70 kWh consumaţi în regim intens, consumul mediu maxim pe care-l poţi aştepta e de 25 kWh/100 km. Un consum pe care-l vei avea după 1-2 săptămâni, când te vei mai sătura un pic să apeşi intens după fiecare semafor, ar fi de circa 20-22 kWh/100 km. Iar aici poţi înmulţi preţul unui kWh de la priza din garaj sau parcare, să vezi ce costuri ai putea atinge. Dacă mizezi pe încărcarea la prize fast charge, preţul va fi simţitor mai mare.
De fapt, paradoxul e că am încărcat foarte puţin cu acest Mustang, pentru că Moldova nu e o ţară mare şi pentru că maşina avea energie în ea când am preluat-o. Au fost zile când am mers prin oraş, dus-întors şi am cheltuit nici 10% din baterie. Iar în week-end am ieşit şi într-o călătorie extraurbană de peste 100 km, pornindu-mă cu circa 60% din baterie şi ajungând înapoi fără vreo alertă de baterie. Am plecat abia a doua zi dimineaţă, duminică, spre o priză fast charge din Chişinău, pentru a alimenta acolo maşina.
Partea iritantă e că la 27% din baterie maşina deja dădea notificări că ar fi cazul să merg spre o priză, fără a limita însă puterea. Totuşi, asta îţi lasă doar 73% din distanţă liberă de notificări agasante. La priza de 150 kW, situată pe strada Bucuriei din Chişinău, am avut parte de câteva erori de soft prin aplicaţia lor mobilă, până am reuşit să încarc. Când încărcarea a pornit, în loc să alimentez cu 150 kW putere, încărcarea a derulat cu 62 kW. Şi cam în jurul acestei valori a variat încărcarea pentru întreaga sesiune. Mai târziu aveam să aflu că versiunea cu baterie standard a lui Mustang Mach-E poate trage doar 115 kW din prize fast-charge, faţă de 150 kW în cazul bateriei mai mari, dar priza din Chişinău nu mi-a oferit nici 115 kW, ci doar 62 kW. Am stat conectat timp de 21:35 minute şi am încărcat cu 21,98 EV, la preţ de 6,90 lei moldoveneşti per EV. Treaba cu EV e curioasă şi ea, întrucât reţeaua de prize menţionează că e echivalentă cu un KW însă de utilizate a prizei, nu de energie efectiv pusă în baterii, şi nu-şi ia obligaţia de a o corela direct cu kilowaţii, deci, putem prezuma şi o anumită pierdere. În fine, chiar dacă am considera un preţ de 6,90 lei per kWh, atunci preţul e de peste 2,5 ori mai mare decât la priza de acasă, acest preţ de la priza publică mai conţinând şi TVA în el. Efectiv, pentru 151,66 lei am alimentat 22 kW, suficient cât să merg circa 100 km nestingherit, făcând uz de putere, cu maşina electrică. Dacă aş fi alimentat la o priză de acasă, însă, aş fi cheltuit circa 60-70 lei pentru aceeaşi distanţă, sau 3,0-3,5 euro per 100 km.
Verdict

Lucrurile au evoluat cu paşi gigantici. Dacă în primele noastre maratoane electrice din 2018-2020 eram impuşi să gândim obsesiv la autonomie, la un condus cât mai eficient, la prize şi adeseori chiar improvizam încărcările, având parte de o experienţă spartană, acum toate aceste chinuri au rămas istorie. Acum 1-2 ani doar despre modelele Tesla şi foarte puţine altele, printre care şi Audi e-tron sau Jaguar I-PACE, puteam spune că se pot conduce fără acea senzaţie, însă cu Jaguar am avut aventuri la drum lung, când unele prize nu erau acceptate în România sau când o ninsoare în Germania ne-a crescut drastic consumul şi a trebuit să căutăm de urgenţă prize la miez de noapte.
Partea bună e că acum mult mai multe modele au evoluat până la normalitate de exploatare fără chinurile alea de acum doar câţiva ani. Ford Mustang Mach-E şi alte zeci de modele cu acelaşi avans tehnologic ca şi el, se pot conduce deja fără fanatismul ăla de calcule şi estimări în avans de trasee şi prize. Acum până şi PlugShare e integrat deja în Apple CarPlay şi-i poţi da direct o adresă în Waze a unei prize mai logice, atunci când vrei să alimentezi. Totul e mai uşor de utilizat, totul e mai la îndemâna oricui, iar trecerea spre maşini electrice e mai puţin dureroasă în materie de sacrificii. Şi adevărul e că de când a apărut acest Mustang până a ajuns primul exemplar în Moldova, maşina asta nici nu mai e printre cele mai avansate electrice din lume. E suficient să aruncăm o privire la Hyundai Ioniq 6, spre exemplu, sau la încă zece alte modele şi mai fascinante, şi mai avansate tehnologic, lansate între timp. Acolo apare deja tendinţa de a reduce din greutate şi din baterie, prin eficientizarea consumului. În Moldova am avea nevoie de mai multe prize fast-charge deja, pentru că aceste maşini nu mai au ce face la prizele AC de 22 kW, pe care le avem în ţară. Iar adevărul e că pentru o tranziţie plăcută la o maşină electrică, e nevoie să ai o priză proprie, pe care s-o poţi folosi în fiecare zi — acasă sau la birou.
Mustang Mach-E avea până de curând avantajul de a fi mai ieftin în Germania decât alte maşini electrice, începând de la sub 50 mii euro. Dar acest avantaj s-a epuizat, pentru că şi Ford s-a scumpit deja, pornind de la peste 60 mii. Rămâne avantajul designului, magnet de priviri şi preferinţele personale. Mustang Mach-E e o maşină care se simte grea, dar asta e balastul care mai vine încă odată cu o asemenea maşină electrică, cu autonomie mai mare, mai ales dacă e un SUV. E bun Ford Mustang Mach-E, simplu vorbind? Da, e bun şi musteşte de evoluţie şi normalitate, care lipsea atât de mult de la multe electrice incipiente. Mai are neajunsuri? Da, greutatea mare simţită în condus fiind unul din ele şi toată suita de probleme cu bateriile litiu-ion şi impactul lor real pentru planetă. L-aş cumpăra? Probabil da, dar nu înainte de a mă întreba dacă e logic să cumperi anume un SUV electric greu, dacă garda la sol e atât de rusă, şi nu un alt tip de caroserie mai uşor, or, deja îmi fug ochii spre modelele mai noi şi mai avansate, precum Hyundai Ioniq 6. Pentru că evoluţia merge galopant în acest segment, iar asta n-o putem nega.
0
1,196
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!