Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Toyota Venza

1 Iulie 2013
Ilie Toma
Toyota Venza
Venza este modelul care le face din ochi de mult timp moldovenilor, multe exemplare fiind importate anterior direct din SUA, întrucât până mai ieri modelul nu era disponibil pentru piaţa europeană. Anul trecut, Venza a trecut printr-un proces de împrospătare, iar relaţiile bune ale şefului reţelei de distribuţie Toyota din Rusia cu şefii mărcii japoneze i-au permis acestuia să-i convingă pe cei de la Toyota că regiunea CSI-ului are nevoie de acest model. Astfel, Toyota a recurs la mici adaptări ale modelului, creând versiunea europeană, care se produce la aceeaşi uzină americană

Toyota ca şi Venza de acolo, dar se vinde doar în Rusia, Ucraina, Moldova şi încă vreo câteva ţări CSI. Iar redacţia noastră a fost prima care a avut ocazia să testeze noua Venza, adaptată regiunii noastre.

Prezenţă impunătoare

Ziceam că modelul le face din ochi de mult timp moldovenilor, şi asta datorită unui design foarte original şi stilat, care poziţionează modelul undeva la hotarul dintre un break cu capacităţi sporite de trecere, un crossover cu pretenţii moderate de offroad şi un SUV de talie medie. Toyota Venza a furat ce a fost mai bun şi mai plăcut din toate trei segmente şi oferă toate acele calităţi preluate la un pachet unic, care ademeneşte puternic potenţialii cumpărători.

Garda la sol sporită, roţile imense, dimensiunile generoase ale maşinii – toate îţi amplifică plăcerea exploatării maşinii şi percepţiei ei vizuale. Dar noi vă sfătuim să alegeţi o altă culoare decât argintiul exemplarului din test, nuanţă care îi şterge puternic din frumuseţea designului. Optaţi pentru o culoare mai nobilă – un maro metalizat sau un alb cream – maşina va arăta imediat ca una de statut ierarhic superior, iar la revânzare veţi obţine un preţ mai bun pe ea.

Interior american

Senzaţiile impunătoare date de designul exterior nu se regăsesc şi la interior, însă. Noi ştim cu toţii că americanilor nu le prea pasă ca şi europenilor de calitatea interioarelor, ci mai mult de posibilitatea ca interiorul să poată fi spălat uşor după stropirea cu muştar de la McDonalds. Şi Toyota ştie de asta, motiv din care modelele americane entry-level sau cele la preţ încă accesibil aduc o calitate corespunzătoare cererii a materialelor interiorului.



Pentru versiunea est-europeană a lui Venza, Toyota a lucrat cât a putut de mult la înnobilarea interiorului, schimbând polimerul planşei de bord cu unul mai moale, montând inserţii cu un aspect mai plăcut şi mai modern, tapiţându-l cu piele de bună calitate, şi chiar izolându-l fonic simţitor de bine. Mai mult ca atât, şi listele de dotări standard sunt impresionant de generoase. Toate aceste modificări au ajutat extrem de mult în „civilizarea” habitaclului lui Toyota Venza, dar totuşi, pe alocuri, se mai pot zări urme de concepere americană niţel nepăsătoare. Plasticul panourilor interioare ale uşilor, în special a celor din spate, suferă de acest sindrom al originii americane, la fel ca şi plasticul de căptuşire a portbagajului. Una e sigur, chiar în interiorul gamei Toyota, modelele europene precum Yaris, Auris, sau Avensis au interioare simţitor mai calitative şi mai minuţios lucrate.

Cei care vor senzaţia unui interior mai elevat în Venza, pot opta pentru versiunile cu habitaclu executat în bej, care arată deja mult mai nobil. Totuşi, trebuie să menţionăm grija celor de la Toyota pentru izolarea acustică a habitaclului, dar şi lipsa oricăror sunete date de componentele interiorului chiar şi atunci când maşina rulează cu viteze de 70-80 km/h pe prundiş dur. Deci interiorul o fi mai puţin plăcut la percepţia vizuală, dar calitatea de asamblare rămâne fidelă standardelor Toyota.

Spaţiul şi versatilitatea sunt marele avantaje ale habitaclului lui Venza. De spaţiu beneficiază toţi ocupanţii, fără excepţie, pe toate trei dimensiuni, iar plafonul panoramic, oferit standard (!) accentuează senzaţia unei maşini cu adevărat largi şi încăpătoare. Şi ergonomia interiorului e bine gândită, deşi multe amplasamente ale comenzilor sunt mai puţin obişnuite. Nu îţi ia prea mult timp să găseşti butonul potrivit, iar amplasarea levierului transmisiei automate e una pe care noi o apreciem la modelele

Toyota şi Lexus. Acesta e mai apropiat de cel de la volan şi e montat pe consola centrală, la fel cum e şi în cazul lui Highlander sau chiar Lexus RX de generaţie precedentă.

Poziţia înaltă la volan, spaţiile vitrate bine gândite, inclusiv existenţa unor zone triunghiulare la rădăcina montanţilor faţă – toate sporesc semnificativ vizibilitatea lui Venza, ea devenind astfel uşor de manevrat în oraş dar şi foarte plăcută în condusul pe teren accidentat. În oraş te poate pune în dificultate doar raza ceva mai mare de întoarcere, care ar putea să însemne că maşina nu se va încadra din prima la o întoarcere completă. Vizibilitatea bună te salvează însă.

Senzaţii în condus

În oraş Toyota Venza se manevrează cu lejeritate. Transmisia automată e foarte bine adaptată pentru operarea urbană, astfel că nici ambuteiajele nu te vor mai scoate din sărite. Apropo, Venza vine doar cu transmisie automată cu 6 trepte, una care operează foarte intuitiv şi aproape insesizabil în toate ipostazele. Aici Venza merită o notă maximă.

Motorul de 2.7 litri, cu 4 cilindri în linie, e unul pe care îl puteţi recunoaşte de pe generaţiile anterioare ale modelului Camry. Astăzi, pe noua Camry, acesta a fost înlocuit deja de noul propulsor de 2.5 litri, apărut ulterior şi pe RAV4 – care ne-a fascinat pe noi în repetate rânduri prin eficienţa sa incredibilă, foarte uşor de atins. Ei bine, pe Venza se face simţită evoluţia progresului celor de la Toyota, performanţele şi eficienţa propulsorului de 2.7 litri contrastând puternic cu cel de 2.5 litri. Pe Venza ne-a fost foarte greu să menţinem consumul urban sub 11 litri/100 km, dar la un condus ceva mai dinamic, cu staţionări ulterioare în ambuteiaje, cifra a urcat nemilos şi spre 14 la sută, în timp ce RAV4 2.5 ne-a oferit un consum urban de 8.0 litri/100 km! La condus de traseu, Venza poate oferi un consum de sub 9 la sută.

La apăsări mai pronunţate de acceleraţie, motorul se trezeşte vioi la viaţă şi îţi livrează din primele clipe un dinamism foarte bun, mai ales că Venza nu este tocmai o maşină uşoară. Nu te aştepta la un dinamism până la ultima picătură, însă, aşa cum sunt obişnuiţi fanii japonezelor adevărate, care pot tura motoarele până imediat lângă linia roşie. Propulsorul lui Venza este setat pentru un condus mai lejer şi după 4-5 mii rpm, de la 5 spre 6 mii nu mai are rost să îl turezi prea tare, pentru că oricum nu obţii mai multă putere, fiind indicată mai degrabă o schimbare a treptei. Dar chiar şi aşa, Venza poate oferi un condus dinamic pronunţat, cu putere mai mult decât suficientă pentru depăşiri rapizi, accelerări accentuate şi orice mai poţi avea nevoie atunci când îţi doreşti viteză. Cutia de viteze se adaptează bine schimbărilor ritmului de condus, aşa că Venza îţi pricepe repede intenţiile şi răspune coerent la ele.

Toyota Venza mai vine şi cu o suspensie capabilă să absoarbă foarte bine denivelările drumurilor autohtone.

Nu o face la fel de galant precum Camry sau RAV4, la Venza existând un pic mai multă duritate sonoră, dar modelul nu se lasă niciodată intimidat de gropile drumurilor noastre şi întotdeauna ştii că maşina mai are mult rezerve de anduranţă. Şi astfel, poţi apăsa ca şi noi, fără probleme, acceleraţia pe orice carosabil, inclusiv teren neasfaltat, pământ sau prundiş – în toate aceste peisaje Toyota Venza înaintează fără pic de jenă şi lasă o lungă dâră de praf aventurier în spate. Desigur, noi testăm versiunea cu tracţiune integrală, care operează destul de eficient la pierderea aderenţei, dar senzaţia de aventură vine mai mult de la calităţile suspensiei şi poziţia de la volan. Asta e, Toyota Venza te predispune la aventură, la un stil mai îndrăzneţ de exploatare a maşinii, la escapade originale cu familia ta. Din nou un capitol la care Venza punctează la maxim!

Toyota Venza – îşi merită ea banii? Verdict final.

Ei bine, cât costă o Venza în Moldova? Trebuie să ştiţi că Venza e disponibilă doar cu motorul de 2.7 litri, doar cu transmsie automată şi porneşte de la 30,300 euro în dotarea de bază. Dar echipările versiunii de bază sunt foarte generoase, după cum am mai spus, ele conţinând până şi plafonul panoramic. Venza testată de noi, în dotare medie, beneficiază şi de sistem de tracţiune integrală şi costă 32,320 euro. Dotarea de vârf costă 34,180 euro şi conţine cam tot ce-ţi poţi dori de la un asemenea automobil.

Dacă te laşi fascinat de designul exterior de la prima vedere, atunci la bord vei găsi şi suficiente argumente care să te convingă că Venza îşi merită preţul şi care să-ţi menţină în timp satisfacţia experienţei de proprietar al modelului. Dacă rupi farmecul iniţial, însă, şi gândeşti strict raţional, s-ar putea să găseşti chiar în gama Toyota alte modele pe care le poţi cumpăra cu peste 30,000 euro şi care să te bucure cel puţin la fel de mult în experienţa de proprietar, iar unele din ele chiar să-ţi mai şi economisească bani la achiziţie şi consum. Toyota Venza e foarte stilată în aspect, fără îndoială, şi denotă o personalitate mai puternică a proprietarului său, dar pe de altă parte, un RAV4 echipat la maxim, spre exemplu, este de departe o achiziţie mult mai raţională şi mai consistentă. Ăsta e adevărul raţional, dar decizia vă aparţine – în favoarea designului somptuos sau în favoarea calităţilor mai raţionale. Un lucru e absolut cert, însă: experienţa de proprietar al unei Toyota Venza va fi întotdeauna una specială.

Instrumente utile: Date tehnice Toyota Venza
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (41 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter